شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

آلودگی هوا و صدا همچنان ۲ چالش اصلی پایتخت هستند که به گفته شهردار تهران درصورت حل این دو، همه مشکلات شهر تهران حل خواهد شد.

قالیباف

محمدباقر قاليباف شهردار تهران كه  در مراسم اختتاميه سومين جشنواره شكوفا و هفتمين جشنواره ساب پرتال‌هاي شهرداري شركت كرده بود اين نكته را بيان كرد. وي همچنين خطاب به برگزيدگان و جوانان حاضر در اين جشنواره گفت: اين مهم به‌دست شما جوانان خوب اين شهر ميسر است.

در جشنواره شكوفا و ساب پرتال‌هاي شهرداري كه  مراسم اختتاميه آن در سالن برج ميلاد و با حضور شهردار تهران برگزار شد 500هزار نفر در بخش وبلاگ نويسي، برنامه‌نويسي موبايل، بازي‌هاي رايانه‌اي، رسانه‌هاي ديجيتال و توسعه مهارت‌هاي رايانه‌اي شركت كرده بودند. شهرداري تهران با تشكيل بيش از 2600كانون محله‌اي در حوزه فناوري اطلاعات در 7موضوع و با محوريت سبك زندگي، هويت محله‌اي و مديريت تغييرات فرهنگي موفق شده است حدود 800هزار نفر از شهروندان تهراني كه اغلب از ميان جوانان و نوجوانان هستند را ثبت نام و متعاقب آن ارتقاي مشاركت مردمي از طريق فضاهاي مجازي فعاليت‌هاي فرهنگي خود را در بين شهروندان سازماندهي كند.

شهردار تهران در ادامه مراسم تأكيد كرد: جوامع انساني كه با تجربه و علم مبتني بر عقلانيت بحث‌ها را دنبال مي‌كنند فارغ از گرايش‌ها و مكاتب مختلف و باورهاي متعدد به‌نظر مي‌رسد همه به‌دنبال حفظ انسانيت انسان و پياده‌سازي‌ عدالت و كرامت در جوامع هستند. نكته‌اي كه قاليباف به آن اشاره كرد اين بود كه كرامت در راس همه‌‌چيز است. وي گفت: ما عدالت را بي‌كرامت، عدالت نمي‌دانيم به همين دليل يكي از ويژگي‌هاي كار جوانان فعال در حوزه تكنولوژي‌هاي نوين عدالت، علم و كرامت نهفته در كار آنهاست. شهردار تهران افزود: ما براي اداره خوب شهرمان نيازمند مشاركت هستيم.

اين مشاركت مؤثر، برنامه‌ريزي شده و معنادار اتفاق مي‌افتد. بستر اين كار هم بدون حركتي كه شما شروع كرديد امكان پذير نيست. ما همه براي پيشرفت شهر نيازمند تغيير رفتار در شهر هستيم مثل تغيير فرهنگ ترافيك و براي اين كار تنها توسعه سخت‌افزار كافي نيست بلكه نيازمند تغيير رفتار، مشاركت معني‌دار، حفظ كرامت، آموزش و فرهنگ‌سازي‌ هستيم.

قاليباف تصريح كرد: حال كه به اين نتيجه رسيده‌ايم كه توسعه ساب پرتال‌ها يك انتخاب نيست بلكه يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است، بايد در پياده‌سازي‌ آن و نهادمند كردن اين حركت تلاش كنيم. چرا كه نقطه شروع براي حل بسياري از چالش‌هاي امروز ما حتي در بحث اقتصاد مقاومتي، توسعه فرهنگ و حل معضل اشتغال و بيكاري همين نقطه است. قاليباف بر ضابطه‌مند كردن و شفاف‌سازي تأكيد كرد و اين همه را نيازمند تكميل حلقه‌هاي كاري جوانان فعال در حوزه تكنولوژي‌هاي‌نو دانست.

وي ادامه داد: در ضرورت كاري كه شما آغاز كرديد و در شهر تهران ضريب نفوذش هم خوب است هيچ شك و ترديدي نيست ولي بايد در پياده‌سازي و نهادمند كردن اين حركت تلاش كنيم ضمن اينكه نهادمند كردن را برآموزش ترجيح مي‌دهم و خيلي هم به‌دنبال هماهنگي با ساير دستگاه‌ها نيستم زيرا معتقدم حتي اگر مديريت شهري نتواند هماهنگي انجام دهد باز مي‌تواند با توجه به بسترسازي‌هايي كه انجام داده تأثيرگذاري داشته باشد و درابعاد مختلف نه از بعد شكلي كه محتوايي تغيير رفتار ايجاد كند. وي خطاب به جوانان شركت‌كننده در جشنواره ساب پرتال شهرداري گفت: من در كنار شما هستم تا هرامكان و ظرفيتي كه درمديريت شهري باشد با اولويت در اختيار شما قرار دهم.

  • راه‌اندازي نخستين معاونت فرهنگي مجازي

يكي از سخنرانان مراسم اختتاميه جشنواره شكوفا حجت‌الاسلام ميثم امرودي معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران بود كه از لزوم شكل‌گيري شهري هوشمند و تلاش‌هاي شهرداري تهران به‌منظور هوشمند‌سازي‌ فرايندهاي شهري سخن گفت.
وي گفت: همزمان با ا‌ختتاميه جشنواره شكوفا و ساب‌پرتال‌ها اين مراسم از طريق اين معاونت فرهنگي مجازي در تمام دنيا قابل رويت است و به واسطه اين فضاي مجازي، ايرانيان در هركجاي دنيا كه باشند مي‌توانند عضو شوراياري محله خود باشند و در راي‌گيري، تصميم‌گيري و تصميم‌سازي‌ها مؤثر باشند.

  • اعتلاي فناوري اطلاعات و شهروندان كارآمد

جشنواره شكوفا و ساب‌پرتال‌هاي شهرداري تهران با هدف اعتلاي شهروند كارآمد و فناوري اطلاعات با فعاليت‌هاي 7گانه شامل برنامه‌نويسي، طراحان گرافيك، روباتيك، وبلاگ نويسي، توسعه مهارت‌هاي رايانه‌اي، رسانه‌هاي ديجيتال و توسعه بازي‌هاي رايانه‌اي به جذب جوانان در بستر فضاي مجازي پرداخته و درصدد نهادينه كردن شهر الكترونيك است. اين نهاد با بهره‌گيري از بسترهاي فضاي مجازي امكان آگاه‌سازي‌ شهروندان با انواع آسيب‌هاي اجتماعي، اصلاح الگوي رفتاري در زندگي شهري، تقويت هويت محله‌اي، سازماندهي گردشگري مجازي و غيره را فراهم ساخته است.

کد خبر 289255

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha