مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

سید محمد فخار: طرح استانداردسازی مخازن سوخت اتوبوس‌های گازسوز پایتخت به طور کامل اجرایی شد.

اتوبوس گاز سوز

در طرح استانداردسازي اتوبوس‌هاي گازسوز پايتخت، ۲۱۹۶ اتوبوس تست و بازبيني فني شدند و ۵۹۴ مخزن CNG از سوي كار‌شناسان معيوب شناخته و از رده خارج شدند. هم‌اكنون حدود 7هزار اتوبوس شركت واحد در تهران فعاليت مي‌كنند.
ارديبهشت سال گذشته معاون شهردار تهران درباره وضعيت اتوبوس‌هاي گازسوز تهران اعلام كرده بود كه «ما حدود 3هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در تهران داريم كه سيستم اين اتوبوس‌ها بعد از 3سال بايد تست هيدرواستاتيك شود و مورد بازنگري كلي قرار گيرد و تا زمان انجام تست، اتوبوس اجازه سرويس‌رساني ندارد. اگر هر يك از اين مخزن‌هاي هفتگانه اتوبوس منفجر شود، مانند يك بمب عمل مي‌كند و انفجار آن بسيار مهيب است. همچنين ما بيش از 2هزار اتوبوس فرسوده داريم كه بيش از 10سال كار كرده‌اند.»

  • استانداردسازي مخازن سوخت

تست فني اتوبوس‌ها مطابق با استانداردهاي روز جهان(۹۴۲۶) صورت گرفته است. پيمان سنندجي مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در اين‌باره تصريح كرد كه از 2196 اتوبوس، ۶۲۶ دستگاه متعلق به بخش دولتي و ۱۵۷۰ دستگاه متعلق به بخش خصوصي بودند كه مخزن CNG تمام اين اتوبوس‌ها در يك بازه زماني يك ‌ساله، از اسفند ۹۲ تا اسفند ۹۳ مورد بازبيني فني قرار گرفته‌اند. وي با يادآوري اينكه كار‌شناسان فني نحوه عملكرد مخازن CNG را مطابق با استانداردهاي مؤسسه استاندارد و رعايت سازوكارهاي مطمئنه مورد كنترل قرار داده‌اند، يادآور شد: اين بازبيني با تأكيد نمايندگان مردم تهران در شوراي شهر، از سوي شهرداري مورد تأكيد قرار گرفت كه در ‌‌نهايت نيز منجر به شناسايي۵۹۴ مخزن CNG معيوب شد.

سنندجي هزينه هر يك از بازبيني‌هاي فني اتوبوس‌هاي گازسوز را حدود ۵۰۰ هزار تومان برآورد و عنوان كرد: در روند بازبيني سلامت اتوبوس‌هاي گازسوز، بايد هزينه جايگزيني مخازن CNG استاندارد را نيز مدنظر قرار دهيم. به گفته مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني، مخازن CNG معيوب پس از جايگزيني با مخازن استاندارد، از رده خارج و به‌منظور معدوم‌سازي‌‌هاي لازمه به مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران تحويل داده شده‌اند.

وي با يادآوري اتمام طرح تست مخازن CNG اتوبوس‌هاي پايتخت، تصريح كرد: در اين طرح، ستاد معاينه فني شهرداري به‌عنوان مجري، با شركت اتوبوسراني همكاري داشته است تا با رعايت سازوكارهاي قانوني، مخازن اتوبوس‌هاي تهران را مطابق با استانداردهاي لازمه مورد بازبيني قرار دهد. فرسودگي مخازن گاز، خوردگي مخازن به‌دليل همراه بودن آب و روغن با گاز ورودي، فشار و خستگي مخازن و گذر از عمر مفيد مخازن ازجمله مواردي است كه مي‌تواند مسبب حوادث شود.

  • ارتقاي كيفيت براي خدمت‌رساني

براساس قانون، تست ايمني اين اتوبوس‌ها بر عهده شهرداري‌ها نيست اما فرسودگي مخازن اين اتوبوس‌ها خطرات زيادي به همراه دارد. از اين‌رو شهرداري تهران از اعتبارات خود و براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران نسبت به تست‌هاي ايمني اين اتوبوس‌ها اقدام كرد. اين اقدام مديريت شهري براي تثبيت سلامت سفر شهروندان صورت گرفته و مي‌تواند مانع هرگونه رخداد در خدمت‌رساني‌ها شود.

  • بي اعتنايي به فرسودگي اتوبوس‌ها

در حال حاضر هر‌ماه 76اتوبوس د‌ر پايتخت فرسود‌ه مي‌شود. در عين حال در قانون بودجه سال گذشته تنها 80ميليارد تومان براي نوسازي اتوبوس‌هاي فرسوده كل كشور اختصاص يافت و دولت هيچ تصميمي براي نوسازي بيش از 2هزار اتوبوس فرسوده تهران نگرفت. براساس آمار اعلامي شركت اتوبوسراني تهران، فقط د‌ر سال 93حدود 900د‌ستگاه اتوبوس فرسود‌ه به اتوبوس‌هاي فرسود‌ه اضافه شدند‌.

بدين‌ترتيب اگر همه 80ميليارد تومان رقم اختصاص يافته به كل كشور براي اتوبوس‌هاي فرسوده تهران هزينه مي‌شد(برمبناي هر اتوبوس 950ميليون تومان)، به 873ميليارد تومان بودجه براي نوسازي اتوبوس‌هاي پايتخت نياز بود. بدين‌ترتيب با توجه به وضعيت بحراني آلود‌گي هوا و ضرورت نوسازي اين ناوگان ايجاب مي‌كند‌ د‌ولت هرچه سريع‌تر نسبت به نوسازي ناوگان اتوبوسراني تهران با شهرد‌اري همكاري كند‌.

کد خبر 292895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha