همشهری آنلاین: مردم از عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت راضی‌ هستند، این را در سفر به هر شهر و روستایی می‌توان دید و درک کرد؛ ولی عقل حکم می‌کند با تحقق همدلی و همزبانی میان دولت و ملت (شعار مطرح از سوی مقام معظم رهبری)، تلاش‌ها دوچندان شود.

این ندای وجدان عمومی از «همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت» هم به گوش رسید. همایشي انتقادی‌ که برای نخستین بار از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

این بار اندیشمندان حوزه سلامت آمدند که گفتمان انتقادی را در برابر یکی از قوی‌ترین وزارتخانه‌های دولت یازدهم کلید زنند. گفتمانی که پیامد آن انسجام عقلانی‌تر عملکردها نسبت به گذشته است. گفتمانی مبتنی بر این فرموده صادق آل محمد (ص): «دوست داشتنی‏‌ترین برادرانم کسی است که عیب‏‌هایم را به من هدیه کند». گفتمانی که اعلام کرد هیچ روشی مقدس نیست و امور مردم را باید با نگاه علمی و انجام اصلاحات بهنگام سامان داد.

این گفتمان انتقادی حکایت از پویایی، وحدت در نگاه و حرکت رو به جلو با عبرت‌گیری از گذشته داشت. چه اگر این‌گونه یکدیگر و خود را نقد نکنیم در وحدتی ظاهری و خاموش، به قول «دیوید هیوم» سرنوشت آن کشاورزانی را پیدا می‌کنیم که خرمن‌شان را در پناه بی‌اعتمادی از دست می‌دهند: «...من به تو لطفی ندارم و تو نیز به من لطفی نداری ... تو را وا می‌گذارم به کار خود و تو نیز با من چنین می‌کنی. فصل‌ها می‌گذرند و ما بی‌بهره از اعتماد متقابل و امنیت، هر دو خرمن خود را از دست می‌دهیم».

حال اگر قرار باشد طرح تحول در نظام سلامت کشور، ضربه‌گیر طرح هدفمندی یارانه‌ها باشد، با همه موفقیت‌ها اما کوه مشکلات پیش رو خواب را از چشم‌ها می‌رباید. ولی راز شگفت توسعه پایدار و گذر از گردنه‌های سخت در نحوه همدلی دولت و ملت پدیدار می‌شود.

قرآن کریم 1400 سال پیش، جامعه رشید را جامعه‌ای ذکر کرد که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند. امروز در قرن بیست و یکم نیز حکمرانی خوب را نقدپذیری و پاسخگویی به مردم تعریف می‌کنند؛ یعنی نوعی از امر به معروف و نهی از منکر. چنین اصلی راهبر اداره جامعه سالم است.

در آستانه تولد یک سالگی طرح تحول در نظام سلامت کشور و با اجرای بسته‌های بهداشتی و اقداماتي نظير :

  • کاهش پرداختی از جیب مردم برای دریافت خدمات از بیمارستان‌های دولتی به حدود شش درصد در شهرها و سه درصد در روستاها
  • ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های دولتی و کاهش مبلغ ویزیت فوق تخصص‌ها در کلینیک‌های ویژه به 3600 و حق ویزیت متخصص به 3000 تومان
  • حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی به طور 24 ساعته
  • افزایش پزشکان متخصص در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم از 1400 متخصص به 3900 نفر
  • ارتقای هتلینگ با هدف رضایت بیمار و همراه او
  • ارتقای خدمات اورژانس با خرید 800 آمبولانس
  • راه‌اندازی 17 پایگاه اورژانس هوایی و توسعه آمبولانس‌ها در کلانشهرها
  • رایگان کردن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی
  • تدوین کتاب ارزش نسبی خدمات و تعرفه‌گذاری با توجه به استانداردهای جهانی و مقیاس‌های داخلی
  • ارائه پوشش بیمه به 9 میلیون نفر افراد فاقد بیمه درمانی
  • تهیه بسته بهداشتی سلامت دهان و دندان برای مدارس ابتدایی و مردم حاشیه شهرها
  • کاهش قیمت داروهای بیماری‌های سخت چون سرطان و ...

همه و همه اموری هستند که چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را پیش روی مردم قرار می‌دهند. برنامه‌های فوق قادر بوده در کوتاه مدت بسیاری از نگرانی‌ها را کاهش داده و بستر حرکت میان مدت و بلندمدت را آماده سازد. از این رو رضایت مردم با محوریت محرومیت‌زدایی از فرودستان از مشغله‌های اساسی مسئولان است.

تحریم‌ها، اعتبارات محدود، نارضایتی بیمه‌ها و برخی پرستاران و پزشکان، 10 تا 15 سال زمان لازم برای تحقق نظام مطلوب سلامت و رسیدن به استانداردهای کشورهای منطقه، ضمانت اجرای طرح سلامت را با نگرانی‌های جدی همراه می‌کند.

علاوه بر این‌ها آمار بالای خوددرمانی، مراجعه مستقیم به پزشک متخصص و بیمارستان به عنوان یک بیماری مزمن فرهنگی با محوریت درمان، تدوین استراتژی ترویج نظام سلامت با محوریت بهداشت از جمله تحقق نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده را با شکست همراه می‌کند، حتی اگر بودجه کافی برای اجرا نیز داشته باشد؛ امری که در صورت اصلاح، می‌تواند سلامت و بهداشت را به عنوان یک سرمایه‌گذاری زیربنایی در حوزه نیروی انسانی مکمل اقتصاد مقاومتی، سامان دهد.

به عبارت دیگر در کنار حمایت مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید از طرح تحول نظام سلامت، بنا به تاکید مسوولان وزارت بهداشت حرکت و مشارکت مردم و فرهنگ‌سازی با کمک رسانه‌ها می‌تواند برای تحقق طرح‌های بهداشت محور بسیار تعیین‌کننده باشد. در عین حال گفتمان انتقادی که از سوی نخبگان و اندیشمندان حوزه سلامت آغاز شده، می‌تواند حامل راه حل‌هایی سترگ برای برون‌رفت از طرح‌های کوتاه‌مدت به سوی تدوین طرح‌های میان و بلند مدت باشد؛ هدفی که همایش مذکور به دنبال تحقق آن بوده و هست.

  • منبع: ايسنا
کد خبر 294568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha