مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت نیوزیلندی راکت لب با هدف کاهش تعداد پرتاب‌های ماهواره‌ای به ۱۰۰ مارهواره در سال و قرار‌دادن مجموعه‌ای از هزاران ماهواره‌ کوچک در مدار زمین با هزینه‌ای بسیار کمتر از هزینه‌های پرتاب کنونی، موتور راکتی باتری‌دار طراحی کرده‌است که می‌تواند با هزینه‌ای برابر یک دهم هزینه بوستر‌های رایج، راکت خود را به فضا پرتاب کند.

براساس گزارش گيزمگ، موتورهاي راكت مايع هيولاهايي هميشه تشنه هستند كه براي هرلحظه از پرواز خود نيازمند حجم عظيمي سوخت خواهند‌بود. به منظور كنترل اين وضعيت پمپ‌هاي توربو بايد سوخت را داخل مخازن احتراقي تزريق كنند. محرك اين پمپ‌هاي توربو توربين‌هاي گازي هستند و از آنجايي كه اين سيستم از پيچيدگي و وزن و مصرف بالايي برخوردار است، شركت راكت‌لب به فكر ابداع موتوري سبك‌تر و كم‌هزينه‌تر افتاده‌است.

اين موتور كه رادرفورد نام دارد از پمپ توربوي الكتريكي برخوردار است كه تركيبي اكسي‍ژن مايع و سوخت راكت RP-1 را مي‌سوزاند، سوختي كه از پالايش نفت سفيد به دست مي‌آيد. در اين موتور برخلاف موتورهاي رايج، يك موتور  DC و باتري‌هاي ليتيومي جايگزين توربين‌هاي گازي شده‌اند و انرژي كافي براي موتور رادرفورد را براي احتراق و ايجاد رانش در 327 فراهم مي‌آورد.

به گفته شركت راكت‌لب تمامي قطعات مهم موتور رادرفورد از قبيل مخازن احتراق، انژكتورها، پمپ‌ها و اتصالات اصلي به كمك فناوري چاپ سه‌بعدي ايجاد شده‌اند، به بياني ديگر اين موتور اولين موتور اكسيژن/هيدروكربني است كه از تكنيك چاپ سه‌بعدي در ساختش استفاده شده‌است.

راكت اين موتور،‌الكترون،‌راكتي دو مرحله‌اي به قطر يك متر، ارتفاع 20 متر و گنجايش حمل 100 كيلوگرم بار تا ارتفاع 500 كيلومتري از مدار زمين است. اين توانايي تا حدي به خاطر بدنه به شدت سبك و كربني است كه براي اين راكت طراحي شده‌است، و به اين شكل وزن آن از يك خودروي ميني‌كوپر نيز سبك‌تر است. اين شركت مي‌گويد مرحله اول پرتاب اين راكت به 9 موتور رادرفورد و مرحله دوم آن به انواع مختلفي از اين موتور نيازمند است تا راكت بتواند در فضاي خلاء عملكرد بهتري داشته‌باشد.

راكت همچنين از سيستم كنترل بردار رانش دومحوري برخوردار است كه امكان پرتاب آن را تحت وزش بادهاي شديدي نيز فراهم مي‌آورد. استفاده از اين سيستم راكتي جديد مي‌تواند از ميزان هزينه‌هاي رايج پرتاب راكت تا 91 درصد بكاهد. اولين پرتاب اين راكت براي اواخر سال جاري ميلادي برنامه‌ريزي شده‌است.

کد خبر 292961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha