دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

طرح تحول سلامت دهان و دندان روز گذشته با حضور وزیر و مسئولان وزارت بهداشت آغاز شد تا گام اول برای بهبود اوضاع بهداشت دهان و دندان برداشته شود؛ موضوعی که معاون وزیر می‌گوید ۳۰سال از آن غفلت کرده‌ایم.

طرح تحول سلامت دهان و دندان؛ فعلا فقط پیشگیری

 البته آغاز اين طرح به‌معناي ارائه خدمات حمايتي بيشتر در درمان دندان يا لثه‌ها نيست بلكه آنطور كه وزير بهداشت در اين جلسه خبر داد، بيشتر شامل خدمات پيشگيري از آسيب‌هاي دنداني در بين دانش‌آموزان مي‌شود.

به گفته دكتر هاشمي، موضوع اين مرحله از طرح تحول نظام سلامت در حوزه سلامت دهان مربوط مي‌شود به افرادي كه در سن مدارس ابتدايي قرار دارند و ظرف يك سال ونيم تمام بچه‌هاي دبستاني ما تحت‌پوشش طرح سلامت دهان قرار مي‌گيرند. وي با بيان اينكه اقداماتي كه در تحول سلامت دهان و دندان انجام مي‌شود به پيشگيري از پوسيدگي و ترميم پوسيدگي مربوط است، گفت: قصد داريم تا كودكان زير 14سال را نيز تحت پوشش بيمه قرار داده و در استفاده از خدمات دندانپزشكي حمايت كنيم.

دكتر هاشمي حتي براي اينكه تأكيد كند دست‌كم در اين مرحله طرح اتفاقي كه بشود نام تحول را بر آن گذاشت در حوزه درمان نخواهد افتاد و همه‌‌چيز به همان پيشگيري مربوط مي‌شود، به صراحت گفت: «‌مردم با شروع طرح سلامت دهان و دندان اينطور تصور نكنند كه مشكلات دنداني آنها برطرف مي‌شود بلكه اين طرح بيشتر براي حوزه پيشگيري است» و بعد هم خطاب به همكارانش اضافه كرد: «بنده همين الان اين عنوان (طرح تحول سلامت دهان) را ديدم و اصلا موافق اين نام نيستم، زيرا معتقدم بايد كاري را كه شروع مي‌كنيم بعد از نتيجه‌گيري اعلام كنيم. بنابراين انتظار دارم روساي دانشگاه‌ها و مديران حوزه سلامت كاري نكنند كه ما روسياه مردم شويم. طرح تحول سلامت با كمك دولت و مجلس است و اين طرح سلامت دهان و دندان باعث نشود آن طرح اصلي تحت‌الشعاع قرار گيرد، زيرا مردم از فردا كه مشكل دنداني داشته باشند از ما مي‌پرسند كه اين طرح چه كار براي آنها كرده است. به هر حال ما را از موضع دولت مي‌بينند و قول‌هايي كه مي‌دهند بايد به آن عمل كنيم. بنابراين طرح سلامت دهان و دندان بيشتر در زمينه پيشگيري است.»

وزير بهداشت بعد هم درباره درمان وضعيت دندان‌ها كه مشكل اصلي مردم در اين حوزه است، تنها اظهار اميدواري كرد تا پوشش‌هاي حمايتي بيمه‌ها افزايش يافته و افراد بزرگسال نيز بتوانند از خدمات دندانپزشكي بهره‌مند شوند.

هاشمي با تأكيد بر اين نكته كه 93تا 95درصد خدمات حوزه دندانپزشكي به بخش خصوصي مربوط مي‌شود و دولت در اين زمينه رقيب جدي براي بخش خصوصي به شمار نمي‌رود، گفت: ما بايد خدمات دولتي را گسترش دهيم چرا كه در اين زمينه اكنون رقابتي وجود ندارد و نياز است كه بخش دولتي نيز وارد شود. مردم در حوزه دندانپزشكي براي پيشگيري هزينه نمي‌كنند و اين مشكل ماست. متأسفانه مشاهده مي‌شود كه بسياري از افراد 50سال به بالاي ما دندان‌هاي پوسيده يا كشيده دارند كه نشان مي‌دهد آنها به موضوع پيشگيري توجه نداشته‌اند.

وي با اشاره به اينكه تعرفه خدمات دندانپزشكي تا پايان امسال مشخص و ابلاغ مي‌شود، گفت: ساماندهي وضعيت بازار تجهيزات و مواد مصرفي در دندانپزشكي ازجمله برنامه‌هاي عادي ماست. كلينيك‌هاي تخصصي دندانپزشكي به تعداد هزار عدد در شهرها و هزار عدد در روستاها راه‌اندازي شده و 570بيمارستان دولتي در سراسر كشور مجهز به درمانگاه دندانپزشكي مي‌شود.

وزير بهداشت البته تأييد كرد كه خدمات دولتي دندانپزشكي هم‌اكنون بسيار كم است ولي همان خدمات اندك نيز توسط دانشگاه‌ها با كيفيت خوبي انجام مي‌شود و گفت: بايد اين خدمات را گسترش دهيم. البته معتقدم هنوز خدمات كنوني دندانپزشكي در دانشگاه‌ها با مشكل نوبت‌دهي مواجه است. بنابراين درصدديم هزار كلينيك دندانپزشكي داير كنيم و 1000كلينيك روستايي در درمانگاه‌هاي آن مناطق خدمات دندانپزشكي‌شان را فعال كنند. بنابراين در 570بيمارستان زير‌مجموعه وزارت بهداشت خدمات دندانپزشكي را ارائه خواهيم كرد. ولي با اين وجود به‌دليل اينكه حوزه دندانپزشكي در آن رقابتي وجود ندارد، نسبت به ديگر حوزه‌هاي سلامت كار سخت‌تري را بايد بپيماييم كه به جد به كمك بيمه‌ها نياز است.

  • 30سال بي‌تفاوتي

برگزاري اين مراسم اما بهانه‌اي بود كه آمار و اظهارات تازه‌اي درباره وضعيت سلامت دهان و دندان ايراني‌ها منتشر شود. دكتر علي‌اكبر سياري، معاون وزير بهداشت با اعلام اينكه بيشترين پولي كه مردم مي‌دهند بعد از هزينه‌هاي بيمارستاني، مربوط به خدمات بهداشت دهان و دندان است، گفت:«در ۳۰ سال گذشته ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان به مردم رها شده بود. ما نبايد سلامت مردم را رها كنيم و دولت به‌عنوان مسئول سلامت مردم بايد عدالت در اين حوزه را دنبال كند. در دولت يازدهم فرصتي پيش آمده كه مجددا موضوع عدالت در دسترسي به خدمات دندانپزشكي مورد توجه قرار گيرد. مشكل اصلي در ارائه خدمات دندانپزشكي به مردم هم كمبود نيروي انساني است.»

  • 8دندان پوسيده آقاي وزير

وزير بهداشت در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه خودتان چند دندان پوسيده داريد و وضعيت دنداني‌تان چطور است، گفت: فكر كنم حدود 8دندان پوسيده دارم ولي بايد به سن و سال من نيز توجه كنيد. به هر حال زندگي ما در كودكي در روستا و شهرهايي بود كه در آن زمان دندان‌سازها فعاليت مي‌كردند و كمتر به مقوله پيشگيري توجه مي‌شد. متأسفانه مردم ما در سنين بالاي 50سال دندان‌هاي پوسيده بسياري دارند و اين در حالي است كه نسل جوان نيز به سلامت دندان خود توجه نمي‌كنند.

کد خبر 292027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha