سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری‌‍آنلاین: ۲۴ آبان‌ امسال، وزیر راه و شهرسازی در ادامه انتقادات به طرح مسکن مهر گفت که اگر تصور صاحبان مسکن مهر بر این است که دولت می‌تواند خانه‌های مهر را بر اساس تعهدات اولیه تحویل دهد، این امر انتظاری غیرواقعی و نشدنی است.

سردرگمی و بلاتکلیفی متقاضیان مسکن مهر، این ‌روزها به اوج رسیده است. آنها که با امید در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان تدبیر و امید درباره تکمیل واحدهای مسکن مهر و پایبندی به تعهدات دولت بودند، تقریبا هر هفته با یک شوک خبری روبه‌رو می‌شوند.

24 آبان‌ امسال، وزیر راه و شهرسازی در ادامه انتقادات به طرح مسکن مهر گفت که اگر تصور صاحبان مسکن مهر بر این است که دولت می‌تواند خانه‌های مهر را بر اساس تعهدات اولیه تحویل دهد، این امر انتظاری غیرواقعی و نشدنی است.

این در حالی بود که به فاصله کمتر از دو هفته پس از این اظهارات، شرکت عمران پردیس به برخی از متقاضیان مسکن مهر این شهر اعلام کرد که باید تا پایان پاییز، 12میلیون تومان دیگر را به حساب متمرکز خود واریز کنند؛ فراخوانی که آب پاکی را روی دست متقاضیان چشم‌انتظار ریخت و باعث تجمع آنها در مقابل مجلس شورای اسلامی شد.

متقاضیانی که به نظر می‌رسد وعده‌های بی‌سرانجام، آنها را کاملا ناامید کرده و به ‌دنبال خلاصی از این وضع هستند.

یکی از متقاضیان در این‌‌‌‌باره می‌گوید: «خیلی‌ها به ‌دلیل مشکلات مالی نتوانسته‌اند آورده اولیه خود را در مسکن مهر تکمیل کنند؛ حالا مشخص نیست با این وضع چگونه می‌خواهند کنار بیایند.»

وی با بیان اینکه برخی مسئولان از وضع موجود سوء‌استفاده می‌کنند، اضافه کرد:‌ «شماری از متقاضیان مسکن مهر حدود 25میلیون تومان را واریز کرده‌اند و به آنها گفته شده بود که برای تحویل واحد خود حداکثر باید 3میلیون تومان دیگر نیز پرداخت کنند.

اما حالا شرکت عمران پردیس از آنها خواسته 12میلیون تومان را به صورت علی‌الحساب واریز کنند که از رقم اعلامی قبلی 9میلیون تومان هم بیشتر است.»

در این میان اظهارات بالاترین مقام شرکت عمران پردیس نیز جالب‌توجه است. در حالی «حسن ولی‌پور» افزایش ۱۲میلیون تومانی قیمت مسکن مهر فاز ۱۱ پردیس را تایید کرده بود که 24 ساعت بعد، افزایش قیمت را از اساس تکذیب کرد.

ولی‌پور با بیان اینکه به متقاضیان اعلام کردیم قیمت واحدهای مسکن مهر فاز 11 پردیس، 12میلیون تومان افزایش یافته است، گفت:‌ «بر اساس بخشنامه مربوط به خدمات زیربنایی و روبنایی، این افزایش قیمت صورت گرفته است.

اما فاصله حدود 24 ساعت پس از این تایید، مدیرعامل شرکت عمران پردیس با بیان اینکه قیمت مسکن مهر فاز ۱۱ این شهر افزایش نیافته، از برگزاری جلسه‌ای با حضور رسانه‌ها برای اعلام دلایل فراخوان واریز ۱۲میلیونی خبر داد و ادامه داد که یک ریال از آورده متقاضیان، صرف خدمات زیربنایی نشده است.»

وی در پاسخ به این پرسش که شماری از متقاضیان مسکن مهر فاز 11 تاکنون حدود 25میلیون تومان پرداخت کرده‌اند، آیا آنها نیز باید این 12میلیون تومان را واریز کنند، بیان کرد:‌ «بله، عده‌ای نیز 25میلیون تومان را پرداخت نکرده‌اند که باید علاوه بر سقف 25میلیون تومان، رقم اعلامی را نیز پرداخت کنند.»

مدیرعامل شرکت عمران پردیس ادامه داد: «در دولت گذشته بحثی طرح شد که برای ساخت خدمات زیربنایی و روبنایی از آورده مردم هم استفاده کنند که این کار انجام شد.

البته الان این کار را انجام نمی‌دهیم و صحبت ما این است که مسکن مهر از راه آورده مردم و تسهیلات بانکی ساخته شود.» او تاکید کرد: «برای مسکن مهر فاز 11 پردیس اعلام می‌کنیم که هزینه‌های آماده‌سازی و احداث ساختمان در مجموع چه میزانی است.

در همه مسکن مهر کشور، هزینه آماده‌سازی و احداث ساختمان را مردم پرداخت کرده‌اند.» ولی‌پور در پاسخ به این پرسش که تامین خدمات زیربنایی و روبنایی بر عهده دولت است، گفت: «در سال 1393 هرچه خدمات زیربنایی و روبنایی انجام شده، از سهم دولت بوده است.»

وی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم تا در مسکن مهر فشار کمتری به مردم وارد شود، خاطرنشان کرد: «در سال جاری شرکت عمران هزینه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی را تامین کرده و یک ریال را به مردم تحمیل نکرده‌ است.»

مدیرعامل شرکت عمران پردیس با اشاره به اینکه مبالغ اعلامی از سوی مدیرعامل سابق شرکت عمران برای مسکن مهر علی‌الحساب بوده است، گفت: «به جز هزینه‌های آماده‌سازی و ساختمان، چیز جدیدی را از مردم نمی‌گیریم؛ حالا اینکه چرا این رقم 12میلیون تومان اعلام شده، تا چند روز دیگر این مساله را برای مردم روشن می‌کنیم.»

ولی‌پور با بیان اینکه هیچ افزایش قیمتی در مسکن مهر فاز 11 نداشته‌ایم، افزود:‌ «قیمت همه مسکن مهر کشور در سال‌های گذشته بر اساس دستورالعمل‌های سه‌گانه افزایش یافته است.»

نارضایتی متقاضیان مسکن مهر پردیس از عملکرد مسئولان مربوطه در حالی همچنان در حال افزایش است که شنیده می‌شود پروژه‌های مسکن مهر پرند نیز به سرنوشتی مشابه گرفتار شده‌اند.

ماجرا از این قرار است که تعدادی از واحدهای مسکن مهر این شهر که آماده تحویل بوده و از همه امکانات زیربنایی برخوردار است به ‌دلیل افزایش قیمت که قرار است به‌زودی اعمال شود، به متقاضیان واگذار نمی‌شود.

یکی از متقاضیان مسکن مهر پرند در این‌باره می‌گوید: «واحد مسکن مهرم آماده تحویل است اما به من گفته‌اند تا زمانی‌ که افزایش قیمت اعلام نشود آن ‌را تحویل نخواهیم داد». به ‌گفته وی، طبق گفته دست‌اندرکاران قرار است این واحدها حدود 10میلیون تومان بیش از رقم اعلامی قبلی به متقاضیان واگذار شود.

شايان شفيع /منبع:همشهري اقتصاد

کد خبر 283306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha