سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران نشست خبری مشترکی داشتند تا درباره آمار موش‌های پایتخت که هر از گاهی موجب نگرانی شهروندان می‌شود، اطلاع‌رسانی کنند.

موش‌ها را آدم‌ها زیاد کردند


از همين رو بود كه رحمت‌الله حافظي در اين نشست با اشاره به اينكه آمارهاي عجيب و غريب از تعداد موش‌ها اساس علمي ندارد، گفت: طبق برآورد علمي كه از جمعيت موش‌هاي تهران به عمل آمده نشان مي‌دهد كه تعداد اين جانوران موذي در پايتخت بيش از يك ميليون و 800هزار عدد نيست. به گزارش همشهري، در اين نشست همچنين درباره آمار موش‌هاي معدوم شده ظرف يك سال گذشته كه از اجراي طرح مبارزه با موش مي‌گذرد نيز اعلام شد كه طبق اين آمار در يك‌سال گذشته 164هزار موش در تهران معدوم شده است. به گفته حافظي، يكي از معضلاتي كه شهر تهران سال گذشته با آن دست به گريبان بود، افزايش جمعيت موش‌هاي پايتخت بود كه با اقدامات انجام شده و براساس گزارش‌هاي دريافتي از قضاوت‌هاي شهروندان به‌نظر مي‌رسد كه روند خوب و تأثيرگذاري در امر مقابله با موش‌ها از سوي شهرداري تهران اتخاذ شده است. وي درنشست خود با خبرنگاران با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهاني، گفت: موش‌ها سالانه 33ميليون تن موادغذايي را از بين مي‌برند كه براي تغذيه 130ميليون نفر كافي است.

بنابراين گزارش در اين جلسه همچنين اعلام شد كه به‌طور متوسط طي يك سال هر موش تا 10بار زاد و ولد كرده و هر بار نيز مي‌تواند تا 7بچه داشته باشد. بنابراين درصورت عدم‌مديريت و مقابله، جمعيت موش‌ها به سرعت قابل افزايش خواهد بود. حافظي بابت اينكه شهرداري تهران در طرح جديد مبارزه با موش از آخرين دستاوردهاي علمي استفاده كرده است، تقدير كرد و درعين حال خواستار آن شد تا اين روند به‌صورت مستمر تداوم داشته باشد. وي همچنين از شهروندان تهراني خواست تا نسبت به قضيه موش‌ها حساس باشند و محل تجمع موش‌ها را از طريق سامانه 1888و 137اطلاع‌رساني كنند.

فعاليت 123 اكيپ كنترل

به گزارش همشهري نشست خبري ديروز به مناسبت بررسي عملكرد شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران در زمينه كنترل و مبارزه با جانوران مضر شهري بود. به همين مناسبت رضا قديمي، مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران به ارائه گزارش عملكرد يكساله خود در اين باره پرداخت.

قديمي گفت: در نخستين قدم‌ها براي مبارزه با موش اقدام به شناسايي و بررسي محورهاي آلوده و كانون‌هاي وفور موش در سطح تمامي مناطق و نواحي 123گانه كرديم. بر اين اساس محورهاي اصلي ما ميدان راه‌آهن، ميدان تجريش، پل سيدخندان، بلوار كشاورز، خيابان فلسطين و خيابان ستارخان شناخته شد.

به گفته مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران، از آنجايي كه بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه آگاهي شهروندان و اصناف زباله‌ساز در اين زمينه پايين است، بنابراين اقداماتي به‌منظور افزايش اطلاع‌رساني و آموزش عمومي به انجام رسيده است.

بنابراين گزارش از آنجا كه دفع مناسب و بهداشتي پسماندهاي غذايي براي كنترل جمعيت جانوران مضر شهري بسيار حائز اهميت است، لذا اقدامات خوبي صورت گرفته كه شامل ارائه آموزش‌هاي لازم در سراي محلات، مساجد و مدارس است. به‌گفته قديمي، دركنار اين كار تهيه 60هزار بروشور و كتاب و توزيع رايگان آنها ميان اصناف، شهروندان و دانش‌آموزان به همراه تأمين تعداد 90هزار تله چسبي كتابي و توزيع رايگان آن در ميان شهروندان ازجمله همين اقدامات است.

يكي ديگر از تأكيدات مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل استفاده حداقلي از سموم شيميايي در امر مبارزه با موش بود. بنابراين در راستاي سياست‌هاي شهرداري تهران در قالب كمپين «آسمان آبي، زمين پاك» استفاده حداقلي از سموم شيميايي و طعمه‌هاي مسموم داشتيم و به جاي آن با كمك انستيتو پاستور و سازمان حفظ نباتات روش‌هاي جايگزيني را انتخاب كرديم كه از استانداردهاي بالايي برخوردارند. وي درعين حال نابودي كامل موش‌ها را غيرممكن دانست و گفت: در هيچ جاي دنيا نمي‌توان اكوسيستم را به‌هم‌ريخت بلكه بايد تلاش كنيم جمعيت موش‌ها را در يك آمار حداقلي تحت مديريت و كنترل درآوريم.

زنده‌گيري، جايگزين كشتن سگ‌هاي ولگرد

رضا قديمي ديروز با اعلام اينكه كشتار سگ‌هاي ولگرد با اسلحه ممنوع شده است، گفت: سعي داريم براساس روش‌هاي روز زنده‌گيري و فرايند بعد از زنده‌گيري را دنبال كنيم. وي با اشاره به افزايش تعداد سگ‌هاي ولگرد به‌دليل از بين رفتن زيستگاه‌هاي طبيعي آنها، گفت: يكي از دلايل هجوم سگ‌هاي ولگرد تخريب زيستگاه آنها در روستاهاي حاشيه‌اي تهران است به همين دليل سگ‌هاي ولگرد در فصل سرما براي تأمين غذا به سطح شهر هجوم مي‌آورند. وي گفت: ما در مورد سگ‌هاي ولگرد تابع دستورالعمل وزارت كشور هستيم به‌نحوي كه 11 اكيپ در بخش زنده‌گيري، معاينات اوليه، عقيم‌سازي‌ و... بند به بند اين دستورالعمل را اجرا مي‌كنند و در ۹ ماهه اول امسال ۷ هزار و ۳۱۳ سگ ولگرد از مناطق ۲۲ گانه تهران جمع‌آوري شده است.

 

کد خبر 283276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha