پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مردی مبتلا به آسیب شدید مغزی که تقریبا 6 سال را در حالت نباتی گذرانده بود، به یمن استفاده از یک ضربان‌ساز مغزی می‌تواند غذایش را بجود، فیلم تماشا کند و با اعضای خانواده‌اش صحبت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این مرد 38 ساله اولین شخص در حالت با حداقل هوشیاری است که از طریق تحریک عمقی مغز  درمان می‌شود. در این شیوه  از یک ضربان‌ساز و دو الکترود برای فرستادن تکانه‌‌های الکتریکی به درون بخشی از مغز که هشیاری را کنترل می کند، استفاده می‌شود.

بیدار شدن او ممکن است نحوه نگرش پزشکان را به افراد دچار آسیب مغزی که با  وجود عدم پاسخ‌دهی هنوز میزانی از هوشیاری را دارند.

این بیماران معمولا بقیه زندگی‌های‌شان را در آسایشگاه می گذرانند، بدون اینکه تلاش چندانی برای بازتوانی آنها به عمل آید و بخت کمی برای بهبودی دارند.

دکتر علی رضایی رئیس مرکز احیای عصبی در کلینیک کلیولند در این باره گفت:‌ "این گروه از بیماران در واقع از جوانب بسیار مورد غفلت قرار می‌گیرند."

او افزود: "واضح است که ما باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم، اما به نظر من این نتایج  نحوه  درمان و نگرش ما را به افراد مبتلا به آسیب شدید مغزی را تغییر خواهد داد."

رضایی و گروهی از متخصصان از چند مرکز پژوهشی دیگر نتایج کار خود در نشریه "نیچر" منتشر کرده اند.

آنها از وسیله‌ای ساخته شده بوسیله شرکت مدترونیک استفاده کردند که مانند یک ضربان‌ساز قلب زیر پوست قفسه ‌سینه کاشته می‌شود، اما الکترودهای آن دقیقا تحریک را به نواحی هدفگیری‌شده‌ای در عمق مغز هدایت می‌کنند.

به نظر این پژوهشگران این تحریک الکتریکی ممکن است مدارهای مغزی را که هنوز قابلیت کارکردن دارند، تقویت کند.

مردی که این دستگاه به او متصل شد در جریان یک سرقت مورد حمله قرار گرفت و جمجمه‌اش خرد شده بود. او پنج سال بعدی را در حالت اغما در یک آسایشگاه گذراند بدون اینکه امید بهبودی برای وجود داشته باشد. او تقریبا توان ارتباط با محیط را از دست داده بود.

والدین او در آگوست 2005 موافقت کردند تا این درمان تجربی روی او انجام شود.او هشیار شد و ‌توانست سرش را در پاسخ به صداها تکان دهد. اکنون او می‌تواند از یک فنجان بنوشد، 16 کلمه را به یاد می‌آورد و آنها را ادا می‌کند، فیلم تماشا کند.

به خاطر سال‌ها بی‌حرکتی ممکن است او هرگز نتواند راه برود.

این مرد جزو 12 نفر اولی است که با تایید سازمان غذا و داروی آمریکا در یک بررسی مقدماتی با این وسیله جدید درمان می‌شوند.

دکتر رضایی و همکارانش معتقدند که این تکنولوژی جدید بالقوه می‌تواند به هزاران نفری که هر سال به علت ًضربات مغزی به حالت حداقل هوشیاری فرو می‌روند.

کد خبر 28049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز