اعضای شورای شهر تهران در جلسه خود تصمیم گرفتند که از این پس پروژه‌های مهم شهری که از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران اجرایی می‌شوند پیوست پیشگیری سازمان مدیریت بحران را نیز داشته باشند.

شورای شهر

رئيس كميته عمران در اين‌باره گفت: من از شوراي اسلامي شهر مي‌خواهم موضوع مديريت بحران را به دقت بررسي كنند زيرا در يكي از بازديدهاي ما از پروژه‌اي بزرگ دريافتيم كه سازمان مديريت بحران نقطه نظراتي در اين‌باره داشته كه متأسفانه به‌كار گرفته نشده است. اقبال شاكري خواستار آن شد تا معاونت شهرسازي و معماري، سازمان نظام مهندسي و شهرداري تهران از اين پس در پروژه‌هاي مهم شهري موضوعات پيشگيري سازمان مديريت بحران را به‌عنوان پيوست پروژه درنظر بگيرند و به آن عمل كنند نه مانند بعضي پيوست‌ها كه به فراموشي سپرده مي‌شود.

شاكري همچنين گفت: برخي مجوزهايي كه براي پروژه‌ها داده مي‌شود موجب سردر گمي و مزاحمت براي شهروندان اطراف آنها شده و من از مسئولان مي‌خواهم اين موارد را از قبل مطالعه كنند و صرفا به يك تحليل ترافيكي روي كاغذ بسنده نكنند. شاكري همچنين روز دانشجو را از پر‌افتخارترين روزها دانست.

  • تأكيد برحفظ ساختمان‌هاي با هويت شهر

در جلسه ديروز همچنين محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر به اين نكته اشاره كرد كه در همه جاي دنيا مردم به عناوين مختلف در پي نگهداري ساختمان‌هاي شهرشان هستند كه ازجمله آنها ساختمان‌هاي متعلق به هنرمندان، دانشمندان و... است. وي با اشاره به اينكه كالبد هر شهري با ساختمان‌هاي آن شناخته مي‌شود كه يكي از جاذبه‌هاي گردشگري هر شهر هم به شمار مي‌رود، ادامه داد: اين ساختمان‌ها حتما نبايد تاريخي باشند، مثل برج آزادي كه تاريخي هم نيست اما متأسفانه در طرح جامع و تفصيلي شهر تهران توجهي به ساختمان‌ها نشده است و حتي به‌دليل عدم‌نظارت، فرصت طلبي و سود‌جويي در معرض تهديد و تخريب قرار گرفته‌اند. حقاني دراين باره از خطر تخريب بزرگ‌ترين و گران‌ترين خانه تهران واقع در بلوار آفريقا سخن گفت.

همچنين اسماعيل دوستي ديگر عضو شوراي شهر خواستار تعيين تكليف براي اراضي اطراف زندان اوين شد و هشدار داد اگر اين اتفاق نيفتد شاهد ساخت‌و‌سازهاي خارج از طرح جامع و تفصيلي دراين اراضي خواهيم بود. وي از شهرداري خواست تا زماني كه اتفاقي در اين اراضي نيفتاده آن را تعيين تكليف كنند تا به فضل خدا اين اراضي به فضاي سبز شهر تهران اضافه شود. دوستي همچنين در تذكري به معاونت شهرسازي و معماري گفت: مدت‌هاست تكليف آن دسته از پرونده‌هايي كه بايد در كميسيون ماده 5مطرح شود معلوم نشده است؛ اين در حالي است كه شهرداري‌ها از شهروندان علي‌الحساب مبالغي مي‌گيرند بدون اينكه مردم جواب پرونده‌هاي خود را بگيرند.

يكي ديگر از تذكرات ديروز شوراي شهر از سوي غلامرضا انصاري مطرح شد. وي درباره انتصاب مدير جديد روابط عمومي شوراي شهر گفت: جا دارد تشكري از مدير سابق روابط عمومي شورا داشته باشيم كه با تعامل خوب با مطبوعات سبب شدند تا اخبار شورا در مطبوعات به‌صورت پر رنگ منعكس شود. وي همچنين خطاب به رئيس شوراي شهر گفت: جناب آقاي چمران درست است كه ما به شما رأي نداديم اما حفظ كيان شورا و جايگاه رياست شورا بر همه ما واجب است اما چگونه مي‌شود كه مسئول روابط عمومي به‌عنوان قائم‌مقام تعيين مي‌شود آن هم در جايي كه مقام وجود ندارد درحالي‌كه بهتر بود براي روابط عمومي مسئول تعيين مي‌شد و آن مسئول براي خود قائم‌مقام تعيين مي‌كرد.

  • تسريع در برگزاري كميته‌هاي مشترك با مجلس

گفتني است سال گذشته كارگروه مشتركي ميان مجلس و شوراي شهر تهران تشكيل شد تا اعضاي آن بتوانند با همفكري و از طريق راه‌هاي قانوني، راهكارهاي رفع مشكلات شهر تهران را بررسي كنند. پس از مدتي براي اين كارگروه 5كميته تخصصي تعريف شد. ديروز به همين‌خاطر رئيس شوراي شهر تهران، در جلسه بر تشكيل جلسات مشترك شورا و مجلس تأكيد كرد. مهدي چمران با اشاره به اينكه اكنون زمان بررسي بودجه دولت در مجلس شوراي اسلامي است، گفت: بايد جلسه‌اي با نمايندگان شهر تهران در مجلس، تشكيل شود تا در كميته‌هاي مشترك موارد مربوط به بودجه در حوزه مديريت شهر تهران اصلاح شود.

  • تعطيلات نيمه دوم سال شورا تصويب شد

در جلسه شوراي شهر تهران، 2 فوريت طرح تعطيلات نيمه دوم سال شورا، مورد بررسي قرار گرفت كه اين دو فوريت به تصويب اعضاي شورا رسيد. براساس اين مصوبه 2 جلسه شورا در روزهاي سه‌شنبه مورخ 18آذر‌ماه و نيز يكشنبه مورخ 23آذر‌ماه برگزار نخواهد شد. گفتني است به‌دليل عزيمت برخي اعضاي شورا به عتبات عاليات در اربعين سالار شهيدان اين طرح دوفوريتي ارائه شده است. در اين جلسه همچنين احمد مسجدجامعي و حبيب كاشاني روز دانشجو را تبريك گفته و دراين‌باره مطالبي را بيان كردند.

  • انتقاد از اختصاص نيافتن جرائم راهنمايي

عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه در جلسه ديروز تذاكراتي را ارائه كرد. وي در ابتدا گفت: «براساس بند ج ماده 86 برنامه 5ساله شهرداري ملزم به دريافت تأييديه حمل‌ونقل براي پروژه‌هاي بزرگ مقياس شهرسازي است. همچنين طبق بند پ ماده 16 برنامه 5ساله شهرداري بايد مطالعات عارضه سنجي ترافيكي را براي كاربري‌هاي خاص كه منجر به اثرات عمده ترافيكي مي‌شود، انجام دهد. نتيجه عمل نكردن به اين موضوع به‌وجود آمدن مشكلاتي براي مردم است كه امروزه در مجتمع‌هاي تجاري بزرگ مقياس و فرامنطقه‌اي شاهد آن هستيم و ضروري است يادآوري كنم كه معاونت شهر‌سازي‌ شهرداري به همراه معاونت حمل‌ونقل و ترافيك بايد اين مجوز را قبل از اينكه پروژه به كميسيون ماده 5 ارائه شود تهيه كنند.»

وي همچنين اظهار داشت: «باتوجه به رسيدن زمان بررسي بودجه سال94، شهرداري تهران بايد لايحه‌اي را به‌منظور ارائه پيشنهاد به دولت درخصوص حمل‌ونقل عمومي شهر تهران به شورا ارائه مي‌كرد اما به‌دليل تأخير، من از كميسيون عمران مي‌خواهم اين موضوع را در قالب طرح به شورا ارائه دهد.»

دبير همچنين درخصوص سهم راهور تهران از جرائم راهنمايي و رانندگي عنوان كرد كه طبق قانون 70درصد جرائم راهنمايي و رانندگي سهم شهرداري‌ها و 30درصد سهم راهور شهر تهران است كه در سال93 هيچ سهمي از اين بابت به شهرداري تهران پرداخت نشده است.

به گفته وي طبق اطلاعات رسيده ظاهرا سهم 30درصدي راهور در اختيار ناجا قرار گرفته اما از اين سهم هم هنوز مبلغي به پليس راهور تهران اختصاص پيدا نكرده است. وي از فرمانده ناجا درخواست كرد اين موضوع را پيگيري كند.بررسي طرح اصلاح موادي از مصوبه تشكيل انجمن‌هاي شوراياري شوراي اسلامي شهر تهران مصوب آبان‌ماه سال 78(اولين دوره شورا) در شرايطي در دستور كار يكصد و شانزدهمين جلسه شورا از چهارمين دوره قرار گرفته بود كه زمزمه‌هايي از دريافت مجوز برگزاري انتخابات و حتي پيشنهاد روز برگزاري آن به گوش مي‌رسيد.

مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شورا و رئيس ستاد شوراياري‌هاي شهر تهران، براي دفاع از اين طرح پشت تريبون شورا رفت و با اعلام اين خبر كه از نظر قانوني مجوز برگزاري انتخابات چهارمين دوره شوراياري‌ها را دريافت كرده‌ايم، گفت: «24بهمن را به عنوان روز برگزاري اين انتخابات به هيأت نظارت و فرمانداري تهران پيشنهاد داده‌ايم چراكه انتخابات سومين دوره نيز در اين روز برگزار شده است.» وي تعيين تكليف نهايي آيين‌نامه انتخاباتي شوراياري­‌ها را منوط به تصميم‌گيري در هيأت دولت دانست.

طلايي همچنين خاطرنشان كرد: «با توجه به صدور مجوز برگزاري انتخابات، هيأت نظارت بر انتخابات نيز به‌عهده كميته‌اي از نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته و براي شهرداري نيز نقش پشتيباني و حمايت تعريف شده است.»
محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شورا نيز با اشاره به عملكرد و تغييرات رو به رشد شوراياري‌ها از ابتدا تاكنون، پيشنهاد داد كه به‌دليل عدم‌بررسي ساير كميسيون‌ها بررسي اين طرح در صحن شورا به هفته آينده موكول شود. پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شورا نيز با اشاره به اهميت موضوع اصلاح موارد ذكرشده از اساسنامه مصوب سال 78شوراياري‌ها تأكيد كرد: «اگر اصلاحات انجام نشود، سيستمي كه تاكنون تلاش كرده انتخابات شوراياري‌ها براي چهارمين دوره برگزار شود فلج خواهد شد.»

احمد مسجدجامعي هم نظارت بر انتخابات اين دوره توسط نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي را با عنوان تفويض اختيارات شوراي شهر به مجلس خواند و افزود: «گفت‌وگو و تعاملات ما با دولت و مجلس نبايد به سمتي پيش برود كه اختياراتمان را به آنها تفويض كنيم. » مهدي چمران، رئيس شورا هم يادآور شد: «نيازي به تعويض اساسنامه نداريم، منتهي با طولاني شدن دوره سوم شرايطي در برخي محلات پيش آمده كه نياز است اين اصلاحات به‌صورت اورژانسي صورت گيرد.» به گفته وي اگر انتخابات به سال بعد موكول شود مشكلات زيادي به‌وجود مي‌آيد.

احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا نيز تأكيد كرد: «وقت آن رسيده است كه عملكرد 15ساله شوراياري‌ها را مورد بررسي دقيق قرار دهيم چرا كه در سال 78كه اساسنامه آن تصويب شد با توجه به شرايط زماني و مكاني آن موقع بوده است.» محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شورا نيز بر اين عقيده بود كه كميسيون‌ها طي يك هفته تا 10روز مي‌توانند اشكالات و موارد پيشنهادي را دقيق‌تر بررسي كنند. براساس اين گزارش، با توجه به پيشنهاد ارائه شده به هيأت‌رئيسه مبني بر تعويق يك هفته‌اي بررسي طرح مذكور، اين پيشنهاد به رأي گذاشته شد كه اكثريت اعضا به آن رأي دادند.

  • معرفي 6 قائم‌مقام ذيحساب

درادامه يكصدوشانزدهمين جلسه شورا لايحه پيشنهاد و معرفي 6 نفر از كاركنان شهرداري تهران به‌عنوان قائم‌مقام ذيحساب در واحدهاي تابعه شهرداري تهران بررسي شد. عليرضا دبير در جريان بررسي اين لايحه گفت: «براساس قانون مصوب در مجلس، ذيحساب بايد يك نفر باشد و مابقي ذيحساب‌ها كه در سنوات قبل تحت‌عنوان ذيحساب 2 مطرح بود به‌عنوان قائم‌مقام ذيحساب در مناطق، شركت‌ها و سازمان‌ها تغيير مي‌كند. همچنين در اين مصوبه تأكيد شده است كه ذيحساب‌ها بايد كارمند رسمي شهرداري باشند.» احمد دنيامالي با اشاره به اين مصوبه اظهار داشت: «چگونه مي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه ذيحساب‌ها بتوانند گزارش‌هاي مربوط به خلاف را عنوان كنند درصورتي كه كارمند رسمي شهرداري هستند؟»

احمد حكيمي‌پور نيز مباحث دنيامالي را تأييد كرد. غلامرضا انصاري نيز اظهارات همتايانش را تأييد كرد و پيشنهاد داد در كوتاه‌مدت اين مشكل را مي‌توان با بهره‌گيري از كميته‌اي متشكل از كميسيون‌هاي شورا و ذيحساباني كه از شورا حقوق دريافت مي‌كنند انجام داد. مهدي چمران هم پيشنهادهاي مطرح شده را درست خواند.

مختاباد و سرخو نيز تأكيد كردند كه چنين پيشنهادهايي بارها و بارها مطرح شده و قول‌هايي هم بر انجام آن داده شده اما تاكنون حركتي در اين زمينه صورت نگرفته است. عليرضا دبير نيز خاطرنشان كرد كه ايجاد چنين اتفاقاتي را آرزو دارد. در نهايت اعضاي شورا اين بار هم لايحه مذكور را مصوب و افراد معرفي شده را تأييد كردند.

  • روزدانشجو؛ يادآور ددمنشي رژيم طاغوت

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه روز دانشجو ياد‌آور ددمنشي رژيم طاغوت است، گفت: اين روز يادآور آن است كه روحيه استكبار‌ستيزي پيش از انقلاب وجود داشته و همچنان ادامه دارد. مهدي چمران در ابتداي جلسه ديروز شورا در توضيح رويداد‌هاي دهه دوم آذر‌ماه به 15آذر سالروز شهادت يكي از شجاع‌ترين خلبانان هوا نيروز شهيد احمد كشوري، 16آذر روز دانشجو و 17آذر سالروز آغاز انتقاضه مقدس مردم فلسطين اشاره كرد وگفت:

هم‌اكنون شاهد هستيم كه انتفاضه سوم در حال شكل‌گيري است و اميدواريم ملت مسلمان فلسطين بساط دولت اشغالگر قدس را برچينند. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين افزود: روز 20آذر دومين سالگرد درگذشت آيت‌الله مجتبي تهراني است كه كلاس درس وي در بازارچه نايب‌السلطنه بسيار معروف بود و همه عمر خود را صرف تعليم و تربيت امور ديني كرد.

کد خبر 280421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha