جست‌وجو برای یافتن بقایای اجساد ۱۵۰ سرنشین هواپیمای مسافربری ژرمن وینگز که در ارتفاعات آلپ فرانسه سقوط کرد متوقف می‌شود.

سقوط

با وجود اين، جست‌وجو براي يافتن اشياي شخصي قربانيان و نيز آزمايش دي‌ان‌اي بقاياي اجساد جمع‌آوري شده ادامه مي‌يابد. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه با پيداشدن جعبه سياه دوم هواپيما ديگر شكي باقي نماند كه كمك خلبان 28ساله ايرباس عمدا باعث سقوط هواپيما و كشته‌شدن تمامي سرنشينان آن شده است. مكالمات و پارامترهاي ضبط‌شده در جعبه سياه، نشان داد كه چگونه آندرياس لوبيتز نقشه‌اي را كه ظاهرا از مدت‌ها قبل در سر داشته عملي كرده و درست پيش از سقوط، تنظيمات خلبان خودكار براي پرواز در ارتفاع 30متري زمين را تغيير مي‌دهد و به‌اين‌ترتيب در طول 8دقيقه هواپيما با سرعت زياد به سمت كوه‌هاي آلپ حركت كرده است.

براساس بررسي اطلاعات به‌دست آمده از جعبه سياه دوم، اتفاقاتي كه در روز حادثه و در 34دقيقه پيش از سقوط رخ داده، احتمالا اينگونه بوده است: 10صبح: پرواز 9525ژرمن‌وينگز فرودگاه ال‌پرات بارسلون را به مقصد دوسلدورف ترك مي‌كند. طبق اطلاعات جعبه سياه اول 10دقيقه پس از بلند شدن هواپيما، خلبان به كمك‌خلبان مي‌گويد كه وقت نكرده پيش از پرواز از دستشويي استفاده كند.
10:27صبح: درست پس‌ازآنكه هواپيما به حداكثر ارتفاع پرواز مجاز خود برابر 38هزار پايي (11500متري) رسيد، خلبان پس از تأييد فرمان‌هاي ترافيك هوايي فرانسه از صندلي خود بلند مي‌شود تا كابين را به‌قصد دستشويي ترك كند.

10:30صبح: از اين ساعت به بعد كمك‌خلبان در كابين تنهاست. او ابتدا درب كابين را قفل مي‌كند تا در از بيرون باز نشود. سپس تنظيمات خلبان خودكار را براي كاهش ارتفاع هواپيما تا 30متري زمين تغيير مي‌دهد.10:33صبح: هواپيما با سرعت 900متر بر دقيقه شروع به كاهش ارتفاع مي‌كند. كنترل ترافيك هوايي كه متوجه تغيير ارتفاع بدون هماهنگي هواپيما شده تلاش مي‌كند تا با هواپيما تماس بگيرد اما پاسخي دريافت نمي‌كند. همزمان كاپيتان هم كه متوجه تغيير شرايط شده سريعاً به سمت كابين بازمي‌گردد و خواستار بازشدن درب كابين مي‌شود؛ اما كمك‌خلبان بي‌تفاوت پاسخي نمي‌دهد. خلبان سپس با برداشتن كپسول آتش‌نشاني تلاش بي‌ثمري را براي شكستن درب محافظت‌شده كابين شروع مي‌كند.

10:34صبح: صداي آژير اول اخطار كاهش ارتفاع بلند مي‌شود اما همچنان كمك‌خلبان واكنشي نشان نمي‌دهد. صداي داد مسافران كه حالا متوجه وخامت شرايط شده‌اند به‌خوبي به گوش مي‌رسد.10:35صبح: كاپيتان از مسافران مي‌خواهد در انتهاي هواپيما جمع شوند درحالي‌كه همچنان در تلاش است تا در را باز كند.

10:37صبح: آژير دوم اخطار اضطراري كاهش ارتفاع به صدا درمي‌آيد كه از خطر برخورد با زمين حكايت دارد. يك دقيقه بعد هواپيما در ارتفاع 4000متري در پرواز است و كمك‌خلبان براي تنفس از ماسك اكسيژن استفاده مي‌كند.10:40صبح: صداي جيغ‌وداد در كنار آژير اخطار كاهش ارتفاع از داخل كابين به‌خوبي شنيده مي‌شود. در اين زمان ابتدا بال راست هواپيما به كوه برخورد مي‌كند.10:41صبح: هواپيما با سرعت 800كيلومتر بر ساعت (222متر بر ثانيه) به زمين مي‌خورد و فاجعه رخ مي‌دهد.

کد خبر 291315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha