رضا کربلایی: شورای پول و اعتبار با هدف تکان دادن بازار مسکن با افزایش وام ساخت پروژه‌های ناتمام مسکن مهر و ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده موافقت کرد و حداکثر ۵میلیون تومان بر سقف تسهیلات قبلی مسکن مهر و ۲۰میلیون تومان بر تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده افزود.

مسکن

با اين تصميم، تسهيلات پرداختي پس از پايان ساخت و فروش واحدهاي ساخته شده به خريداران منتقل خواهد شد و اين انتظار وجود دارد كه دست‌كم 500هزار مسكن مهر ناتمام از مجموع 800هزار واحد بلاتكليف تا پايان سال آينده در اختيار مصرف‌كنندگان قرار گيرد و از سوي ديگر سرمايه‌ها به سمت نوسازي بافت‌هاي فرسوده تغيير جهت دهد.وزارت راه و شهرسازي كه موفق شده مجوز افزايش وام ساخت در بافت‌هاي فرسوده را بگيرد، تصميم دارد طي 6سال آينده سالانه 300هزار واحد مسكوني به بازار اضافه كند. اين در حالي است كه پيشنهاد افزايش وام خريد مسكن به ميزان 80ميليون تومان هنوز در پرده ابهام قرار دارد.

سيدعلي اصغر ميرمحمد صادقي، مديركل اعتبارات بانك مركزي با تشريح جزئيات تصميم شوراي پول و اعتبار درخصوص افزايش سقف تسهيلات ساخت مسكن مهر و بافت‌هاي فرسوده اظهار كرد: هنوز پيشنهادي درباره افزايش وام خريد مسكن به 80ميليوني تومان به اداره كل اعتبارات بانك مركزي ارجاع نشده، اما ممكن است رئيس‌كل بانك مركزي اين پيشنهاد را به‌صورت مستقيم به شوراي يادشده ارجاع دهد. اين در حالي است كه همزمان حامد مظاهريان، معاون وزير راه و شهرسازي ديروز در اظهارنظري گفت: پرداخت وام 80ميليون خريد مسكن به هر حال در بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار در حال بررسي است و مي‌توان انتظار داشت كه در 2هفته آينده خبرهاي خوبي در اين خصوص به عموم مردم ارائه شود.

ميرمحمد صادقي در يك نشست خبري با اشاره به افزايش 5ميليون توماني تسهيلات فردي مسكن مهر گفت: اين افزايش تسهيلات تنها شامل طرح‌هاي نيمه‌تمام بانك‌هاي عامل با اولويت طرح‌هاي در شرف اتمام به تشخيص بانك مي‌شود. به‌گفته اين مقام مسئول، سقف اعتبار تعيين شده تنها جهت تكميل 500هزار مسكن مهري اختصاص مي‌يابد كه از پيشرفت فيزيكي بالايي برخوردار باشند و بانك مسكن نمي‌تواند تسهيلات يادشده را به پروژه‌هاي مسكن تكميل شده اختصاص دهد. نرخ سود تسهيلات فردي مسكن مهر 22درصد خواهد بود. مديركل اعتبارات بانك مركزي با اشاره به افزايش سقف‌هاي فردي 500، 400و 300ميليون ريال به‌ترتيب براي كلانشهرها، مراكز استان و شهرهاي با جمعيت بالاي 200هزار نفر و ساير شهرها براي ساخت واحدهاي مسكوني در بافت‌هاي فرسوده گفت:

شوراي پول و اعتبار موافقت كرد تا به كساني كه به‌دليل بازسازي بافت‌هاي فرسوده نياز به تسهيلات جهت اجاره واحد مسكوني دارند، بتوانند در قالب عقد جعاله حداكثر تا سقف 200ميليون ريال بهره‌مند شوند. وي تصريح كرد: تسهيلات پيش‌بيني شده تنها درصورتي از سوي بانك‌ها اختصاص خواهد يافت كه يارانه نرخ سود اين تسهيلات از سوي دولت تأمين شود. وي اعلام كرد: در تمام تصميمات اتخاذ شده قرار نيست، منبع جديدي از بانك مركزي به بانك‌ها و بانك مسكن تزريق شود. وي با بيان اينكه پرداخت تسهيلات به بافت‌هاي فرسوده نيازمند معرفي وزارت راه است، افزود: بانك‌مركزي در هفته جاري اين مصوبه را ابلاغ مي‌كند و بانك‌ها آن‌را اجرا مي‌كنند.

کد خبر 283359

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha