همشهری آنلاین: احاطه معادن و سنگبری‌ها در اطراف چشمه آبگرم محلات، فرماندار این شهرستان را واداشت تا خواهان تعطیلی معادن در اطراف چشمه آبگرم محلات شود.

به گزارش تسنیم، سید احمد سجادی فرماندار محلات با اشاره به اینکه با دادن مجوز به اکتشاف معادن در نزدیکی آبگرم محلات مشکلات و چالش‌هایی در این بخش ایجاد شده است، اظهار داشت: در سنوات گذشته با دادن مجوز ایجاد معادن، تخریب‌های بسیار جدی در بیشتر مناطق محلات ایجاد شده که مشکلاتی را برای این شهرستان در بخش گردشگری ایجاد کرده است.

سجادی با تأكيد بر اینکه توجه به چشمه آبگرم محلات باید در اولویت قرار گیرد، گفت: این بخش به عنوان یک مجتمع درمانی باید ساماندهی شده و از نظر بهداشتی و ایمنی نیز مورد توجه و نگرش قرار گیرد.

وی افزود: مطابق با آمار در سال‌های 72 تا 74 بیش از 300 هزار گردشگر به این بخش به منظور درمان و تفریح سفر می‌کردند که این ميزان در حال حاضر به 35 هزار نفر رسیده است که مهم‌ترین دلیل ان غیربهداشتی بودن و غیر امن بودن این منطقه است. اگر براي رفع نواقص گامي برداشته نشود این مکان از بین می‌رود.

سجادی افزود: به منظور اینکه بتوانیم در محور توسعه گام برداریم خواهان تعطیلی معادن در اطراف چشمه آبگرم محلات هستیم که برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی مدون در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر مجوز بیش از 700 واحد سنگ‌بری نیز در محلات داده شده که تعدادی از این واحدها در اطراف آبگرم قرار دارند که با این وضعیت منافع ملی در این بخش دچار مخاطره می‌شود.

  • مجوز احداث معدن در اطراف مناطق گردشگری استان مرکزی صادر نشود

محمدحسین مقیمی استادر مركزي نيز در جلسه بررسی مشکلات آبگرم محلات گفت: از دادن مجوز به معدن‌کاران در مناطق دارای اهمیت گردشگری جلوگیری کنیم و از ظرفیت‌های مناطق دیگر به منظور ایجاد معادن استفاده شود.

وي با اشاره به اینکه آبگرم محلات دارای ارزش بوده و خواص درمانی بسیار زیادی دارد، اظهار داشت: ترکیبات معدنی آبگرم در درمان بسیاری از امراض دارای اهمیت بوده و می‌تواند جزء مهم‌ترین ذخایر آب معدنی کشور باشد.

استاندار مركزي افزود: ساماندهی معادن در این بخش دارای اهمیت بوده و باید تلاش شود تا معادن را به مناطقی منتقل کنیم که کم‌ترین آسیب را به چشمه‌های آبگرم وارد و تا حد امکان باید از دادن مجوزاکتشاف معادن در اطراف آبگرم جلوگیری شده و این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وي تصریح کرد: چشمه‌های آبگرم می‌تواند در بخش گردشگری و به دنبال آن رشد و توسعه اقتصادی این شهرستان دارای اهمیت باشد زیرا تعداد زیادی از افراد همه ساله به منظور درمان بیماری‌های پوستى و استخوانى به این مکان مراجعه می‌کنند.

مقیمی با اشاره به اینکه در این شهرستان مناطق دیگری به منظور احداث معدن وجود دارد، گفت: باید تلاش کنیم تا از دادن مجوز به معدن‌کاران در مناطق دارای اهمیت گردشگری جلوگیری کنیم و از ظرفیت‌های مناطق دیگر به منظور ایجاد معادن استفاده شود.

وی افزود: محلات دارای جاذبه‌های فراوانی بوده که باید حفاظت شود و به نسل‌های بعدی نیز منتقل شود و بتوانیم از این موارد در راستای توسعه اقتصادی کشور و استان استفاده کنیم که در این راستا تمامی نهادها و دستگاه‌های مربوطه باید با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: به جای احداث معادن در این مکان می‌توانیم با افزایش تعداد مسافرخانه، حمام خصوصى، مهمانپذیر همه ساله میزبان جمعیت بسیاری از گردشگران باشیم و در رشد و شکوفایی اقتصادی و نیز ایجاد شغل برای افراد گام‌های تاثیرگذاری را برداریم.

کد خبر 283957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha