مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ایستگاه‌های ایست و بازرسی پلیس باری دیگر مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند،‌ زیرا بحث درباره درست یا نادرست بودن تجهیز نیروهای پلیس با استفاده از دوربین‌های مخصوص و تکنولوژی جدیدی که توانایی تشخیص هویت از فاصله دور را دارد، شدت گرفته‌است.

براساس گزارش ديسكاوري، محققان لابراتوار بيومتريك CyLab دانشگاه كارنگي ملون سال‌ها است كه در حال آزمايش سيستم تشخيص عنبيه چشم هستند كه مي‌تواند اجسام را در محدوده 12 متري تشخيص دهد.

پروژه كارنگي ملون مانند بسياري از ديگر تكنولوژي‌هاي بيومتريكي از قبيل اثر انگشت و سيستم تشخيص چهره، از تكنيك‌هاي تشخيص الگوي رياضي بهره برده‌است. اين تكنولوژي تصويري از فيلم يا عكس را برداشته و براي يافتن گزينه‌اي مشترك، اطلاعات آن را وارده پايگاه داده‌ها مي‌كند.

عنبيه چشم مانند اثرانگشت منحصر به هر فرد است كه با وجود الگوي بسيار پيچيده‌اي كه دارد، در سرتاسر طول عمر فرد يكسان باقي مي‌ماند. دوربين‌هايي با وضوح بالاي تصويري مي‌توانند با كمك گرفتن از طول موج نور نزديك به فروسرخ از فواصل دور از عنبيه چشم عكسبرداري كنند.

تكنولوژي تشخيص عنبيه در حوزه قانوني و اجراي قانون مي‌تواند براي شناسايي مضنونين از فواصل دور و تحت شرايط نوري متفاوت مورد استفاده قرار گيرد. از اين تكنولوژي حتي مي‌توان براي عكسبرداري از تصوير بازتابيده شده درون شيشه يا آينه نيز استفاده كرده و از اطلاعات آن براي شناسايي هويت افراد بهره برد.

دانشمندان دانشگاه كارنگي ملون به تازگي آزمايشي را با موفقيت به اجرا گذاشته‌اند. در اين آزمايش از تكنولوژي جديد براي تعيين هويت راننده‌ها به واسطه عكسبرداري از عنبيه چشم رانندگان از ميان آينه كناري خودروها استفاده كرده‌ و نتايج بسيار اميد‌واركننده اي به دست آورده‌اند.

کد خبر 291832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha