گروه اجتماعی: نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تشکیل جلسه‌ای با حضور جانشین فرمانده ناجا و رئیس پلیس پایتخت خواستار اجرای فراگیر طرح‌ ارتقای امنیت اجتماعی در کشور شدند.

دلیل برگزاری این جلسه که با درخواست نمایندگان مجلس تشکیل شده بود، اطلاع نمایندگان از نحوه عملکرد نیروی انتظامی در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی اعلام شده است.

لاله افتخاری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: با توجه به این‌که جلسه هفته گذشته با همین موضوع ناتمام مانده‌بود، نمایندگان درخواست کردند تا در ادامه جلسه دیگری برگزار شود.

به گفته افتخاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این باورند که اقدامات انجام شده برای اجرای این طرح ضرورت داشته و باید برای تقویت و استمرار اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی تدابیری اندیشیده شود.

افتخاری دلیل اصلی تشکیل این جلسه را ناتمام ماندن بحث‌‌هایی پیرامون طرح امنیت اجتماعی در جلسه گذشته عنوان کرده و افزود: اعضای مجلس و به ویژه نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی از ابتدای طرح اجرای آن‌را دنبال کرده‌اند، در جلسه‌ای که هفته گذشته ناتمام ماند برخی نقطه‌نظرها و نکته‌های مورد نظر شرکت کنندگان بیان نشد، به همین دلیل درخواست برگزاری جلسه‌ دیگری دادند که این جلسه برگزار و پیرامون این طرح بحث‌ شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولین ناجا با نمایش دادن فیلم‌هایی به توضیح و تشریح چگونگی انجام عملیات پرداخته و بسیاری از شبهاتی را که درباره کیفیت و نوع دستگیری‌ها وجود داشت برطرف کردند.

افتخاری با تاکید بر این‌که خواسته نمایندگان مجلس اجرای فراگیر این طرح در کشور است، اضافه کرد: در نهایت نمایندگان مجلس بر این نکته اجماع داشتند که انجام این اقدامات برای کشور یک ضرورت است و باید نسبت به تقویت و استمرار آن تلاش کرد.

او گفت: اجرای این طرح امنیت را به مناطق مختلف تهران آورده است و چهره آشفته و نامناسب شهر را تصحیح کرده‌است.

به گفته‌  افتخاری تماس‌هایی که مردم با نمایندگان داشته‌اند بیانگر رضایت آنان از اجرای طرح بوده‌است و تنها در موارد اندکی نسبت به رفتار ماموران به هنگام دستگیری افراد متخلف اظهار نارضایتی کرده‌اند.

اما این نماینده مجلس تاکید کرد که خشونت به هنگام دستگیری‌های مجرمان معمولی اعمال نشده است و تنها در مواردی که فرد مجرم سابقه‌دار، شرور و یا اراذل و اوباش بوده‌است نیروی انتظامی در برابر مقاومتی که مجرم به خرج داده ناچار شده که به زور و خشونت متوسل شود.

این در حالی‌است که پرویز سروری ،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: برخی از نمایندگان معتقد بودند که طرح می‌توانست در بستر کارشناسانه‌تری اجرا شود و نیروهای اجراکننده می‌توانستند آموزش‌های بهتری ببینند.

وی با بیان این‌که به گفته‌ سردار ذوالفقاری بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار بود یک درصد از دستگیر شدگان به مراجع قضایی معرفی شوند، گفت: اما تنها 4 دهم درصد دستگیر شدگان به مرجع قضایی فرستاده شدند که تعدادشان 5 هزار نفر بود.


سید محمد میرتاج‌الدینی، عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز با بیان این‌که از 17 دستگاه که در ارتباط با طرح امنیت اجتماعی بوده  وظایف فرهنگی دارند، اظهار کرد: تنها 2 تا 3 دستگاه در این رابطه به وظایف خود عمل کرده که شامل نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و صدا و سیما می شوند.

وی با بیان این‌که نمایندگان سوالات و انتقادات متعددی در رابطه با نحوه‌ اجرای طرح مطرح کردند از بیان این انتقادات خودداری کرد.

کد خبر 28335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز