با برگزاری همایش ملی سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت، یکی از مهم‌ترین رویداد‌های حوزه سلامت کشور رقم خورد.

دکترهاشمی-وزیربهداشت

  حضور رئيس‌جمهور و رئيس سازمان بهداشت جهاني در كنار چهره‌هاي سرشناسي چون حجت‌الاسلام‌ والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري، محمدجواد ظريف وزير امورخارجه، علي‌اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي، حسن هاشمي وزير بهداشت، حسين فريدون، نهاونديان، علي ربيعي وزير تعاون، رحماني فضلي وزير كشور و همچنين روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و جمع كثيري از نمايندگان سازمان‌هاي مردم‌نهاد در حوزه سلامت اين برنامه را تبديل به يكي اتفاق‌هاي مهم حوزه سلامت كشور كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني در اين همايش، با قدرداني از همه كساني كه در مسير تأمين سلامت و رفاه مردم و كاستن از غم آنان تلاش مي‌كنند، گفت: اين دولت از ابتدا پيگير ارتقاي شاخص‌هاي سلامت و بهداشت مردم بود اما در كنار آن معتقد است كه سلامت جامع و عام مردم كه شامل سلامت جسم و جان و روح، اخلاق و معنويت مردم مي‌شود، تنها با تلاش‌هاي پزشك، وزارت بهداشت و كليت دولت حاصل نخواهد شد بلكه همه مردم بايد در صحنه حضور داشته‌باشند و احساس مسئوليت كنند.وي همچنين با اشاره به اينكه دولت در حوزه سلامت به اين نكته توجه كرد كه به جاي تقسيم پول به‌عنوان يارانه، بخشي از يارانه‌ها را به حوزه درمان، بهداشت و سلامت اختصاص دهد، گفت: دولت با اين كار خود بار سنگيني را از دوش بيماران برداشت و حالا نوبت مردم و شماست.

  • فرصت غنيمت سمن‌ها

وزير بهداشت هم در اين همايش كه پنجشنبه گذشته در برج ميلاد تهران برگزار شد با اشاره به تحميل تحريم‌ها در حوزه سلامت و به‌ويژه غذا و دارو از سوي كشورهاي قدرتمند گفت: آنها ادعا مي‌كردند كه دارو، تجهيزات و ملزومات پزشكي مشمول تحريم نيست اما اين دروغ آشكار بود. به‌عنوان نمونه براي واردات سموم كشاورزي كه به‌منظور تهيه غذا و ارزاق مردم مورد نياز بود، مجبور بوديم نازل‌ترين مواد را وارد كنيم. دكتر هاشمي با تأكيد بر اينكه با وجود اينكه 96درصد داروي مورد نياز كشور را در داخل توليد مي‌كنيم، اما هنوز مشكلاتي در اين زمينه وجود دارد، افزود: بنده قول مي‌دهم كه در راستاي اقتصاد مقاومتي همچنان بتوانيم ميزان واردات را به اندازه 30درصد كاهش دهيم تا توان بخش داخلي تقويت و زمينه براي عزت و سربلندي ايران فراهم شود.

دكتر هاشمي ايجاد و وجود سازمان‌هاي مردم‌نهاد را راه نجاتي براي دولت و وزارت بهداشت دانست و گفت: اميدواريم شاهد حضور پررنگ‌تر آنها در كمك به دولت باشيم. همچنين تاكنون 600سازمان مردم‌نهاد ملي و 500سازمان مردم‌نهاد در حوزه بيماري‌هايي مانند بيماران خاص، رواني و صعب‌العلاج فعاليت دارند كه ما نيز اين فرصت را مغتنم مي‌شماريم.

در اين مراسم رئيس سازمان انرژي اتمي با اشاره به برنامه تاسيس بيمارستان جامع هسته‌اي به همت وزارت بهداشت گفت: «اين بيمارستان گوياي اين حقيقت است كه فناوري هسته‌اي تنها در رآكتور اراك و سانتريفيوژ خلاصه نشده است.»

  • رشد سازمان‌هاي مردم نهاد حوزه سلامت

در اين مراسم سيد محمد هادي، معاون درمان وزير بهداشت هم از گسترش مراكز دياليز و نوسازي آنها و واگذاري مراكز درماني سرطان به سازمان‌هاي مردم نهاد خبر داد. قائم‌مقام وزير در امور خيريه و سازمان‌هاي مردم‌نهاد با اشاره به اهميت مشاركت اجتماعي مردم در حوزه سلامت گفت: بالغ بر 500سازمان مردم‌نهاد در استان‌هاي كشور و 100سازمان مردم‌نهاد در مقياس ملي در حوزه سلامت تشكيل شده است. ايازي با اعلام اينكه اجراي طرح تحول سلامت توانست رضايتمندي مردم را در حوزه سلامت كسب كند، افزود: مشاركت اجتماعي و اهتمام مديريت نظام سلامت به حضور نهادهاي مردمي در اين حوزه مسئله ديگري است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.

  • تقدير از ايران

مديركل سازمان جهاني بهداشت نيز در اين مراسم از ايران براي پوشش همگاني سلامت قدرداني و تأكيد كرد: ايران راهبرد صحيحي را در حوزه سلامت اتخاذ كرده است. دكتر مارگارت چان با ابراز خرسندي از سفر به ايران افزود: من از دولت جمهوري اسلامي ايران و وزارت بهداشت براي تعهد سياسي و سرمايه‌گذاري مالي براي دستيابي به پوشش همگاني سلامت و ايجاد خدمات يكپارچه سلامت، گسترش مراقبت اوليه براي ساكنان مناطق شهري و شهر‌هاي بزرگ، تقدير مي‌كنم. وي تمركز بر بهبود كيفيت، برنامه‌ريزي و آموزش منابع انساني، باز‌سازي‌ مديريت و مراقبت بيمارستاني، تأمين منابع مالي مراقبت بهداشتي براي خريد راهبردي خدمات سلامت و حمايت از خطرات مالي را ازجمله اقدامات مهم ايران برشمرد و خطاب به حاضران در جلسه گفت: به شما اطمينان مي‌دهم كه راهبرد و نقشه راه شما در مسير صحيح است و از اين‌رو براي شما در اجراي برنامه طرح تحول نظام سلامت آرزوي موفقيت دارم.

خانم چان همچنين در ديدار جداگانه‌اي با وزير بهداشت با اشاره به تحريم‌هاي ايران، تأكيد كرد: هركاري كه نياز باشد براي دسترسي بيماران ايراني به داروهاي مورد نياز، انجام مي‌دهيم.

وزير بهداشت نيز پس از اين ديدار ضمن تشكر از رئيس سازمان بهداشت جهاني گفت: در عرصه‌هاي بين‌المللي تاكنون ايران هر درخواستي كه از سازمان جهاني بهداشت داشته، مورد حمايت قرار گرفته است.

  • بغض سالن به‌خاطر نفس‌هاي يك بيمار

پس از پايان صحبت‌هاي ظريف و صالحي در اين همايش، دختري با شيلنگ اكسيژن بر بيني و كپسول اكسيژن در دست در صحنه حاضر شد. مژگان خطيبي كه از بيماري حاد ريوي رنج مي‌برد،خطاب به حضار گفت: خواهش مي‌كنم تا وقتي كه شيلنگ اكسيژن را از صورتم برمي‌دارم فقط چند ثانيه نفستان را در سينه حبس كنيد. وي درحالي‌كه اشك مي‌ريخت گفت: طرح تحول سلامت براي من و همه بيماران يعني اكسيژن، يعني درمان و زندگي. درحالي‌كه حضور وي فضاي سالن را منقلب كرده بود، شيلنگ اكسيژن را مجددا بر صورت گذاشت و نفس‌زنان گفت: آقاي ظريف، آقاي صالحي و آقاي روحاني به‌خاطر اميد به زندگي كه به من و همه بيماران بخشيديد، از شما متشكرم. اين دختر با كمك ظريف كپسول اكسيژنش را از روي زمين برداشت و صحنه را ترك كرد.

کد خبر 301917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha