چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

همزمان با روز شوراها نشست مشترکی میان اعضای شورای شهر تهران با تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار و در آن بر تحقق مدیریت یکپارچه شهری، تعامل بیشتر بین شوراهای شهر با مجلس و ارتقای جایگاه شوراها تأکید شد.

نشست شورا

دراين نشست حجت‌الاسلام سيدمحمد حسن ابوترابي‌فرد نايب‌رئيس اول مجلس شوراي اسلامي، مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، محمدباقر قاليباف شهردار تهران، امير خجسته رئيس فراكسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي و نيز تعدادي از نمايندگان مجلس و اعضاي شوراي شهر حضور داشتند.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران طي سخناني همكاري قواي سه‌گانه به‌ويژه مجلس شوراي اسلامي در جهت تحكيم جايگاه شوراها را به نفع شهر و شهروندان دانست و با اشاره به اينكه اصلاح قانون شوراها در حال حاضر در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است از نمايندگان خواست تا به‌گونه‌اي اين قانون را تدوين كنند كه از مشكلات امروز شوراها، شهر و شهروندان كاسته و جايگاه نهاد شوراها تحكيم شود.

مهدي چمران اظهار داشت: شكي نيست كه بايد بين مجلس شوراي اسلامي و نهاد شوراها ارتباط تنگاتنگي به‌وجود‌ آيد چراكه بسياري از مشكلات شهري ما بايد در مجلس و شورا حل و فصل شود. وي تصريح كرد: اين ارتباط خوب در نهايت منجر به حل بسياري از مشكلات شهروندان و شهرها خواهد شد.

چمران خاطرنشان كرد: همكاري و هماهنگي بين پارلمان‌هاي شهر و كشور ضرورتي اجتناب‌ناپذير است. وي با اشاره به لوايحي كه دولت در دست بررسي دارد، يادآور شد: 3لايحه درآمدهاي پايدار، اصلاح قانون شوراها و شهرداري‌ها و اصلاح برخي از مواد قانون شوراها بايد به مجلس و شوراي اسلامي ارائه شده و براي آنها تصميم‌گيري شود. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران درباره معضلات حريم تهران يادآور شد: بزرگ‌ترين معضلات ما در محدوده تهران نيست بلكه در خارج از شهر روي مي‌دهد كه بخشي از حريم است. در حال حاضر روستاهاي سابق اطراف تهران مانند اسلامشهر تبديل به شهر شده و حدود 700هزار نفر جمعيت دارد كه معضلات بسياري را براي شهر به‌وجود مي‌آورد.

  • عملكرد قابل‌قبول مديريت شهري

يكي ديگر از سخنرانان اين نشست حجت‌الاسلام ابوترابي فرد نايب‌رئيس اول مجلس شوراي اسلامي بود. وي مسئوليت كار بزرگ اصلاح شهرها و نحوه زيستن در شهر را بر شانه‌هاي شوراي شهر و مديريت شهري اعلام و تأكيد كرد: مديريت شهري تهران خود بسان يك دولت است و با اين جمعيت و وسعت شهر تهران بايد بگوييم انصافا مديريت شهري و شوراي اسلامي شهر تهران عملكرد قابل‌قبولي داشته است.

وي با استناد به آيات قر‌آن‌كريم و يادآوري سرگذشت قوم سبا گفت: اگر محيط‌زيست خود را تخريب كنيم بي‌شك دچار خسران خواهيم شد و از اين‌رو بايد نحوه زيستن در شهر و مديريت آن اصلاح شود. وي همچنين بر اهميت جايگاه شوراها در مجلس تأكيد كرد و افزود: نگاه مجلس شوراي اسلامي همواره بر حمايت از شهرداري‌ها و شوراهاي اسلامي بوده و امروز نمايندگان مجلس اصلاح قانون شوراها را يك فرصت مي‌دانند و تمام تلاش خود را در جهت افزايش اختيارات شوراها به‌كار خواهند بست.

از نظر نايب‌رئيس اول مجلس شوراي اسلامي، مصايب امروز كلانشهري مانند تهران نشات گرفته از مديريت غيرقابل دفاع شهرهاي اقماري است بنابراين اهميت جايگاه شوراها و مديريت شهري و افزايش اختيارات آنها بيش از پيش آشكار مي‌شود. امير خجسته، رئيس فراكسيون شوراهاي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جلسه ضمن اشاره به اينكه تحقق مديريت يكپارچه شهري خواسته مجلس از دولت بوده است، گفت: يكي از مواردي كه در حوزه مديريت شهري بايد مورد توجه قرار گيرد، مديريت يكپارچه شهري است كه انتظار داريم دولت به اين مهم جامه عمل بپوشاند. به گفته خجسته، اگر مي‌خواهيم شاهد رشد و پيشرفت شهرها در تمام عرصه‌هاي اجتماعي باشيم بايد به اين باور برسيم كه تمام امور شهر در اختيار مديريت شهري قرار گيرد.

  • شوراهاي شهر اختيارات لازم را ندارند

احمد دنيا مالي رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر نيز در اين نشست به اصلاح قانون شوراها از سوي وزارت كشور اشاره كرد و گفت: لايحه درآمدهاي پايدار و نيز لايحه مديريت شهري از سوي وزارت كشور تدوين شده و ما اميدواريم حداقل تصويب يكي از اين موارد در زمان باقي مانده از مجلس نهم محقق شود. وي در ادامه گفت: اگر هر چه بيشتر در لوايح مطروحه به اختيارات شوراها افزوده شود در حقيقت بار سنگيني از دوش دولت برداشته خواهد شد.

اين درحالي است كه امروز معمولي‌ترين امور شهر از قبيل آب، برق و... در اختيار شورا نيست. دنيا مالي افزود: ما از آموزش و پرورش درخواست داشتيم كه غيراز امور آموزشي ساير امورات خود را به ما واگذار كنند تا مدارس شهر وضعيت بهتري به‌خود گيرند اما از 4هزار واحد آموزشي تنها 110واحد اعلام آمادگي كردند.

رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر نيز با اشاره به اصل يكصد و سوم قانون اساسي گفت: طبق اصل 103قانون اساسي استانداران، فرمانداران، بخشداران و ساير مقامات كشوري كه از طرف دولت تعيين مي‌شوند در حدود اختيارات شوراها ملزم به رعايت تصميمات آنها هستند. اين ماده از قانون اساسي به خوبي بيانگر مديريت يكپارچه شهري است ولي متأسفانه سازوكار آن پيش‌بيني نشده است.

وي با انتقاد از مصوبه مجلس درباره معافيت معاينه فني خودروها از 2به 5سال گفت: در كشورهاي اروپايي كه بالاترين استاندارد توليد خودرو را دارند، معافيت از معاينه فني حداكثر 2ساله است. وي ابراز اميدواري كرد كه قانون هواي پاك در مجلس شوراي اسلامي تصويب شود و نيز اختيارات شورا در اصلاح قانون شوراها افزايش يابد.

محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر نيز با ابراز تأسف بابت نبود مديريت يكپارچه شهري و مشكلات ناشي از آن گفت: رويكرد وزارت كشور در اصلاحيه قانون شوراها دولت محور است حال آنكه ما در راستاي برون‌سپاري امور بايد به سمت ايجاد مديريت يكپارچه شهري برويم.

رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شورا همچنين يكي از مشكلات مشترك اكثر كلانشهرها را بحث حريم اعلام كرد و گفت: هم‌اكنون مسابقه‌اي بين شوراها و شهرداري‌هاي شهرهاي اقماري در حريم كلانشهر تهران براي ساخت‌وساز و تراكم فروشي به‌وجود آمده است كه البته در كميسيون معماري و شهرسازي مشترك با مجلس تصميمات خوبي براي آن اتخاذ شده است.

رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شورا همچنين از معضل بافت فرسوده به‌عنوان تهديدهاي اصلي تهران نام برد و گفت: حدود 4هزار هكتار بافت فرسوده به واقع يك تهديد بزرگ است درحالي‌كه مديريت شهري در آن اختياري ندارد. سالاري همچنين از روند اجراي قانون دريافت حق بيمه كارگران ساختماني انتقاد و تأكيد كرد كه اين اقدام باعث ايجاد ركود در ساخت‌وساز و حركت به سمت ساخت و سازهاي ناپايدار خواهد شد.

علي صابري، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز در اين نشست از نمايندگان مجلس خواست تا در اصلاح قانون شوراها، ‌افزايش اختيارات شوراها را مدنظر قرار دهند و حتي درتدوين آن از نظر تخصصي اعضاي شورا نيز بهره گرفته شود. وي ادامه داد: امروزه تركيب اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران شامل وزرا، نمايندگان مجلس و استانداران است كه نشان مي‌دهد افراد آگاه و متخصص در حوزه مديريت شهري حضور دارند.

  • تجديد بيعت مديريت شهري با امام راحل

شهردار و اعضاي شوراي شهر پايتخت با حضور در حرم مطهر بنيانگذار كبير انقلاب با آرمان‌هاي امام راحل تجديد بيعت كردند. در پي اين مراسم توليت آستان مطهر امام خميني(ره) در ديدار با شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران با تقدير از مديريت شهر تصريح كرد: قاليباف از مديران توانمند و بسيار قابل احترام در جمهوري اسلامي است و تا جايي كه تهران را مي‌بينيم تحولات بزرگي در شهر تهران ايجاد كرده است. حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني از مسئولان شهري پايتخت به‌خاطر توفيق در برگزاري انتخابات شوراياري شهر تهران به‌عنوان كاري بزرگ و پسنديده تقدير كرد و گفت: واگذاري هرچه بيشتر امور به مردم بايد اهتمام مسئولين در تمام نقاط و بخش‌ها باشد.

وي گفت: مردم به اعضاي شوراي شهر اعتماد كردند و آنها نيز به برادر عزيز آقاي قاليباف اعتماد كردند كه بحمدالله از مديران توانمند و بسيار قابل احترام در جمهوري اسلامي هستند و تا جايي كه تهران را مي‌بينيم تحولات بزرگي در شهر تهران ايجاد كرده‌اند كه ثواب عمده آن متوجه ايشان و همكاران‌شان است.

به گفته توليت حرم مطهر حضرت امام(ره) از كاركردهاي شوراها نيز مشورت در امور اداره كشور و رسيدن مديريت كشور از فردگرايي به جمع گرايي است. وي بهره‌گيري از روش‌هاي جديد عملكرد را يكي ديگر از راه‌هاي افزايش توانمندي‌ها خواند و گفت: اگر مانند زمان ناصرالدين شاه مي‌خواستيد شهر را اداره كنيد با حضور قدرتمند‌ترين افراد باز هم كار فلج بود. لذا هم بايد توانمند بود و هم حين كار بايد آن را تقويت كنيم.

حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني با تأكيد بر اينكه بايد حوزه فردگرايي را از بين برده و كار را به حوزه‌هاي وسيع تري متصل كنيم، يكي ديگر از شروط برعهده‌گيري مسئوليت را امانت خواند و يادآور شد: فرد امين يعني كسي كه شروط اوليه‌اش صداقت است و درحوزه كاري شوراها نيز امانت به‌عنوان يك مسئوليت در اين است كه انسان ببيند هرچه عمل مي‌كند آيا بيشترين نفع را به حال مردم دارد يا خير ؟ اگر اينگونه باشد به امانت عمل كرده‌ايم اما اگر نفع من يا گروه، رفيق يا جريان من در ميان باشد آن فرد از امانت فاصله گرفته است. سيدحسن خميني خطاب به اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: سعي كنيد نفع مردم و جامعه را هدف قرار دهيد كه ريشه اين كار به دوري از «من» بر مي‌گردد، زيرا تمام گرفتاري‌ها از «من» است و مادر بت‌ها بت نفس است.

کد خبر 293762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha