چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

استیضاح وزیر آموزش و پرورش همچنان بین نمایندگان مجلس مطرح است و روز گذشته نیز این موضوع مورد توجه نمایندگان مجلس و مسئولان این وزارتخانه بود.

وزیرآموزش وپرورش-فانی

اين براي چندمين بار است كه موضوع استيضاح فاني مطرح مي‌شود؛ براي مثال فروردين امسال زمزمه استيضاح وزير آموزش و پرورش با 92امضا در راهروهاي خانه ملت شنيده شد. نمايندگان امضا‌كننده طرح استيضاح مسائل مختلفي ازجمله به‌كارگيري بازنشستگان را علت اين استيضاح بيان مي‌كردند.

پس از آن نيز استيضاح وزير آموزش و پرورش مطرح شد و مهر امسال موسوي‌نژاد، نماينده مردم دشتستان در مجلس گفت:‌ طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش به امضاي 44 نماينده رسيده است و بنا به درخواست رئيس مجلس به‌دليل بازگشايي مدارس با يك هفته تأخير، هفته آينده پيگيري مي‌شود. چند روز قبل نيز يكي از نمايندگان از پيشنهاد رئيس مجلس براي برگزاري جلسه‌اي با وزير و به تعويق افتادن اعلام وصول تقاضاي تعدادي از نمايندگان خبر داد. اين استيضاح البته هميشه مخالفاني هم داشته است. روز گذشته رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس درباره استيضاح وزير آموزش و پرورش به خبرآنلاين گفت: استيضاح آقاي فاني نمي‌تواند به حل مشكلات اين وزارتخانه كمك كند. عطاءالله سلطاني‌صبور با تأكيد بر اينكه مشكل آموزش و پرورش حذف وزير نيست، افزود: مشكل نوع نگاه دولت به آموزش و پرورش است. وقتي دولت انگيزه ندارد نبايد وزير را قرباني كرد و اگر او استيضاح شود كم‌كاري دولت است چون او به تنهايي نمي‌تواند مشكلات را حل كند.

سلطاني‌صبور معتقد است بايد بپذيريم كه آموزش و پرورش با چالش‌ها و مشكلات فراواني مواجه است و اكنون حدود 4هزار ميليارد تومان بدهي دارد. در اين شرايط آموزش و پرورش وظايف قانوني خودش را هم نمي‌تواند انجام دهد. وي با بيان اينكه آموزش و پرورش اكنون دچار روزمرگي شده‌، گفت: متأسفانه دولت هم به آموزش و پرورش كمك نكرده چون در لايحه بودجه94 هم مانند سال‌هاي قبل تنها حقوق ديده شده است.

پيش از اين هم تعدادي از نمايندگان در گفت‌وگو با همشهري فضاي كنوني و ظرفيت اجتماعي را مناسب استيضاح وزير آموزش و پرورش ندانستند هرچند برخي ايرادات را به مسئولان اين دستگاه وارد مي‌دانند.

كاهش ورودي دانشگاه فرهنگيان، واگذاري مدارس عادي دولتي به مؤسسان بخش خصوصي، دريافت اجباري پول در مدارس دولتي، سرانه ناچيز مدارس دولتي، مشكلات مدارس شبانه‌روزي، كمبود معلم و فضاي آموزشي، وجود بخاري‌هاي غيرايمن نفتي و گازي در مدارس كشور، كم توجهي به شأن و منزلت فرهنگيان و پايين بودن كيفيت آموزشي از ايراداتي است كه نمايندگان مجلس و كارشناسان به وضعيت كنوني آموزش و پرورش وارد مي‌كنند. مهرداد بذرپاش، عضو هيأت رئيسه مجلس در اين‌باره به همشهري گفت: توقعات نمايندگان مجلس توقعات جامعه فرهنگيان است و فرهنگيان رضايت چنداني از عملكرد وزير آموزش و پرورش ندارند و وي در اين‌باره بايد تجديدنظر جدي كند. وضعيت معيشت و سطح جايگاه فرهنگيان بايد ارتقا يابد و ادامه روند كنوني آموزش و پرورش را به ناكجا آباد مي‌برد.

جو مناسب استيضاح

چند روز پيش نماينده مردم دشتستان در مجلس با بيان اينكه هم‌اكنون جو مجلس براي استيضاح وزير آموزش و پرورش مساعد است، پيش‌بيني كرد پس از اعلام وصول و برگزاري جلسه استيضاح، با رأي بالايي شاهد استيضاح وزير آموزش و پرورش باشيم.حجت‌الاسلام سيدمهدي موسوي‌نژاد اظهار كرد:استيضاح وزير در 17محور اساسي و مهم تدوين شده و نارضايتي فرهنگيان و معلمان و عمل نكردن به دغدغه‌هاي اين قشر از مهم‌ترين محورهاي اين استيضاح است.

هرچند روز پيش نماينده مردم دشتستان در مجلس با بيان اينكه هم‌اكنون جو مجلس براي استيضاح وزير آموزش و پرورش مساعد است، پيش‌بيني كرد پس از اعلام وصول و برگزاري جلسه استيضاح، با رأي بالايي شاهد استيضاح وزير آموزش و پرورش باشيم اما معاون حقوقي و امور مجلس وزير آموزش و پرورش استيضاح را جدي نمي‌داند. حجت‌الاسلام مصطفي ناصري‌زنجاني روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: اين كار وقتي رسمي مي‌شود كه هيأت رئيسه مجلس استيضاح را دريافت كند كه تا اين لحظه چنين اتفاقي درباره وزير آموزش و پرورش رخ نداده است.

وي در واكنش به اين نكته كه استيضاح وزير آموزش و پرورش در مجلس به‌صورت جدي مطرح است، گفت: رابطه آموزش و پرورش و مجلس خوب است، نظرات مختلفي درخصوص استيضاح وجود دارد و خاصيت دمكراسي همين موضوعات است. وي افزود: نمي‌توانيم بگوييم كسي در مجلس چيزي نگويد، بلكه استيضاح حق مجلس است، احتمالاً با لطفي كه نمايندگان دارند و مشكلاتي كه آموزش و پرورش دارد اين اتفاق رخ نخواهد داد. استيضاح، طلب توضيح است و ما نيز پاسخ مي‌دهيم.

 

کد خبر 283387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha