محمد باریکانی: هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که قرار است رقیب نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری خارج از ایران باشد، با حضور دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی و دیپلمات‌های مقیم خارجی در تهران افتتاح شد.

نمایشگاه گردشگری

راديو ملي آمريكا نيز در مراسم افتتاح اين نمايشگاه به‌طور مستقيم گفت‌وگوي خود با دبيركل سازمان جهاني جهانگردي را براي مخاطبانش در سراسر جهان پخش كرد.

  • فراخوان جهاني براي سفر به ايران

طالب ريفاعي، دبيركل سازمان جهاني جهانگردي در مراسم افتتاح اين نمايشگاه كه تا 26بهمن‌ماه و با حضور 11كشور خارجي در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برپاست، از مردم جهان و گردشگران خواست تا به ايران سفر كنند و خطاب به گردشگران جهاني گفت كه درهاي ايران به روي گردشگران باز شده است. دبيركل سازمان جهاني جهانگردي از تلاش‌هاي ايران به‌منظور توسعه گردشگري نيز قدرداني كرد.

دبيركل سازمان جهاني جهانگردي كه براي دومين بار و پس از 4سال به ايران سفر كرده است، اعلام كرد: ايران داستان‌هاي زيادي براي گردشگران جهان دارد.

اين مقام سازمان ملل با اشاره به 17اثر ثبت جهاني شده ايران در فهرست جهاني يونسكو، گفت: تنوع فرهنگي و جاذبه‌هاي طبيعي ايران مي‌تواند ميليون‌ها گردشگر جهاني را به اين كشور جذب كند.

ريفاعي سفر يك ميليارد و 138گردشگر در جهان را انقلاب گردشگري خواند و گفت: گردشگري جهان در سال 2014رشد 4.7درصدي داشت و گردشگري منطقه آسيا و پاسيفيك نيز رشد 5درصدي داشت. ايران در نقشه گردشگري جهان در منطقه آسيا و اقيانوسيه قرار دارد كه اين رشد شامل ايران نيز شده است. دبيركل سازمان جهاني جهانگردي تأكيد كرد: در سال2013، 4ميليون و 700هزار گردشگر به ايران سفر كردند و ايران نيز در ورود گردشگر رشد داشت. وي همچنين اعلام كرد كه ايران توانسته است يك‌ميليارد و 300ميليون دلار از محل گردشگري ورودي در سال گذشته درآمد داشته باشد. به گفته دبيركل سازمان جهاني جهانگردي، گردشگري فرصت طلايي اقتصادي براي ايران است كه مي‌تواند چهره واقعي اين كشور را به جهان معرفي كند.

  • گردشگري اولويت محوري دولت

اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور اما در مراسم افتتاح نمايشگاه بين‌المللي گردشگري تهران از توجه جدي دولت به موضوع گردشگري خبر داد.

او گفت كه ارتقاي امنيت گردشگران در رأس برنامه‌هاي دولت بود كه با همكاري وزارت كشور و دستگاه‌هاي امنيتي به فرجام رسيد.به گفته جهانگيري، گردشگري موضوع محوري مورد توجه دولت است.معاون اول رئيس‌جمهور همچنين از دولت‌ها و سازمان‌هاي جهاني خواست تا ايران را در مسير توسعه گردشگري و ترسيم چهره واقعي آن به‌منظور ترغيب گردشگران جهان براي سفر به كشورمان ياري كنند. معاون رئيس‌جمهور همچنين به كاهش شديد و سريع بهاي نفت و حجم بالاي بيكاران تحصيل‌كرده در كشور اشاره كرد و گفت: گردشگري براي تحقق رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال يك منبع مهم است و دولت در برنامه ششم توسعه كشور به اين صنعت راهبردي اهميت جدي مي‌دهد.

مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز از تأمين 9تا 11درصد سهم اشتغال در كشورهاي پيشرو از محل گردشگري خبر داد و گفت: دولتمردان جهان در تلاش براي ايجاد شبكه‌هاي بين‌المللي جذب گردشگر هستند.

آنطور كه مسعود سلطاني‌فر اعلام كرد، سازمان ميراث فرهنگي نيز براي توسعه گردشگري در كشور برنامه‌ريزي كرده كه از آن جمله عبارتند از: تأمين زيرساخت‌هاي خدمات سفر، سرعت بخشيدن به احداث هتل، لغو رواديد و معرفي مقاصد جديد گردشگري، حضور منسجم در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، روانسازي و شفاف‌سازي‌ مقررات و توجه ويژه به گردشگري سلامت. به گفته سلطاني‌فر، استفاده از ظرفيت سازمان‌هاي بين‌المللي در توسعه گردشگري ايران از ديگر برنامه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي براي توسعه گردشگري است.

او بار ديگر به آمار مجمع جهاني اقتصاد اشاره كرد و گفت: در سال2013 اقتصاد ايران با 13پله صعود مواجه شد و ايران توانست در اقتصاد جهاني نيز 4پله صعود كند.

سلطاني‌فر همچنين از تلاش براي مثبت شدن تراز گردشگري ايران خبر داد و گفت: سال گذشته ميلادي گردشگر ورودي 4ميليون و 800هزار بود و 7ميليون گردشگر خروجي داشتيم.

کد خبر 287097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha