همشهری آنلاین: حرم مطهر رضوی، حرم کبریایی حضرت فاطمه معصومه (س) و حرم شاهچراغ (ع) سومین حرم اهل بیت (ع)، همزمان با برگزاری مراسم جشن در سراسر ایران اسلامی در سالروز طلوع خورشید ولایت، مولود کعبه و امام نخست شیعیان حضرت علی بن ابیطالب (ع)، غرق نور و سرور شدند.

به گزارش ايرنا، به همین مناسبت سراسر صحن و سرای حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) چراغانی شده و بوی مشک و عود از هر رواق به مشام می‌رسد و معنویت بر فضای ملکوتی آستان رضوی حاکم شده است.

امروز بارگاه منور رضوی میعادگاه هزاران زائر و مجاوری است که از راه دور و نزدیک برای تبریک فرا رسیدن سالروز میلاد امام نخست شیعیان به این مکان مقدس آمده‌اند تا این روز مبارک را به ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) تبریک و تهنیت عرض کنند.

امروز همه آسمانیان میلاد امام علی (ع) را جشن گرفته‌اند و زمینیان نیز در بارگاه فرزند برومندش حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) گرد هم آمده‌اند تا با آن امام همام تجدید بیعت کرده و با توسل به ایشان دل را از زنگار گناه پاک کنند.

به همین مناسبت دیشب و امروز اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی محل برگزاری مراسم محوری جشن میلاد حضرت امام علی (ع) همراه با مولودی خوانی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و سخنرانی واعظان بود.

شهر مقدس قم نيز در سالروز میلاد خجسته امام اول شیعیان حضرت علی (ع) مظهر حق و عدالت غرق در نور و سرور شد.

مردم متدین و ولایت مدار قم از شب گذشته با برپایی آیین‌های جشن و سرور و پخش نقل و شیرینی، عشق و ارادت خالصانه خود را نسبت به آن امام همام نشان دادند.

حرم کبریایی حضرت فاطمه معصومه (س) نیز پذیرای خیل گسترده زائرانی است که برای عرض ارادت و تبریک به آن حضرت، در این مکان مقدس حضور یافته ودر آیین‌های جشن و سرور شرکت کرده‌اند.

آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) نیز برنامه‌های مختلف جشن و سخنرانی در خصوص زندگانی گهربار آن امام همام را تدارک دیده که با حضور گسترده زائران و مجاوران کریمه اهل بیت (س) درحال برگزاری است.

ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت (ع) همچنین با برگزاری آیین‌های جشن و سرور در مساجد، تکایا و مقابر امامزادگان نیز عشق وارادت خالصانه خود را به امام علی (ع) نشان دادند.

در بیوت آیات عظام تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب نیز به همین مناسبت مجالس جشن ترتیب یافته و سخنرانان گوشه‌هایی از زندگانی آن امام همام را بیان کردند.

مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آیین‌های جشن و سرور به شیوه سنتی، نسبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) بویژه حضرت امام علی (ع) ادای احترام کردند.

مردم قم همچنین در هر کوی و برزنی با آذین‌بندی و چراغانی، ایستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف شهر برپا کرده و این عید بزرگ را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

بر طبق اين گزارش، شهر شیراز مرکز سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی شنبه مقارن با 13 رجب سالروز میلاد امام علی (ع) حال و هوای معنوی به خود گرفت.

آذین‌بندی خیابان‌ها و معابر شیراز از اهمیت سالروز میلاد مولای متقیان نزد مردم شیراز حکایت دارد. یکی از جلوه‌های تکریم این مناسبت مذهبی، آذین‌بندی ویژه میدان آزادی (فلکه گاز) تا پل باغ صفا است که قدمت و سابقه‌ای افزون بر 60 ساله دارد و از جلوه‌های عرض ارادت مردم شیراز به ساحت مقدس امیرالمومنین علی (ع) است.

همچنین به همین مناسبت مساجد و محافل مذهبی همچون حسینیه و خیریه پوراسلامی در شیراز ویژه برنامه هایی را برای جشن و سرور در سالروز میلاد حضرت علی بن ابی طالب (ع) تدارک دیده‌اند.

سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی تولد مولایی را جشن می‌گیرد که پیامبر اسلام در هجدهم ذی حجه سال 10 هجری، در غدیر خم هنگام بازگشت از آخرین حج خود دست او را گرفت و او را از سوی خدا به امامت اُمّت منصوب کرد و فرمود : هر کس من مولا و ولی او هستم بعد از من علی مولا و ولی اوست.

کد خبر 293836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha