همشهری آنلاین: سمینار «باغ و جوی، نگاه‌هایی بر ادبیات معاصر فارسی» به همت بخش تاریخ، فرهنگ و تمدن دانشگاه بولونیا، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهرکتاب پنجشنبه ۲۱ اسفند در دانشگاه بولونیا برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شهر کتاب این سمینار با سخنان جوزّپه ساساتلی رئیس بخش تاریخ، فرهنگ و تمدن دانشگاه بولونیا و قربانعلی پورمرجان رایزن فرهنگی ایران گشایش می‌یابد و  9 مقاله به ترتیب و به‌شرح ذیل ارایه می‌شود:

علی‌اصغر محمدخانی (از سعدی تا سپهری: گسست‌ها و پیوست‌های ادبیات معاصر فارسی از ادبیات کلاسیک)، آنّا وانزان از دانشگاه میلان (ادبیات زنان در ایران: سنت، نوگرایی و تجربه در نثر معاصر زنان)، ناهید نوروزی از دانشگاه بولونیا (پرندگان در شعر سپهری: خوانشی نمادین)، ناتالیا تورناسّلو از دانشگاه ناپل (تجدد ادبی در ایران: نگاهی به گذشته با گذری از مراحل آغازین)

ضیاء موحد (آیا شعر نوی فارسی تحت تاثیر شعر معاصر غربی‌ست)، فائزه مردانی از دانشگاه بولونیا (شعر آواز انسان‌هاست: نگاهی بر اندیشه‌ی شعری ضیاء موحد)، بیانکا ماریا فیلیپینی از دانشگاه تورینو (پیشرفت‌های اخیر ادبیات داستانی معاصر)، فلیچیتا فرّارو از فلورانس (تشویق به خواندن ادبیات ایران در ایتالیا) و اِولین گراسّی پاریس (ملاحظاتی بر نثر تاجیک دهه‌های پنجاه تا هفتاد میلادی).

این سمینار با نظارت و مدیریت استادان ماورتیسیو پیستوزو و کارلو ساکّونه برگزار می‌شود.

روابط فرهنگی ایران و ایتالیا به عنوان دو کشور مهم تمدنی شرق و غرب بسیار گسترده است و در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای معرفی ادبیات معاصر در دو کشور انجام شده است. آثار ادبیات داستانی و شعر معاصر در هر دو کشور ترجمه شده و تاکنون همایش‌های علمی و فرهنگی برای شناخت بیشتر ادبیات معاصر فارسی در دانشگاه‌های مختلف ایتالیا تشکیل شده است. در پنج سال اخیر نیز ده رمان معاصر فارسی به ایتالیایی ترجمه و منتشر شده است.

کد خبر 289240

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha