مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: چشمه‌های آبگرم محلات در 15 کیلومتری شمال شرق این شهرستان در ارتفاعات بلند منطقه قرار دارد

چشمه‌های آبگرم محلات

شهرستان محلات از شمال به قم و آشتیان و از جنوب به اصفهان و گلپایگان و از غرب به خمین و اراک و از شرق به دلیجان محدود است.

برای رسیدن به این آبگرم از طریق جاده دلیجان - محلات و جاده اصلی قم - اصفهان (از طریق جاده دودهک - خورهه) امکان پذیر است.

more

  جاذبه‌های گردشگری محلات / محوطه تاریخی و باستانی خورهه / آتشکده آتشکوه نیمور محلات / پل تاریخی باقرآباد محلات / غار یکه چاه /

استفاده از چشمه‌های آب گرم معدنی محلات سابقه باستانی داشته و می‌توان تاریخ استفاده از آن را با آثار باستانی خورهه در یک جهت پنداشت. چشمه‌های آبگرم محلات از شهرت زیادی در استان مرکزی و همچنین سراسر ایران برخوردار است.

چشمه‌های آبگرم محلات شامل 6 چشمه به نام‌های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا (بختیاری)، حکیم و روماتیسم است. تمام چشمه‌ها به جز چشمه حکیم که دمای کمتری نسبت به سایر چشمه‌ها دارد از سایر چشمه‌ها برای اهداف بالنئولوژیکی استفاده می‌شود.

استحمام در چشمه‌های شفابخش اثرات زیادی بر سلامت فیزیکی، ذهنی و روانی انسان داشته و علاوه بر فراهم کردن عناصر گرانبها برای بدن، نوشیدن و استحمام در این چشمه‌ها تسکین‌بخش است.

بنا به خاصیت آبدرمانی چشمه، در سال 1350 تاسیساتی بر فراز کوه و در محل مظهر چشمه ساخته شده است. این مجتمع دارای دو مجموعه زنانه و مردانه است که هر یک دارای استخر شنا، وان و دوش‌های انفرادی می‌باشند.

آب این چشمه از ترکیب آب‌های سولفاته و کلسیک و از دسته آب‌های هیپورترمال است و در درمان بیماری‌های کبدی، صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش و بویژه بیماری‌های رماتیسمی استخوانی و پوستی بسیار مؤثر است.

چشمه‌های آبگرم محلات

یکی دیگر از مواهب طبیعی موجود در ترکیبات معدنی این آب گرم، گاز رادون است که موجب درمان انواع بیماری‌های ریوی می‌شود. طبق نظر کارشناسان سازمان انرژی اتمی کشور گاز رادون فقط در این محل درصد قابل توجهی دارد.

چشمه آبگرم محلات از نوع آب‌های گرم عمقی است که بیش‌تر از بخار خمیره سنگ‌های سوزان درون پوسته زمین به وجود می‌آید و به سطح زمین می‌رسد.

عمق این نوع آب‌های گرم گاهی به 20 هزار متر و گرمای آنها متناسب با عمق و سرعت بالا آمدن، گاهی به ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد.

چشمه آبگرم محلات از دیرباز مورد توجه سیاحان بوده و همه‌ ساله هزاران نفر از راه‌های دور یا نزدیک به منظور درمان امراض پوستی و استخوانی به آن مراجعه می‌کنند.

درجه حرارت آب این چشمه ۵۰ درجه سانتی‌گراد است و افرادی که به بیماری ریوی و قلبی مبتلا هستند نباید از آب این چشمه استفاده کنند. دوره استفاده از آبگرم محلات در فصل بهار و به ویژه تابستان است.

در این مکان تعداد زیادی مسافرخانه، حمام خصوصی، مهمانپذیر که سالانه میزبان جمعیت کثیری از گردشگران است قرار دارد. همچنین یک واحد مهمانسرای جهانگردی وجود دارد که از امکانات رفاهی مناسب برخوردار می‌باشند.

چشمه حکیم محلات (آب حکیم)

چشمه حکیم در حدود یک کیلومتری جنوب شرقی چشمه شفا واقع شده است. مظهر این چشمه در دو نقطه همجوار یکدیگر است و اطراف آن‌ها با سنگ چینی به دو حوض محصور تبدیل شده است.

از یکی از حوض‌ها زنان و از حوض دیگر مردان استفاده می‌کنند. به طور کلی منشاء آب‌های معدنی سلیمانی و حکیم در ردیف آب‌های معدنی سولفاته کلسیک خیلی گرم است و منشاء عمیق زیرزمینی دارند.

چشمه‌های معدنی آب گرم ناحیه محلات از نظر ترکیبات شیمیایی به چشمه‌های معدنی سولفاته کلسیک بان یردوبیگور فرانسه شبیه است.

گرمی و مقدار قابل ملاحظه کلسیم آن‌ها خواص آرام‌بخش، مدر، ملین و ضد مسمومیت دارد.

چشمه آب شفا محلات

این چشمه آب گرم در بالای تپه مجاور سرچشمه محلات در محلی نزدیک تخته سنگ‌های سخت از دهانه چاهی خارج می‌شود و به حمام‌های اطراف آن هدایت می‌گردد.

در گذشته، از این دهانه مقدار کمی آب خارج می‌شد و مظهر اصلی چشمه در حدود ۱۰۰ متری غرب آن بود،‌ ولی در اثر زلزله، مظهر اصلی چشمه تقریباً خشک شده و قسمت عمده آب از مظهر فعلی آن جاری است.

دهانه مظهر با درf آهنی پوشانیده شده و در یک چهار دیواری محفوظ گردیده است. مقدار آب این چشمه در حدود ۱۲ لیتر در ثانیه است.

علاوه بر آب حکیم، آب سلیمانی و آب شفا، آب رماتیسم، آب دنبه و گبری هم وجود دارد که این چشمه ها بایکدیکر فاصله چندانی ندارند.

کد خبر 166174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز