چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

باراک اوباما تاکنون کمتر از هر رئیس‌جمهور دیگر آمریکا در ۱۰۰سال گذشته از حق وتوی خود در مقابل کنگره استفاده کرده اما حالا با وتوی جنجالی او به‌نظر می‌رسد موجی آغاز شده که احتمال دارد آمار استفاده او از این اهرم در مقابل جمهوریخواهان را در مدتی کوتاه به روسای جمهوری دیگر آمریکا برساند.

اوباما

درحالي‌كه فضاي سياست آمريكا كاملا با تقابل دمكرات‌ها و جمهوريخواهان دوقطبي شده اوباما در مهم‌ترين وتوي خود طي 6سال رياست‌جمهوري‌‌اش مصوبه كنگره براي احداث خط لوله نفتي «كي‌استون اكس ال» را خيلي آرام و بي‌سر و صدا وتو كرد.

اين وتو كه طي نامه‌اي با تنها 104كلمه صورت گرفت را در واقع مي‌توان آغاز تقابلي دانست كه ميان اوباما و كنگره بر سر تصويب طرح‌هاي جنجالي كليد خورده است؛ تقابلي كه حالا مي‌تواند با تصويب طرح‌هايي عليه برنامه بيمه درماني اوباما، طرح تحريم‌هاي جديد ايران يا مسائل ديگر جدي‌تر شود.

تصويب احداث اين خط لوله از نخستين اقدام‌هايي بود كه جمهوريخواهان پس از به‌دست آوردن اكثريت در كنگره به‌دنبال انجام آن بودند. طرح اين خط لوله ۱۴۰۰ كيلومتري براي انتقال نفت ماسه‌اي(غيرمتعارف) از آلبرتا كانادا به ايالت نبراسكاي آمريكا درنظر گرفته شده تا نفت از آنجا از طريق خط لوله‌هاي موجود در آمريكا به تگزاس و خليج مكزيك منتقل شود.

جمهوريخواهان با وجود مخالفت دمكرات‌ها احداث اين خط لوله را باعث اشتغال‌زايي در منطقه توصيف كرده‌اند اما درمقابل دمكرات‌ها نگراني‌هاي فعالان زيست‌محيطي را در اين‌باره درنظر دارند. در ژانويه ۲۰۱۵ و زماني كه كنگره جديد با اكثريت جمهوريخواهان كارش را آغاز كرد احداث اين خط لوله، نخستين طرح مهمي بود كه مخالفان اوباما تصويب كردند و كاخ سفيد همان زمان هشدار داد كه اين مصوبه وتو خواهد شد.

اوباما علاوه بر اين تهديد كرده كه در 2سال باقي مانده به پايان رياست‌جمهوري‌اش، اقدام احتمالي جمهوريخواهان براي تحريم بيشتر ايران يا ايجاد تغيير در قانون خدمات درماني را هم وتو مي‌كند. رئيس‌جمهور آمريكا تاكنون 3بار از حق وتوي خود در مقابل قوه مقننه آمريكا استفاده كرده است. نخستين بار در دسامبر ۲۰۰۹ و همزمان با بحران مالي آمريكا، اوباما با وتوي مصوبه كنگره، بودجه اضطراري تخصيص يافته به دولت را براي سال مالي ۲۰۱۰ تمديد كرد. در اكتبر ۲۰۱۰ هم مصوبه كنگره درباره انجام كارهاي ثبتي مشاغل از سوي اوباما وتو شد.

  • تقابل با سلاح وتو

وتوي مصوبه ساخت نفت لوله انتقال نفت از كانادا را مي‌توان نخستين مورد از موجي دانست كه احتمالا در آمريكا طي ماه‌هاي آينده ديده خواهد شد. در ماه‌هاي آينده انتظار مي‌رود اوباما طرح‌هاي بيشتري را وتو كند چون جمهوريخواهان شمشير را از روبسته‌اند‌ و گفته‌اند طرح‌هايي را براي لغو يا محدود كردن اقدامات اوباما در خدمات درماني، مهاجرت و اصلاحات در عملكرد مؤسسات مالي تصويب خواهند كرد.

كنگره تنها درصورتي مي‌تواند وتوي رياست‌جمهوري را باطل كند كه آن مصوبه با راي‌گيري مجدد در هر دو مجلس (نمايندگان و سنا) با حداقل دوسوم آرا تصويب شود. موج وتو تنها اما بخشي از فضاي دوقطبي اين روزهاي صحنه سياسي آمريكا به‌حساب مي‌آيد. هنوز جنجال دعوت از بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از سوي جمهوريخواهان كنگره با وجود مخالفت دولت ادامه دارد.

سوزان رايس، مشاور امنيت ملي رئيس‌جمهور آمريكا اعلام كرده كه پذيرش دعوت كنگره از سوي نتانياهو براي تار و پود روابط ميان 2كشور مخرب است و به آن ضربه مي‌زند. اوباما تأكيدكرده كه با نتانياهو طي اين سفر كه قرار است 3مارس(12اسفند) صورت بگيرد ملاقات نخواهد كرد. نتانياهو هم در مقابل دعوت براي ديدار خصوصي با اعضاي دمكرات كنگره در طول سفر خود به واشنگتن را رد كرده است تا مشخص شود حالا جمهوريخواهان و دمكرات‌ها تمام‌قد در مسائل ريز و درشت مقابل هم ايستاده‌اند.

کد خبر 288308

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha