همشهری‌آنلاین: دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از تلاش ۸ ماهه توانست توافق نامه‌ای را با سران پنج بعلاوه یک امضا کند که شرایط تحریم را برای کشور مساعدتر از پیش کند.

ظریف - کری

به گزارش شارا، این قدرت دیپلماسی دولت روحانی بود که توانست غربی‌ها را به جای گزینه نظامی پای میز مذاکره بکشاند و اساسا نشستن بر سر میز مذاکره به معنای قبول حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است.

غربی ها خیلی خوب می دانند که ایران، نه افغانستان است و نه عراق که به عنوان یک گزینه متجاوز با انگ تروریسم به آن حمله کنند و یک تنه بخواهند با حذف حکومت مردمی، حکومتی دست نشانده به جای آن بنشانند و مسیر حرکت آن را به سمت تامین منافع خودشان تغییر دهند.

نشستن پای میز مذاکره در شرایطی انجام می شود که کاخ سفید به درستی می داند که رابطه میان ایران و امریکا به دلیل تجارب تلخ گذشته هنوز در شرایط غیر پایدار قرار دارد و از طرف دیگر هم پیمانان ایالات متحده امریکا که خود را در اردوگاه مقابل ایران تعریف کرده اند نیز از قدرت ایران بیم دارند و ایالات متحده امریکا را تحت فشار قرار می دهند.

تیتر روزنامه ها و سایت های خبری که به بازنمایی مثبت و منفی این رویداد می پردازند نیز نشان دهنده این نگرانی ها می باشد. جنگ رسانه ای و روابط عمومی که از ابتدای ماجرای دستیابی ایران به انرژی هسته ای صلح آمیز مطرح شده است خبر از تلاش های روابط عمومی ها برای نمایش وارونه نادرست از این واقعه دارد.

شفافیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای، و در عین حال پایین نیامدن از مواضع پیشین باعث شد که ایالات متحده دیپلماسی خود را همچنان در این مورد حفظ کرده و دعوت اوباما از هم پیمانانش برای حضور در کمپ دیوید نیز یکی دیگر نشانه های این شفافیت است.

شفافیت در برنامه تیم مذاکره کننده باعث شد که از میان گزینه های نظامی، تحریم و توافق؛ گزینه توافق رای بیاورد و کشورهای عضو شورای امنیت به ادامه برنامه هسته ای ایران تحت نظارت مستقیم آژانس رای بدهند.

اشاره اوباما در سخنرانی سوییس از یک طرف نشان دهنده خواست منطقی مردم ایران در دستیابی به انرژی هسته ای داشت و از طرف دیگر به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی که هم پیمانانی در سراسر جهان دارد نمایشی از قدرت ایالات متحده را هدف گرفته بود.

اگرچه هنوز در توافق نامه لوزان در مورد جزئیات بحث نشده است اما نتایج قابل قبولی را برای طرفین به همراه داشته است که می توان از آن به عنوان یک بازی "برد برد" نام برد.

به نظر می رسد دستگاه روابط عمومی جریان های مخالف ایران در غرب همچنان در صدد تخریب توافق نامه برآیند تا بر کنگره امریکا و متحدان ایالات متحده امریکا تاثیر منفی بگذارند تا توافق نامه به صورت محدود اجرا شود، اما با این حال شفافیت تیم هسته ای ایران توانسته است تا حد زیادی شکافی میان ایالات متحده و متحدانش ایجاد کند که خود یک موفقیت بزرگ برای ایران به حساب می‌آید.

کد خبر 291429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha