رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه هیچ مماشاتی با صنایع آلاینده ازجمله خودروسازان نداریم، گفت: درصورتی که موازین زیست‌محیطی رعایت نشود، ضمن اخطار به صاحبان صنایع آلاینده و خودروسازان با آنها برخورد خواهد شد.

معصومه ابتكار روزگذشته درهمايش «دوباره آسمان آبي» كه به مناسبت روز هواي پاك برگزار شد، ‌خاطرنشان كرد: صنايع بزرگ كشور بايد خروجي‌هاي خود را به‌صورت گزارش آنلاين به سازمان حفاظت محيط‌زيست ارائه كنند تا اين سازمان بتواند نظارت كافي بر عملكرد آنها داشته باشد و در زمان‌هاي تعيين‌شده اشكالات و ايرادات زيست‌محيطي خود را برطرف كنند.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به اينكه گردو‌غبار يكي از مولفه‌هاي مهم و غيرقابل انكار در آلودگي هواست گفت كه اين موضوع در جلسات شوراي‌عالي محيط‌زيست با جديت پيگيري مي‌شود و اين شورا برنامه‌هاي ملي و استاني مدوني براي مقابله با پديده گردوغبار تنظيم كرده است.

ابتكار با بيان اينكه ارتقا و بهبود كيفيت سوخت همچنان از سوي سازمان حفاظت محيط‌زيست به‌ويژه در نيروگاه‌ها پيگيري مي‌شود، يادآور شد: با همكاري وزارت صنعت و معدن خودروهاي داخلي با استاندارد يورو۴ توليد مي‌شوند و اين سازمان نسبت به توقف شماره‌گذاري خودروهاي فاقد اين استاندارد، مصمم است.

  • خروج 220هزار خودروي فرسوده از ابتداي 93

معاون انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست هم در اين همايش از خروج 220هزار خودروي فرسوده از ابتداي 93خبر داد وگفت: از سال 95فقط موتورسيكلت‌هاي انژكتوري شماره‌گذاري مي‌شود و خودرو‌هاي ديزلي هم از سال 94ملزم به نصب فيلتر دوده هستند.

سعيد متصدي كه در پنل تخصصي همايش ملي روز هواي پاك سخن مي‌گفت، با بيان اينكه 8كلانشهر كشور درگير مشكل آلودگي هوا و 23استان درگير معضل ناشي از گردوغبار هستند، تصريح كرد: مهم‌ترين آلاينده در كشور ذرات معلق 5 /2ميكرون و تركيبات سرطان‌زاست.

به گفته متصدي، ذرات معلق 5 /2ميكرون مي‌توا‌ند با ورود به جريان خون منجر به افزايش كلسترول خون شود. به گفته وي تحقيقات نشان مي‌دهد بدن هيچ مكانيسم دفاعي در برابر ذرات 5 /2ميكرون ندارد.

آنطور كه متصدي مي‌گويد: براساس گزارش آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان، دود ديزل و تركيبات آلودگي هوا سرطان‌زا هستند و سرطان ناشي از برخي از آلاينده‌هاي هوا و بنزن قطعيت دارد.

وي با اشاره به اينكه معاينه فني يكپارچه در دستور كار سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار دارد، گفت: تا‌كنون 371مركز به سامانه يكپارچه معاينه فني متصل شده‌اند.

  • ظرفيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير دوبرابر مي‌شود

وزير نيرو هم كه در همايش دوباره آسمان آبي حضور داشت از افزايش سهم منابع تجديدپذير در توليد برق خبر داد و گفت: از ابتداي سال93 تا پايان سال ميزان ظرفيت نيروگاه‌هاي تجديدپذير سازگار با محيط‌زيست به غيراز نيروگاه آبي دوبرابر خواهد شد.

حميد چيت‌چيان به ماموريت وزارت نيرو در زمينه كاهش آلودگي هوا اشاره كرد و افزود: وزارت نيرو برنامه‌هاي خود را براساس توسعه فناوري‌هاي نوين سازگار با محيط‌زيست، رشد پايدار و ايجاد تعادل بين منابع و مصرف و همگام با اقتصاد مقاومتي ترسيم كرده است.

حميد چيت‌چيان با اشاره به سهم بالاي مازوت در آلودگي شهرها به‌ويژه كلانشهرها از كاهش 33درصدي مصرف سوخت مازوت در سال‌جاري خبر داد و گفت: سال گذشته 3 /12ميليارد ليتر مازوت در كشور مصرف شد اما امسال با كاهش 4ميليارد ليتر، اين ميزان به 2 /8ميليارد ليتر رسيد.

حميد چيت‌چيان مي‌گويد: مصرف گازوئيل هم در سال‌جاري نسبت به سال گذشته 20درصد كاهش داشته و از 3 /9ميليارد ليتر در سال‌گذشته به 4/7ميليارد ليتر در سال‌جاري كاهش يافت اما مصرف گاز كه در سال گذشته 31/2 ميليارد متر مكعب بود، از اول فروردين تا 27دي‌ماه جاري به 4 /41ميليارد مترمكعب افزايش يافت كه 33درصد افزايش مصرف گاز در كشور را نشان مي‌دهد. به‌گفته وي همه اين اقدامات در راستاي كاهش آلودگي هوا صورت گرفته است.

وزير نيرو با اشاره به اينكه بخش برق و به‌طور كلي انرژي يكي از اثرگذارترين بخش‌ها در كيفيت هواست گفت كه صنعت برق خود توليدكننده انرژي است اما بزرگ‌ترين مصرف‌كننده انرژي محسوب مي‌شود. به‌گفته وي بيش از يك‌سوم كل گاز طبيعي توليدشده در كشور براي توليد برق در نيروگاه‌ها مصرف مي‌شود.

آنطور كه چيت‌چيان مي‌گويد: كل برق توليدي كشور حدود 260ميليارد كيلووات ساعت است كه 90تا 92 درصد انرژي لازم براي توليد اين ميزان برق از سوخت‌هاي فسيلي استفاده مي‌شود. اين در حالي است كه مصرف سوخت فسيلي موجب انتشار گازهاي آلوده‌كننده، گلخانه‌اي، ذرات معلق، نيتروژن و هيدروكربن‌هاي نسوخته مي‌شود.

کد خبر 284636

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha