همشهری آنلاین: کنترل هوایی اطراف واشنگتن از ماه دسامبر جنجال برانگیز شده است و انجمن‌های دفاع از حریم شخصی در آمریکا به نقض حریم شخصی افراد اعتراض دارند.

balloon

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، استفاده از رادار جدید ضد موشکی با عملکرد فوق‌العاده متعلق به ارتش آمریکا اعتراض انجمن‌های دفاع از حریم شخصی را برانگیخته است. از دیدگاه این انجمن‌ها استفاده از این رادارها راهی برای جاسوسی از شهروندان آمریکایی است.

از چند هفته پیش شیئی عجیب در آسمان مریلند در نزدیکی واشنگتن در حال پرواز است. فرانک رایس فرمانده عملیات دفاع هوایی می‌گوید این بالن یک رادار است که شعاع پانصد کیلومتری را پوشش می‌دهد که تقریبا به اندازه سراسر تگزاس است. این رادار به ما اجازه تشخیص تهدیدات را در دور دست‌ها می‌دهد.

این بالن که در ارتفاع سه کیلومتری پرواز می‌کند می‌تواند حدود یک ماه به پرواز خود ادامه دهد. رادارهای این بالن می‌توانند اجسام در حال پرواز و همچنین خودروها و کشتی‌ها را تعقیب کنند. انتظار می‌رود این برنامه در سایر نقاط آمریکا نیز اجرا شود.
اما از دیدگاه منتقدان این سامانه حفاظتی نقض حریم شخصی افراد محسوب می‌شود.

جینگر مک کال معاون مرکز الکترونیک اطلاعات شخصی می‌گوید این فنآوری به طور ویژه طراحی شده است تا جای سیستم‌های حفاظتی ویدئویی را بگیرد. این ابزار به دوربین های پیشرفته مجهز است که اجازه کنترل زندگی افراد در شعاع پنج کیلومتری را می‌دهد. اما ارتش آمریکا تاکید کرده است که دوربینی بر روی این کشتی هوایی وجود ندارد.
سرهنگ فرنک رایس فرمانده عملیات دفاع هوایی می گوید این وسیله قادر نیست افراد را تحت کنترل بگیرد.

اما این پاسخ برای انجمن‌های حمایت از حریم خصوصی کافی نیست. این انجمن‌ها معتقدند حتی بدون دوربین هم این رادار قادر به کنترل افراد است.

جی استنلی از اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا می‌گوید مهم است که ما قدرتی در اختیار داشته باشیم که بتواند تضمین دهد این فنآوری برای جاسوسی از مردم به کار گرفته نمی‌شود.

رادار دوم قرار است در فصل تابستان سال آینده به کار گرفته شود.

کد خبر 286952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha