مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت کنترل کیفیت هوا در تاریخ ۲۶ تیر ماه ۱۳۷۲ توسط شهرداری تهران تأسیس شد. صد در صد سهام این شرکت متعلق به شهرداری تهران بوده و زیر مجموعه حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک می‌باشد.

هدف از تأسیس این شرکت برنامه‌ریزی، پژوهش و تحقیق در زمینه کاهش و کنترل آلودگی‌های زیست محیطی هوا و صدا در محیط‌های شهری و صنعتی بوده که این مهم براساس مجوز اعطایی از وزارت صنایع و معادن (پیوست یک) تأیید گردیده است.

براساس مطالعات و پروژه‌های انجام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا تاکنون، قوانین و دستورالعمل‌های زیادی تهیه، تدوین و به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده است.

این شرکت دارای چهار زیر مجموعه می‌باشد که عبارتند از:

فنی و پژوهشی
آموزش، ارتباطات و امور بین‌الملل
مالی
اداری

واحد فنی و پژوهشی که عمده فعالیت‌های تخصصی و کارشناسی در زمینه آلودگی هوا و صدا را عهده‌دار می‌باشد، از پنج زیر مجموعه یا بخش تشکیل شده است که شامل پایش و پیش‌بینی آلودگی هوا، صوت، خودرو، عملیات صنعت می‌باشند.

واحد آموزش، ارتباطات و امور بین‌الملل نیز علاوه بر اطلاع‌رسانی وضعیت آلودگی هوا با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای وظیفه آگاهسازی عموم از فعالیتهای مهم انجام شده توسط شرکت و نیز برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های آموزشی در زمینه آلودگی هوا و صدا در دوره‌های کوتاه، میان و بلند مدت را عهده‌دار است.

این واحد از سه بخش: روابط‌عمومی، آموزش و روابط بین‌الملل تشکیل یافته است.

شرکت کنترل کیفیت هوا در حال حاضر دارای هشت ایستگاه سنجش آلودگی هوا می‌باشد که ۲ تای آنها ثابت و ۶ تای دیگر متحرک هستند.

ایستگاههای ثابت شرکت در سبزه‌میدان بازار و نیز تقاطع خیابانهای فاطمی و ولیعصر قرار دارند. ایستگاههای متحرک نیز حسب نیاز شرکت و براساس کارشناسی‌های لازم، در محل‌های مختلفی استقرار می‌یابند.

علاوه بر اطلاعات مربوط به آلاینده‌های هوا، این شرکت با بهره‌مندی از ۲ دکل هواشناسی، اطلاعات مربوط به پارامترهای هواشناسی را نیز اخذ کرده و به نرم‌افزار مدلساز خود استفاده می‌کند.

آزمایشگاه تخصصی سنجش آلاینده‌های هوا و صدا نیز از دیگر بخش‌های شرکت می‌باشد که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان آزمایشگاه معتمد، تعیین شده است.

این شرکت همچنین از نرم‌افزارهای منحصر به فرد همچون sound plan، airviro، predictor در دو بخش هوا و صدا برخوردار است که امکان پیش‌بینی تأثیرات زیست محیطی ناشی از اجرای پروژه‌ها و طرح‌های عمده عمرانی - ترافیکی بر وضعیت آلودگی هوا و صدای منطقه اجرای طرح، پیش از آغاز عملیات را فراهم می‌سازند.

  • زمینه‌های کاری و توانمندی‌ها

سنجش، کنترل و مدلسازی آلودگی هوا و صوت در محیطهای شهری
سنجش، کنترل و مدلسازی آلودگی هوا و صوت در واحدهای صنعتی
بسترسازی اطلاعاتی بمنظور تصمیم گیری مدیریتی
آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص نمونه برداری از آلاینده های هوا و آلودگی صدا
مشاوره، نصب، راه اندازی و راهبری ایستگاههای سنجش آلودگی هوا و صدا
انجام پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه کنترل و رفع آلودگی ناشی از خودروها
ارتقا سطح آگاهیهای عمومی از طریق آموزش و اطلاع رسانی
ارایه اطلاعات فنی و تخصصی به شهرداری تهران و ارگانهای وابسته
همکاری با دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی در زمینه پروژه های کاهش آلودگی هوا و صدا

منبع مورده استفاده برای این مدخل

کد خبر 285034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha