شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

محمد باریکانی: حسن روحانی رئیس‌جمهور که بیش از یک‌سال از ریاست‌جمهوری او گذشته است، نخستین نطق عمومی خود با موضوع میراث فرهنگی را در میدان ثبت جهانی شده نقش جهان اصفهان در بیش از یک‌سال گذشته انجام داد.

اصفهان-نقش جهان

اين نخستين بار است كه رئيس‌جمهور بخشي از نطق عمومي خود را به موضوع ميراث فرهنگي اختصاص داده است.حسن روحاني در جمع مردم اصفهان خبر داد كه 40ميليارد تومان براي مرمت بناهاي تاريخي اصفهان در 2سال آينده درنظر گرفته است.

بودجه 40ميليارد توماني براي مرمت آثار تاريخي اصفهان در شرايطي كه بناهاي تاريخي ثبت ملي و جهاني شده اين شهر نياز به مرمت فوري دارند، خبر خوبي در حوزه ميراث فرهنگي در هفته گذشته بود.

آنطور كه رسانه‌ها نطق عمومي رئيس‌جمهور اطلاع‌رساني كرده‌اند، ﺣﺴﻦ روﺣﺎﻧﯽ اصفهان را مركز آثار ارزشمند تاريخي ايران اعلام كرده و گفته است كه 40ميليارد تومان براي مرمت بناهاي تاريخي اصفهان درنظر گرفته كه اختصاص اين مبلغ در سال‌هاي 94 و 95 عملياتي مي‌شود.

حسن روحاني همچنين در آخرين روز حضور در شهر اصفهان به خبرنگاران گفته است كه از بخش خصوصي براي ورود به حوزه مرمت، نگهداري و بهره‌برداري از آثار تاريخي دعوت مي‌كند.

رئيس‌جمهور گفته است كه مي‌توان ميراث فرهنگي را براي بهره‌برداري دوگانه به بخش خصوصي واگذار كرد تا هم از ميراث فرهنگي استفاده مناسب شود و هم بخش خصوصي در مرمت آثار تاريخي مشاركت كند.

حسن روحاني البته در جمع ايثارگران و فرهيختگان استان اصفهان نيز تأكيد ويژه بر توسعه گردشگري داشته و گفته است كه اصفهان برخوردار از گنجينه‌هاي گرانبهاي فرهنگي و تاريخي است و با تأكيد بر همين آثار تاريخي نيز اقتصاد اصفهان بايد بر شانه‌هاي گردشگري و با محوريت اين نعت استوار شود. تأكيد رئيس‌جمهور بر توسعه گردشگري نيز درآمدزايي و اهميت فرهنگي اين صنعت براي كشور است.


رئيس‌جمهور همچنين دستور ويژه‌اي براي بررسي مسير عبور خط2 قطار شهري اصفهان به سازمان ميراث فرهنگي ابلاغ كرده است.

سلطاني‌فر،رئيس سازمان ميراث فرهنگي گفته است به‌دليل اهميت ميدان ثبت جهاني شده نقش جهان، مسير عبور قطار شهري اصفهان در خط2 بايد بررسي شود تا به دستور رئيس‌جمهور عبور خط مترو به‌گونه‌اي طراحي شود كه خسارتي به ابنيه تاريخي ميدان نقش جهان وارد نشود.

سفر رئيس‌جمهور به استان اصفهان در شرايطي انجام شده كه اين استان حجم زيادي از بناهاي تاريخي و فرهنگي كشور را در خود جاي داده است. مسئولان ميراث فرهنگي استان اصفهان و دوستداران ميراث فرهنگي همواره از بي‌توجهي به آثار تاريخي اين شهر گلايه داشته و از دولت خواسته‌اند تا گامي اساسي در مسير مرمت آثار تاريخي اصفهان كه قطب گردشگري فرهنگي ايران و شهر جهاني كشور است، برداشته شود.

کد خبر 286472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha