ارزش کل معاملات انجام شده در بازار سرمایه از مرز ۱۳۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد، در این میان ارزش معاملات بورس کالا برای نخستین‌بار از بورس اوراق بهادار تهران پیشی گرفت.

به‌گزارش همشهري، به غير از شاخص بورس تهران، ارزش معاملات انجام شده در ساير بورس‌هاي فعال در بازارسرمايه نيز ازجمله نماگر‌هاي مهم اقتصادي براي سرمايه‌گذاران به‌حساب مي‌آيد و به‌گفته كارشناسان حتي درجه اهميت برخي از اين نماگرها از شاخص بورس اوراق بهادار نيز بيشتر است.

در طول سال‌هاي گذشته به‌طور معمول ارزش معاملات انجام شده در بورس تهران نسبت به ساير بورس‌ها بيشتر بود اما براي نخستين‌بار ارزش معاملات بورس كالا در 11‌ماه امسال از بورس تهران فراتر رفت. روند توسعه بورس كالا ظرف چند سال گذشته شدت بيشتري گرفته و كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند اين بورس در سال‌هاي آينده نقش مهم‌تري در اقتصاد برعهده خواهد گرفت.

تازه‌ترين آمار‌ها نشان مي‌دهد در 11‌ماه امسال درمجموع 130هزار ميليارد تومان كالا و اوراق بهادار معادل 37ميليارد دلار در بازار سرمايه ايران دادوستد شده است كه 50هزارو700 ميليارد تومان معادل 5. 14ميليارد دلار از اين مقدارمربوط به معاملات بورس كالا بوده است و 49هزارو200 ميليارد تومان معادل 14ميليارد دلار آن به معاملات انجام شده در بورس تهران اختصاص داشته است.

اين به‌معناي اين است كه 40درصد از كل معاملات انجام شده در 11ماهه امسال در بازار سرمايه به بورس كالا اختصاص داشته است. از مجموع معاملات انجام‌شده در بورس‌كالا 35هزارو400ميليارد تومان مربوط به معاملات فيزيكي و 15هزارو300 ميليارد تومان مربوط به معاملات مشتقه بوده است. در حال حاضر در بازار معاملات آتي بورس كالا 2محصول سكه طلا و زيره مورد مبادله قرار مي‌گيرد. بخش عمده معاملات انجام شده در معاملات مشتقه مربوط به معاملات سكه است.

آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد 28هزارو600 ميليارد تومان از كل معاملات انجام شده در فرابورس انجام شده و سهم بورس انرژي هم فقط 1468ميليارد تومان بوده است. از مدت‌ها پيش قرار بود معاملات نفت خام و برق در بورس انرژي انجام شود اما اين بورس تاكنون موفق به توسعه معاملات اين دو محصول نشده است. قرار بود تا پايان امسال 30درصد از كل معاملات برق در اين بورس انجام شود كه هنوز اين كار انجام نشده است.به‌تازگي زمزمه‌هاي اوليه براي فروش گاز ايران در بورس انرژي درصورت انجام توافق هسته‌اي آغاز شده است.

کد خبر 287496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha