مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

هزار هکتار از اراضی شمال‌غرب تهران تا ۱۳ فروردین ۹۴ در قالب فضای سبز تحویل شهروندان تهرانی می‌شود.

روز درختکاری-شهردارتهران

شهردار تهران ديروز در مراسم بهره‌برداري از 1020هكتار جنگل‌كاري در ارتفاعات شمال شرق تهران با استناد به فرمايشات رهبر معظم انقلاب درباره اهميت حفظ محيط‌زيست كه در ديدار مسئولان و دست‌اندركاران محيط‌زيست با معظم له ايراد شد به شهروندان تهراني قول داد كه تا سيزدهم فروردين 94(24روز ديگر) در اراضي حاشيه بزرگراه شهيد بابايي هزار هكتار فضاي سبز با همكاري نهادهاي ذيربط داير شود.

بعد از فرمايشات و رهنمودهاي صريح و شفاف مقام معظم رهبري درباره اهميت حفظ محيط‌زيست و مبارزه با متصرفان و تخريب‌كنندگان منابع طبيعي، جلسه‌‌اي اضطراري در شهرداري تهران تشكيل و متعاقب آن اقدامات اجرايي براي بازگرداندن 485هكتار از اراضي ملي كه در تصرف برخي ارگان‌ها و نهادها بود، انجام شد. اين اراضي به گفته مديركل منابع طبيعي استان تهران شامل بخشي از پارك جنگلي قوچك (انتهاي بزرگراه ارتش، حدفاصل لواسان و سوهانك) است كه ظرف يك هفته آينده قرار است به منابع طبيعي مسترد شود و تا 13فروردين نيز به گفته شهردار تهران آماده‌سازي‌ خواهد شد تا در اختيار شهروندان قرار گيرد و مردم در سايه‌سار درختان آن، مراسم روز طبيعت را برگزار كنند.

  • از بوستان ولايت تا امروز

مشابه اين اقدام در 17اسفند سال 89اتفاق افتاد؛ زماني كه مقام معظم رهبري در مراسم روز درختكاري در بوستان ولايت (قلعه‌مرغي سابق) حاضر شدند و در اهميت اجراي طرح‌هاي فضاي سبزِ در اراضي به جا مانده از اين پادگان سخناني ايراد كرده و فرمودند: «اينجا زمين‌هايي است كه متر مترش محاسبه دارد، شما (خطاب به شهردار تهران) مراقب باشيد كه چه اتفاقي بناست براي اين زمين‌ها بيفتد، شماها بحمداللَّه خودتان پاكيد، اهل هيچ‌گونه استفاده‌ سوء نيستيد؛ اما اينجور نيست كه تمام محيط زندگي، خالي از آدم‌هاي سوءاستفاده‌جو باشد بنابراين مراقب باشيد طرح‌هايي كه مي‌خواهيد اينجا اجرا كنيد، از بيرون با برخي توجيهات اقتصادي برايش طراحي نشده باشد زيرا بايد فضاي تنفسي براي تهران درست و ريه‌هاي تهران را تقويت كرد كه حقيقتا ريه‌هاي تهران ضعيف است.»

همين سخنان باعث شد تا بلافاصله شوراي شهر تهران با تصويب يك طرح دو فوريتي كار احداث فضاي سبز 70هكتاري بوستان ولايت را در دستور كار شهردار تهران قرار دهد و متعاقب آن ظرف حدود 2ماه كار شبانه‌روزي، شهرداري تهران سوم خرداد‌ماه سال 90فاز نخست بوستان 70هكتاري ولايت را در اختيار شهروندان قرار داد. مشابه همين اتفاق حالا قرار است در اراضي حاشيه بزرگراه شهيد بابايي و به فرمان مقام معظم رهبري اتفاق بيفتد.

ديروز محمدباقر قاليباف هنگام اعلام اين خبر با تشويق ممتد مهمانان شركت‌كننده درمراسم مواجه شد. وي در ادامه سخنان خود اشاره كلي به تلاش‌هاي صورت‌گرفته در زمينه گسترش فضاي سبز در شهر تهران كرد و گفت: از آنجا كه چالش اصلي شهر تهران آلودگي هوا و صوتي است ظرف 10سال گذشته توانستيم با احداث انواع بوستان‌ها در شهر سرانه فضاي سبز را بيش از 6متر و سهم حمل ونقل عمومي در بخش مترو را از 4به قريب 14درصد ارتقا دهيم.

وي از سرنوشت مشترك همه انسان‌ها، كشورها، اقشار و قوميت‌ها و باورها سخن گفت و افزود: محيط‌زيست و تغييرات آب و هوايي يكي از چالش‌هاي مهم امروز كره خاكي ماست و به‌رغم اختلاف‌نظرهايي كه در موضوعات ديگر وجود دارد اما در موضوع محيط‌زيست و تغييرات آب و هوايي بايد اوج همكاري و همراهي بين همه كشورها و جوامع در بخش‌هاي دولتي و سازمان‌هاي غيردولتي صورت گيرد. قاليباف درعين حال منكر وجود برخي اشكالات در شهر تهران نشد اما گفت: بايد توجه داشت كه اين اشكالات يك شبه به‌وجود نيامده است كه بتوان آن را يك شبه برطرف كرد بلكه دربيش از 5 دهه گذشته مسيري را طي كرديم كه درست نبوده كه البته به سمت اصلاح همه رويكردهاي غلط پيش رفته‌ايم ولي بايد شتابمان را بيشتر كنيم. شهردار تهران از وجود واقعيت تلخ تضاد بين منافع فردي و عمومي سخن گفت و در توضيح آن افزود: افراد در حوزه مالكيت خصوصي خودشان فقط به منافع فردي‌شان توجه دارند اما از ديگران توقع دارند كه به مسائل جمعي توجه كنند؛ به‌عنوان نمونه برخي افراد براي صدور پروانه ساخت‌وساز خودشان توقع دارند از حداكثر ظرفيت استفاده و حتي زياده‌خواهي كنند اما درمورد ديگران انتظار حداقل‌ها را دارند كه به‌نظر من حل اين تضاد جز پياده‌سازي قانون و عدالت راهي ديگر ندارد. وي تأكيد كرد: ما در شهرداري تهران هرگز با پيغام‌ها و سفارش‌ها تحت‌تأثير قرار نمي‌گيريم.

قاليباف با انتقاد از فضاسازي‌هاي صورت گرفته از سوي برخي رسانه‌ها، گفت: البته رسانه‌ها مصاحبه افراد را منعكس مي‌كنند اما با افتخار عرض مي‌كنم كه براي جلوگيري از گسترش شهر تهران اقدامات جدي صورت گرفته است و طرح جامع محدوده شهر تهران كه تا پيش از اين 740كيلومترمربع بود 100كيلومترمربع كاهش پيدا كرده است. اين در حالي است كه بقيه شهرها در طرح جامع، محدوده خود را گسترش دادند. يكي ديگر از تأكيدات مهم شهردار تهران برخورد قاطع با ساخت وسازهاي غيرمجاز بود. وي در اين باره گفت: از زمان ابلاغ طرح جامع در ارتفاعات 1800متر شمال تهران، ارتفاعات 1600متر در غرب و 1400متر در منتهي‌اليه غرب تهران، محدوده منطقه 22ممكن است تخلفات به ندرت وجود داشته باشد كه حتما تعداد آنها به تعداد انگشتان 2 دست هم نمي‌رسد چرا كه درصورت بروز تخلف، با آنها برخورد جدي خواهيم كرد اما اگر هر‌كدام از شهروندان تخلفي را سراغ دارند كه از چشم ما دور مانده است حتما با استفاده از سيستم 1888ما را مطلع كنند تا شخصا ظرف 48ساعت در محل حاضر شده و آن‌را تخريب كنم.

  • 13هزار هكتار جنگل‌كاري دركمربند سبز تهران

رئيس سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران نيز ديروز در مراسم افتتاح 1020هكتار جنگل‌كاري در ارتفاعات شمال غرب تهران اعلام كرد كه در سال 93وسعت كمربند سبز اطراف تهران به 37هزار و 600هكتار رسيد كه قرار است تا پايان برنامه 5ساله دوم شهرداري اين ميزان به 50هزار هكتار برسد. علي‌محمد مختاري با اشاره به اينكه سرانه فضاي سبز در سال 84كمتر از 9متر بود، گفت: طي 10سال گذشته موفق شديم سرانه فضاي سبز درون‌شهري را به 15،5متر و برون شهري را به 23متر افزايش دهيم. اين درحالي است كه در پايان برنامه 5ساله دوم شهرداري قرار است سرانه فضاي سبز درون شهري به 18متر نيز برسد.
غرس نهال با حضور مهمانان بين‌المللي

مختاري با ابراز نگراني بابت اينكه كويرها در حال بلعيدن شهرها هستند، گفت: ما بايد با برنامه‌ريزي از اين معضل جلوگيري كنيم به همين دليل براي حفظ و توسعه فضاي سبز شهر تهران ضمن اينكه آب غيرشرب را جايگزين آب شرب براي آبياري فضاي سبز كرديم، 555هزار مترمكعب آب براي مواقع بحراني ذخيره‌سازي‌ كرديم كه امسال 150مخزن جديد نيز به آن اضافه شد. آب اين مخازن از محل جمع‌آوري آب‌هاي جاري و نزولات آسماني تأمين مي‌شود. رئيس شوراي شهر تهران هم يكي ديگر از سخنرانان ديروز مراسم افتتاحيه 1020هكتار جنگلكاري دامنه‌هاي جنوبي البرز بود. مهدي چمران بزرگ‌ترين و اساسي‌ترين موضوعات حيات انساني را فضاي سبز دانست و گفت: همه تلاش ما بايد در اين زمينه مصروف شود تا آيندگان ديگر دنياي پر از دود و دم را تجربه نكنند. به گفته چمران، شهر تهران با همه زيبايي‌ها و امكانات به‌خاطر وسعت و وسايل نقليه فراوان و كارخانه‌هاي مختلف از آلودگي هوا رنج مي‌برد به همين دليل يكي از برنامه‌هاي اصلي شهرداري و شوراي شهر اين است كه محيط‌زيست سالم و فضاي مناسبي براي شهروندان فراهم كند كه توسعه كمربند سبز و بوستان‌ها در بيرون و درون شهر تهران به همين منظور است. وي با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبري در ديدار با مسئولان منابع طبيعي گفت: نظر ايشان اين بود كه عرضه به‌خرج دهيد و تلاش كنيد براي توسعه وسايل نقليه سالم مثل مترو و نظاير آن تا از ميزان آلودگي هوا كاسته شود. به همين دليل اميدوارم با كمك مجلس و دولت موفق شويم آن ميزاني كه بايد و لازم است به خط مترو و اتوبوس‌هاي تندرو اضافه شود تا در مقابل مردم شرمنده نباشيم.

در مراسم بهره‌برداري از 1020 هكتار جنگل كاري،150نماينده از سفارتخانه‌هاي روماني، فلسطين، تونس، فيليپين، غنا، قطر، سوريه، بوليوي و... حضور داشتند و به‌منظور تقويت دوستي و همكاري‌ها، همچنين حفاظت از محيط‌زيست به نام كشورشان در اراضي دامنه‌هاي جنوبي البرز به غرس نهال پرداختند. بنابراين گزارش، همچنين حضور روساي سازمان‌هاي بين‌المللي، فرماندهان نظامي و انتظامي به همراه رئيس شوراي شهر و چند نفر از اعضاي اين شورا نشان‌ از اهميت موضوع گسترش فضاي سبز و حفاظت از محيط‌زيست در سطح ملي و بين‌المللي داشت. گري لوئيس نماينده سازمان ملل در ايران و صلاح زواوي سفير فلسطين در تهران نيز از مهمانان سرشناس اين برنامه بودند.

کد خبر 289506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha