در میانه همه بحث‌ها و هشدار‌ها درباره ضرورت توجه به ازدواج و حذف موانع آن، حالا اختلاف نظری بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی به‌وجود آمده که هر کدام دخالت در این حوزه را تخصص و سهم خودشان می‌دانند.

مشاوره ازدواج

روز گذشته معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مراسم رونمايي از مجوزهاي مراكز مشاوره تخصصي ازدواج و تحكيم خانواده با اشاره به پيش‌نويس اوليه پروتكل مشاوره پيش از ازدواج گفت: قرار است سايتي طراحي كنيم كه روانشناسان با دريافت شناسه كاربري به آن سايت مراجعه و اقدامات مشاوره‌اي خود را انجام دهند. به‌نظر مي‌رسد روي صحبت دكتر محمود گلزاري، مسئولان سازمان بهزيستي كشور باشند كه چندي قبل طرح بشير را با هدف كاهش طلاق در خانواده‌ها اجرايي كردند اما مدتي بعد سازمان نظام روانشناسي مدعي شد بهزيستي صلاحيت ارائه مجوز براي اين مراكز را ندارد و اين مراكز بايد زيرنظر اين سازمان فعاليت كنند. موضوع چگونگي صدور مجوز براي اين مراكز از سال‌ها قبل مطرح بوده و هر كدام از نهادها خود را متولي صدور مجوز معرفي كرده است. سازمان نظام روانشناسي به‌عنوان يكي از مدعيان اين بحث اعلام كرده بود كه مراكز مشاوره بايد با مجوز نظام روانشناسي فعاليت كنند. اما مسئولان سازمان بهزيستي نيز خود را به‌عنوان متولي صدور مجوز اين مراكز مي‌دانند به‌گونه‌اي كه چندي قبل رئيس اين سازمان با اشاره به اينكه صدور مجوز مراكز مشاوره روانشناختي براساس قانون بر عهده بهزيستي است، گفت: معاونت حقوقي رياست‌جمهوري نيز صدور مجوز مراكز مشاوره از سوي بهزيستي را تأييد كرده است.

به‌گفته همايون هاشمي در رابطه با صدور مجوز مراكز مشاوره روانشناسي قانون اين وظيفه را برعهده سازمان بهزيستي قرار داده و هيچ سازمان ديگري حق دخالت در اين زمينه را ندارد.به گفته وي، به استناد بند ۶ ماده ۲۶ قانون تنظيم برخي از مقررات دولت، سازمان بهزيستي مكلف است پس از بررسي‌هاي كارشناسي نسبت به صدور مجوز فعاليت براي افرادي كه قصد فعاليت در مراكز مشاوره را دارند، اقدام كند. هاشمي گفت: مصاديق قانوني و الزامات قانوني در اين خصوص كاملا شفاف است و هيچ سازمان ديگري مانند نظام روانشناختي حق صدور مجوز مركز مشاوره را ندارد. اما دكتر محمود گلزاري در مراسم رونمايي از مجوزهاي مراكز مشاوره تخصصي ازدواج و تحكيم خانواده، اشاره‌اي هم به مراكز غيرتخصصي در مشاوره ازدواج كرد و گفت: در برخي موارد شاهد هستيم كه در زمينه آموزش جنسي از روش‌هاي غيرعلمي در برخي كلينيك‌ها استفاده مي‌شود و اين روش‌ها صحيح نيست.

  • اصرار بر حق مشاوره

رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره نيز در اين مراسم با اشاره به عملكرد سازمان بهزيستي در زمينه مراكز مشاوره گفت: طبق قانون، سازمان بهزيستي براي ارائه خدمات به جمعيت هدف خود بايد مراكز مشاوره تاسيس كند و سازمان نظام روانشناسي و مشاوره نيز بازآموزي مشاوران سازمان بهزيستي را در اولويت قرار مي‌دهد. اگر اين سازمان ظرفيتي مازاد براي ارائه مشاور داشت، مي‌توانست از آن براي امور استفاده كند ولي طبق قانون، متولي ارائه خدمات روانشناسي براي عموم مردم نيست.رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره در ادامه اظهار كرد: افرادي كه از سازمان نظام روانشناسي و مشاوره مجوز دارند، مي‌توانند در حوزه مشاوره ازدواج نيز درصورت برخورداري از شرايط لازم فعاليت كنند.

رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره با اشاره به آيين‌نامه صدور مجوز مراكز مشاوره اظهار كرد: براساس قانون، نظارت حرفه‌اي و صدور مجوز مراكز مشاوره نه به‌عهده سازمان بهزيستي و نه وزارت ورزش و جوانان و هيچ دستگاه ديگري نيست.

درحالي‌كه براساس آمار رسمي و تأييد شده حدود 11ميليون جوان ازدواج نكرده در كشور وجود دارند؛ وزارت ورزش و جوانان حداكثر 80مركز مشاوره در سراسر كشور دارد و آماري از مراكز زيرنظر بهزيستي هم در دسترس نيست. با اين حال سخنان و ادعاهاي مطرح شده از سوي دوطرف، نشانه‌هايي از آغاز يك دعوا در مجموعه‌هاي دولتي دارد كه نتيجه آن هرچه باشد گره‌گشايي از كار جوانان در صف انتظار ازدواج نيست.

کد خبر 286601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha