همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره که آیا ممنوعیت حج تا زمان عذرخواهی عربستان ادامه خواهد داشت؟ توضیح داد: صدور حکم برای مجازات خاطیان تعیین کننده خواهد بود و باید در این زمینه در انتظار حکم و زمان مجازات باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مرضيه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبري در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس جمهور چین به تهران گفت: سفر رئیس جمهور چین به تهران در برنامه دو کشور وجود دارد، اما هنوز برای آن زمان بندی مشخصی نشده است.

  • گفتگوهای ژنو درباره سوریه مشورتی است

وی درباره گفتگوهای صلح سوریه که در ژنو در حال برگزاری است، اظهار داشت: این گفتگوها همانطور که پیش از این اعلام کرده بودیم در راستای مشورت های دوجانبه است که نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با کشورهای مختلف ترتیب داده است. این مشورت ها از روز گذشته شروع شده و احتمالا تا هفته آینده نیز ادامه دارد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور موثر در منطقه و در سوریه و به عنوان کشوری که همواره راهکار سیاسی و حقوق مردم سوریه را مورد تاکید قرار داده است، طرف مشورت بوده است. این مشورت ها دو جانبه است و به شکل اجلاس بین المللی برگزار نمی شود.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره جنایت عربستان در یمن عنوان کرد: متاسفانه شاهد هستیم که ۴۰ روز از تجاوز نظامی ائتلاف یمن می گذرد و شاهد کشته و مجروح شدن مردم بی گناه یمن هستیم و تاسیسات زیربنایی این کشور در معرض نابودی قرار گرفته است.

  • انتظار برخورد ویژه جامعه جهانی در یمن

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما از ابتدا این حملات و تجاوز نظامی را محکوم کردیم و انتظار داریم جامعه جهانی برخورد ویژه ای را هم در جلوگیری از حملات و کشته شدن انسان‌های بی گناه و هم در جلوگیری از فاجعه انسانی که امروز یمن در آستانه وقوع آن است،  به عمل آورند.

وی گفت: متاسفانه محاصره یمن به دست کشورهای متجاوز موجب محدودیت‌های بسیار شدید در امور اولیه زندگی مردم از جمله برق، آب، نان، غذا و دارو شده است مردم یمن امروز با کمبود بسیار شدید مواجه هستند و جمهوری اسلامی ایران گفتگو و رایزنی با کشورهای مختلف برای پایان دادن به محاصره و ارسال کمک‌های انسان دوستانه را دنبال می‌کنند و امیدواریم با اهتمام جدی عوامل موثر این کار سریعا انجام شود و کمک‌های اولیه انسانی به مردم یمن برسد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات مقامات آمریکایی از جمله وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر موقتی بودن توافق و وزیر خزانه داری این کشور که اعلام کرده بسیاری از تحریم ها لغو نمی شود و همچنین سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان و تکرار مواضع گذشته و موضع وزارت امور خارجه در این باره اظهار داشت: موضع ما بارها تکرار شده است و مخالف هرگونه زیاده خواهی هستیم و در مقابل آن به طور جدی ایستادگی کرده و خواهیم کرد.

  • در مذاکرات تحت تأثر شانتاژهای تبلغاتی نخواهیم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه این کار را تیم مذاکره کننده در برهه های مختلف مذاکرات در پشت میزهای مذاکره انجام داده است، تصریح کرد: بهره برداری سیاسی و تبلیغاتی بحث دیگری است، اما از نظر ما آن چیزی که در متن توافق جامع درج خواهد شد، تعیین کننده است و لذا حتما این اظهارات تبلیغاتی است و حتما بر اصل مذاکرات تاثیری نخواهد داشت و ما تحت تاثیر شانتاژهای تبلیغاتی نخواهیم بود و مواضع صریح جمهوری اسلامی ایران در مباحث مربوط به لغو تحریم ها، راستی آزمایی، بازرسی ها و دسترسی ها خیلی جدی و صریح با طرف مذاکره مطرح شده است.

وی گفت: در عین حال در مقابل اینها حقوق مسلمی وجود دارد که ما تا ابد خواهیم داشت؛ غنی سازی در خاک ایران حقی است که ما آن را داشته ایم، به آن افتخار می کنیم و تا ابد از آن استفاده خواهیم کرد.

  • تابع نظام غیرمتعارف در بازرسی ها نخواهیم بود

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره خطوط قرمز ایران در بازرسی ها اظهار داشت: تا قبل از تنظیم متن توافق جامع و تا زمانی که هر بحث و اظهارنظری که مطرح شود در متن مکتوب درج نشده، بحث ها قطعی حساب نمی‌شود، اما در بحث بازرسی آنچه که مسلم است ما تابع یک نظام غیرمتعارف و استثنایی نخواهیم شد و به عنوان یک کشور عضو NPT و اجراکننده پادمان دقیقا تابع آن هستیم که از یک قاعده ای که درباره همه کشورها حاکم است، پیروی کنیم و ایران صرفا در این چارچوب عمل خواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره پیام تبریک وزیر امور خارجه کشورمان به همتای عربستانی خود و همچنین سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان و اظهاراتی که در این سفر توسط مقام بلندپایه سعودی مطرح شده است، بیان کرد: اگر اظهارات مقام بلندپایه دقیق باشد، سخنان ایشان در یک تحلیل کاملا اشتباه مبنای اظهارنظر قرار گرفته است و بر یک تحلیل اشتباه تاکید مجدد کرده است.

وی ادامه داد: این تحلیل که ایران یک تهدید برای منطقه است، تحلیل کاملا اشتباه است و متاسفانه طی سه دهه گذشته مبنای قضاوت و همکاری قرار گرفته است و این تحلیل اشتباه مانع جدی در ثبات منطقه و شکل گیری همکاری ها و همکاری جمعی در منطقه شده است و ما امیدواریم این تحلیل های اشتباه را کنار بگذارند؛ چراکه جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان صلح و ثبات در منطقه بوده است و تحلیل های اشتباه مبتنی بر اطلاعات غلط و منافع محدود قطعا منطقه را به تشتت و از هم گسیختگی می کشد برای منافع درازمدت هیچ یک از کشورهای منطقه مفید نخواهد بود.

  • سناریوها برای حصول یا عدم حصول توافق وجود دارد

افخم در پاسخ به سوال دیگری در این باره که اگر توافق نهایی بین ایران و ۱+۵ حاصل نشود، ایران چه تصمیمی در مقابل آمریکا خواهد داشت، توضیح داد: مجموعه مقامات عالی‌رتبه کشور همه سناریوها را در نظر دارند. اگر توافق احتمالی حاصل شود، نتایج و آثاری خواهد داشت که مورد مطالعه قرار گرفته و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد نیز سناریوهای آن نیز مورد بررسی قرار گرفته و اگر در همین نقطه نیز متوقف شویم، نیز مورد مطالعه قرار گرفته است، لذا همه پیش بینی ها به عمل آمده و اینطور نیست که همه سرنوشت کشور به بخش توافق جامع گره خورده باشد و ما بارها اعلام کردیم که خواهان توافق جامع هسته ای به هر قیمتی نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بخش زیادی از این موضوعات شانتاژ تبلیغاتی است. آنچه در صحنه واقعیت در حال جریان است کاملا روشن است. جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند، دارای منطق قوی و اصول شناخته شده است که پایبندی خود را به آن نشان دادیم، لذا هیچ هراسی نداریم از اینکه سناریوی دیگری صورت بگیرد. در عین حال اعلام کردیم که مصمم هستیم این پرونده ساختگی و بحران غیرضروری را خاتمه دهیم و کاملا با اراده مبتنی بر یک اراده سیاسی قوی وارد مذاکره شدیم و هراسی نداریم از اینکه متناسب با برنامه های صلح آمیز هسته ای کشورمان که بسیار شفاف است و مورد تایید بین المللی قرار گرفته، کار را در آینده ادامه دهیم.

  • گفتگو با صلیب سرخ برای ارسال کمک به یمن

وی درباره گفتگوها در خصوص ارسال کمک‌های انسان دوستانه ایران به یمن اظهار داشت: متاسفانه شاهد اقدام کاملا غیرانسانی و ضد انسانی از سوی عربستان بودیم که با بمباران فرودگاه و تداوم این کار مانع از ارسال کمک ها شده اند که نه تنها کمک های جمهوری اسلامی ایران بلکه سایر کمک های انسان دوستانه نیز با مشکل مواجه شده اند.

افخم افزود: ما ضمن محکوم کردن این اقدام و غیرانسانی دانستن آن، راه های مختلف ارسال کمک ها را با نمایندگان مختلف بین المللی بررسی می کنیم و به طور خاص با صلیب سرخ در تماس هستیم که بشود در اولین زمان کمک های انساندوستانه را دراختیار مردم یمن قرار داد. در هر حال محاصره یمن اقدامی غیرقابل بخشش است و قطعا در حافظه و خاطره تاریخی ملت‌های عرب باقی خواهد ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: البته در کنار این کار تماس‌های سیاسی ما نیز برقرار است و همزمان با بحث ارسال کمک های انسان دوستانه برای تنظیم راهکار سیاسی برای کمک به حل بحران تلاش می کنیم. جمهوری اسلامی ایران راه‌های مختلفی را دنبال می‌کند ما طرح ۴ ماده ای را برای حل بحران ارائه کردیم و باید منطقه را از جنگ، تنش و گسترش آن دور کرد و عقل و منطق چنین حکم می‌کند که کشورهای خواهان صلح و ثبات در منطقه هر چه سریعتر فعالانه به این حرکت بپیوندند.

  • توقیف کشتی مارشال حقوقی است

وی در پاسخ به سوالی درباره کشتی توقیف شده مارشال در ایران بیان کرد: این یک مساله کاملا حقوقی است و هیچ ارتباطی با موضوعات سیاسی و نظامی و بحث های این چنینی ندارد. نباید بحث کشتی را به دلیل مسائلی که در منطقه وجود دارد به موضوعات دیگر گره بزنیم. یک مساله حقوقی بوده است و این کشتی دارای شاکی خصوصی بوده و پرونده قضایی داشته و بر اساس آن حکم قضایی که به سازمان بنادر و گمرکات ما و نیروی دریایی ابلاغ کردند متعاقب حضور این کشتی در آب های سرزمینی ایران حکم اجرا شده و دستور توقف کشتی در آب‌های سرزمینی ایران را داده‌اند و کشتی اکنون در بندرعباس است.

افخم ادامه داد: مذاکره بین شاکی خصوصی و طرف مقابل در جریان است و طبق اطلاعاتی که ما بدست آوردیم احتمال حل و فصل موضوع ظرف یکی دو روز آینده وجود دارد. در عین حال ۲۴ خدمه کشتی آزاد هستند و آنها از دسترسی کنسولی برخوردارند و امکان تردد دارند و از نظر ما، آنها مشمول قاعده کشتی نیستند، اما در عین حال اینکه مقررات داخلی آنها اقتضا می کند چگونه عمل کنند، بحث دیگری است و مذاکرات در حوزه شاکی و مالک کشتی در شرکت کشتیرانی در جریان است و ادامه دارد.

  • تکذیب حضور هیأت نفتی آمریکایی در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور هیات نفتی آمریکایی در ایران گفت: وزارت نفت در این باره اعلام کرده‌اند و ما هم گزارشی در این زمینه نداریم و فکر می کنم خبرها موثق نبوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح کنگره آمریکا در عراق مبنی بر تجزیه این کشور اظهار داشت: خوشبختانه شاهد واکنش قوی، محکم و صریح دولت، ملت و مرجعیت عراق بودیم. ما خواهان حفظ یکپارچگی و احترام به حاکمیت عراق هستیم و فکر می کنیم این طرح ها کاملا مداخله جویانه است و با هدف تفرقه، تشتط در عراق صورت می گیرد و هوشیاری دولت، ملت و مرجعیت عراق باعث حفظ یکپارچگی، انسجام و وحدت عراق است و این مهم باید مورد تاکید باشد و قطعا اقدامات مداخله جویانه که اهداف پشت پرده و عمیق تری را در پی دارد با مقاومت و هوشیاری مردم عراق راه به جایی نمی برد.

افخم درباره موضع ایران در خصوص سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان توضیح داد: حضور کشورهای خارجی در منطقه ما همواره موجب بی‌ثباتی شده است و این بی ثباتی به ناامنی و تشتت و تفرقه منجر خواهد شد. در هر حال منافع مادی کشورها و انگیزه آنها برای دخالت در امور منطقه برای ما شناخته شده است و امیدواریم با هوشیاری کشورهای منطقه به دخالت نیروهای خارجی و حضور کشورهای خارجی در منطقه خاتمه داده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما در گذشته حمایت کشورهای غربی از رژیم دیکتاتور صدام حسین را داشته ایم. کشورهای غربی با حضور خود در منطقه و حمایت هایی که به‌عمل می آورند، بد نیست نگاهی به گذشته داشته باشند و از گذشته ای که نتایجی را برای آنها نداشته است، درس عبرت بگیرند.

وی درباره آخرین تحولات صورت گرفته در مواضع دو کشور ایران و روسیه برای رسیدن به راه حل هایی برای پایان دادن به حملات یمن گفت: بحث مذاکره با روسیه در کنار مذاکره با سایر کشورهایی که تقریبا نگاه نزدیک و همسو در بحران یمن با ما دارند، وجود دارد. راهکار سیاسی و اینکه مساله یمن راهکار نظامی ندارد، محور اصلی این گفتگوها است.

افخم تاکید کرد: در هر حال کشورها در حال تلاش هستند که دامنه تجاوز نظامی افزایش پیدا نکند؛ چراکه تبعات و بحران نظامی ناشی از آن غیرقابل جبران است. ما به مشورت ها با کشورهای مختلف ادامه می دهیم و اولویت اول ما توجه به اوضاع انسانی و کمک های انسان دوستانه و باز شدن راه های ارسال کمک به یمن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مشورت ها با روسیه در همین راستا ادامه دارد و امیدواریم با تشکیک مساعی کشورهای مختلف شاهد ارسال این کمک ها و مشورت های سیاسی برای راه یافتن راهکار سیاسی قابل اجرا در یمن باشیم.

  • تحولی در مذاکرات تهران لندن نبوده است

وی درباره آخرین وضعیت مناسبات تهران و لندن خاطر نشان کرد: تحول قابل ذکر جدیدی در این مذاکرات صورت نگرفته است. کاردارهای ترددی به کار خود ادامه می دهند. پیش از این نیز اعلام کرده ایم که این مسیر کاملا تدریجی و گام به گام است و لذا در فاصله یک یا دو هفته آینده اگر تحول خاصی باشد که قابل ذکر باشد، بیان می کنیم.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات هفته آینده در وین و اینکه آیا گفتگوها در سطح وزرا نیز ادامه خواهد داشت، گفت: هفته آینده معاونان وزیر امور خارجه، جناب آقای دکتر عراقچی و تخت روانچی با خانم هلگا اشمید نماینده ۱+۵ مذاکرات را در وین انجام می دهند. آخر هفته گروه ۱+۵ به مذاکرات می پیوندند و در صورتی که ضرورت باشد ممکن است در همان ایام تصمیم گیری شود که آیا ضروری و لازم است که وزرا نیز اضافه شوند که این امر بستگی به روند تدوین پیش نویس و ضرورت حضور وزرا دارد. تاکنون برنامه ای برای حضور وزرا وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق به تهران عنوان کرد: رئیس جمهور محترم عراق هفته آینده به دعوت آقای دکتر روحانی سفری به ایران خواهد داشت و روابط ایران و عراق یک روابط همه جانبه در عالی ترین سطوح است. گفتگوهای خوب و فراگیری را دو کشور در همه حوزه های همکاری شروع کرده اند و خوشبختانه از روند بسیار خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: در عین حال گفتگوهای نزدیک بین دو کشور پیرامون مسائل منطقه و همچنین بحث تروریسم فعالیت، گروه های تکفیری و راه‌های مبارزه با فعالیت آنها و چگونگی فراگیر کردن فعالیت ها برای بحث های منطقه ای همواره مطرح بوده است این سفر مهمی است که ایشان همراه چند وزیر خود تشریف می آورند و با نزدیک شدن به زمان سفر ما اطلاعات جزئی را اعلام خواهیم کرد.

  • بحران سوريه

افخم همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره بحران سوریه نیز گفت: این بحران چهار سال را تمام می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا راهکار سیاسی داشت طرحی را نیز با اولین نماینده دبیرکل در امور سوریه مطرح کردیم. گفتگوهای فراگیری پیرامون آن انجام شد و ما کماکان به تنظیم یک راهکار سیاسی مبتنی بر حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود و بین گروه های سوری تاکید داریم و معتقدیم این موضوعات به عنوان محورهای اساسی برای شکل گیری یک راه حل پایدار در سوریه باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بر این اساس در گفتگوهای جدیدی که نماینده جدید دبیرکل آغاز کرده اند، طرف مشورت بوده ایم و فکر می کنیم که این گفتگوها باید انجام شود و با تجمیع نظرات و بررسی آنها بتوان راهکار جدیدی برای حل بحران داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی که آیا بحث قرارداد الجزایر و مساله حدود مرزها با عراق در سفر فؤاد معصوم به تهران مطرح خواهد شد، اظهار داشت: بحث قرارداد الجزایر بحثی است که گفتگوهای کارشناسی فراگیر روی آن انجام شده و بخش های مختلف درباره آن گفتگو می شود، اما اینکه آیا در این سفر نهایی خواهد شد یا خیر، اکنون اطلاعی در دست ندارم.

  • ممنوعیت حج تا زمان صدور حکم خاطیان در عربستان

افخم درباره آخرین وضعیت مجازات عاملان تجاوز به دو نوجوان ایرانی گفت: موضوع از طرف سفارت ما در ریاض و سرکنسولگری در جده به طور مستمر دنبال می شود. مساله در دست پیگیری است. هنوز قطعا چیزی اعلام نشده است، اما پیگیری ها از طرف ما صورت می گیرد تا مراحل اداری با سرعت انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره که آیا ممنوعیت حج تا زمان عذرخواهی عربستان ادامه خواهد داشت؟ توضیح داد: صدور حکم برای مجازات خاطیان تعیین کننده خواهد بود و باید در این زمینه در انتظار حکم و زمان مجازات باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که منابع تیم مذاکره کننده در مذاکرات وین دو هفته گذشته اعلام کردند که نگارش متن توافق از آن زمان آغاز شده است، اما این در حالی است که گفته شد نگارش در نیویورک شروع شده است و دلیل این اتفاق چه بوده؟، بیان کرد: در وین شکل توافق جامع مورد مذاکره بوده است و در نیویورک ورود به نگارش به‌عنوان بحث های جزئی و بند به بند شروع شده است. در حقیقت شروع ورود به متون و بندها از نیویورک بوده است.

  • تیم کارشناسی ایران برای گفتگوهای سوریه به ژنو می رود

افخم درباره سطح حضور کشورها در مشورت هایی که در ژنو درباره سوریه در جریان است، گفت: آن چیزی که آقای دمیستورا به طور کلی مطرح کرده اند و صحبت شده این بوده است که کشورها در سطح سفرا در ژنو حاضر شوند، اما این امکان وجود دارد که کشورها با کارشناسان ذیربط در این گفتگوها حاضر شوند و این امر بستگی به خود کشورها دارد. برخی کشورها طبق اطلاع ما در سطح سفیر طرف مشورت قرار می‌گیرند و جمهوری اسلامی ایران نیز این برنامه را دارد که در سطح کارشناسی نیز در مذاکرات حاضر شود.

وی درباره بحث گریز هسته ای و اینکه آیا این بحث که این موضوع به عنوان مبنای مذاکرات برای یک سال در نظر گرفته شده است صحت دارد گفت: اینکه بحث گریز هسته ای یکی از بندها باشد سوالی است که باید خبرنگاران 1+5 از مسئولان خود بپرسند چراکه ما گریزی نداریم و به دنبال ساخت بمب هسته ای نیستیم این بحثی است که آنها به منظور نگرانی خود مطرح می کنند و موضوعی نیست که مورد پذیرش ما باشد. آنها می گویند که براساس توافق گریز هسته ای ایران باید یک سال باشد چراکه اگر ایران بخواهد در یک پروسه غیر صلح آمیز وارد شود یک سال زمان می برد.

وی ادامه داد: برک اوت استدلالی است که آنها در مباحث فنی برای رفع نگرانی های خود بیان می کنند و این موضوعی نیست که به عنوان یک بند مذاکرات وجود داشته باشد که ما آن را پذیرفته باشیم. هیچ جمله صریحی در این باره وجود ندارد اما اگر طرف های فنی آنها بخواهند طرف خود را قانع کنند این موضوع را مطرح می کنند که برک اوت را به این مدت زمانی رسانده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در فاصله زمانی حصول توافق تا اجرای آن اقدامی از سوی ایران صورت خواهد گرفت گفت: توضیح آقای عراقچی این بود که از روز توافق تا روز اجرا فاصله ای وجود دارد. روز اجرا زمانی است که مقدمات و کارهایی را انجام می دهیم و زمان اجرای تعهدات یک روز مشخص خواهد بود که این امر بخش عمده ای از مذاکرات نیویورک را به خود اختصاص داده است.

افخم گفت: پیش از این دوره آماده سازی طرف ها برای اقدامات انجام می شود اما اجرای آن در یک روز مشخص است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تمایل شرکت های آمریکایی برای حضور در ایران گفت: طی یک سال گذشته علاقه و اشتیاق بیشتری را در تمایل شرکت های خصوصی و تجاری از کشورهای مختلف غربی و آسیایی شاهد هستیم که محدود به آمریکا نیست و شرکت هایی که بحث منع قانونی نداشته باشند و شرکت های خصوصی و غیر دولتی محسوب می شوند برای حضور منعی ندارند.

  • واکنش به حادثه تیراندازی در گارلند تگزاس

افخم در خصوص حادثه تیراندازی در گارلند ایالت تگزاس آمریکا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه اقدام تروریستی و کشتن انسانهای بی گناه را محکوم می کند اما در عین حال لزوم احترام به عقاید و ارزش های مسلمانان جهان را نیز مورد تاکید قرار می دهد.

وی اضافه کرد: ما هرگونه اقدام موهن نسبت به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام (ص) و نفرت پراکنی و ترویج اسلام هراسی را نیز در زمره تلاش مذبوحانه گروهی اندک بمنظور ترور اندیشه و عقاید مسلمانان دانسته و آن را محکوم می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه  در خصوص  تحولات میدانی در شمال سوریه تصریح کرد: استمرار اقدامات گروه‌های تروریستی در سوریه و کشتار و آوارگی مردم بی دفاع را محکوم می کنیم و این وضعیت بطور مسلم ناشی از حمایت های آشکار خارجی از تروریست‌ها است.

وی خاطر نشان ساخت: ورود حجم سنگین سلاح و عناصر تروریستی به داخل سوریه و نقش برخی کشورها در اعزام تروریست‌ها به این کشور غیر قابل قبول است و به مثابه دخالت نظامی آشکار در سوریه بوده و سکوت معنادار سازمان ملل در این رابطه جای سؤال جدی دارد.

وی افزود: ما همواره نسبت به استفاده ابزاری از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی نامشروع خود در منطقه و فراگیر شدن بی ثباتی و ناامنی در منطقه هشدار داده ایم.

مرضیه افخم اضافه کرد:گفتگوی داخلی سوری - سوری بدور از تحمیل شروط بازیگران خارجی تنها راه حل خروج از بحران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران از راه حل سیاسی در سوریه حمایت می‌کند و به حمایت‌های خود از ملت و دولت سوریه برای مقابله با تروریست‌ها ادامه خواهد داد.

کد خبر 294298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha