همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌های مجری دکتری از سال ۹۶-۹۵ قادر هستند پس از امتحان GRE، خود مقتدرانه نسبت به پذیرش دانشجو به هر نحوی که صلاح می‌دانند اقدام کنند.

به گزارش مهر، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تقدیر از اساتید دانشگاه خوارزمی، افزود: امتحان GRE نیز به خاطر تراکم متقاضی دوره دکتری است. اگر این تعداد متقاضی نبود، حتی شاید نیاز به امتحان هم نبود. در فراخوان اخیر ۳۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که ۷۰ درصد دکتری و ۲۰ هزار نفر متقاضی ورود به دانشگاه بودند.

  • ابلاغ آیین‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری ظرف یک ماه آینده

شریعتی نیاسر ادامه داد: آیین‌نامه آموزشی کاردانی و کارشناسی بازنگری و ابلاغ شد و بازنگری آیین‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری نیز در دست تدوین است و ظرف یک ماه آینده ابلاغ می‌شود.

  • واگذاری اختيارات آموزشي جديد به دانشگاه‌ها

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري همچنين از واگذاری اختيارات آموزشي جديد به دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در دستورالعملی که تدوین و ابلاغ شده، مسئولیت برنامه‌ریزی درسی بر عهده دانشگاه‌های برتر گذاشته شده و دانشگاه‌های دیگر باید برای برنامه درسی از این دانشگاه‌ها الگوبرداری کنند.

وی همچنین از واگذاری مسئولیت جذب استعداد درخشان به دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: این کار به صورت تدریجی صورت گرفت؛ ابتدا ۱۰ درصد و سپس ۲۰ درصد افزایش یافت و بررسی‌های کارشناسانه انجام می‌گیرد تا این درصدها افزایش یابد و دانشگاه‌های مطرح بتوانند دانشجوی ممتاز جذب کنند.

  • سياست الحاقي؛ برای بقای مراکز آموزش عالی کوچکتر

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه ساماندهی مراکز آموزش عالی سیاست جدی آموزش عالی است، افزود: این مراکز باید حفظ شوند بقای آنها وظیفه ما است و بهترین شیوه برای اعتلای این مراکز اگر امکان افزایش هیات علمی و امکانات نباشد، شیوه الحاقی است.

شریعتی نیاسر افزود: باید بتوانیم مراکز کوچکتر که از شاخص‌ها فاصله دارند را در درون دانشگاه‌های بزرگ رشد دهیم و حفظ منافع دانشجو و اساتید واحدهای کوچکتر که الحاق می‌شوند از اصول اولیه آموزش عالی است و تحت هیچ شرایطی نباید این مراکز متضرر شوند.

  • در برابر سفارش‌ها مقاومت مي‌كنيم

وی تاکید کرد: علی رغم سفارش‌هایی که صورت می‌گیرد، تا کنون یک مجوز خارج از شاخص‌ها صادر نشده و در برابر صدور مجوزهای غیراستاندارد ایستاده‌ایم. اگر بخواهیم روند رو به رشد داشته باشیم باید در برابر یک سری مسایل مقاومت کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: ادغام دانشگاه علوم اقتصادی بر خلاف شبهات بسیاری که ایجاد شد، بسیار دقیق و کارشناسانه بود و براساس مصوبه شواری عالی اداری و شورای گسترش آموزش عالي مصوب شد و این کار به معنای انکار و نادیده گرفتن توانمندی دانشگاه علوم اقتصادی نیست و ترکیب این دو دانشگاه اعتبار دانشگاهی ما را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: الحاق دانشگاه اقتصادی با یکی از دانشگاه‌های تهران مصوبه سال ۸۳ است و این دانشگاه در تهران مانده و فعالیت‌های خود را ادامه خواهد داد.

وی یادآور شد: سرپرست دانشگاه خوارزمی نیز مکلف شد رشته‌های تخصصی این دانشگاه را حذف نکند و ظرفیت دانشجویی آن دنبال شود و مدارک نیز مثل سابق صادر شود.

کد خبر 294431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha