مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجری طرح عوارض برق توانیر با اشاره به این که استفاده از انرژی‌های نو موجب حفظ محیط زیست می‌شود گفت: امسال ۱۰ هزار خانوار در سراسر کشور دارای انرژی خورشیدی می‌شوند.

به گزارش ایرنا، مسعود خانی گفت: منابع طرح توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در منازل از محل عوارض برق تامین می‌شود که از سال گذشته در قانون بودجه دیده شد.

به گفته وی 120 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در منازل اختصاص یافته است.

وی افزود: بر اساس این قانون، سه تومان به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق به قبوض مشترکان شهری اضافه شده است تا با استفاده از آن، منابع مالی اجرای طرح توسعه انرژی خورشیدی در منازل تامین شود.

به گفته خانی، بر اساس بند "و" تبصره 11 قانون بودجه 93، دولت 50 درصد هزینه نصب پانل‌های خورشیدی در منازل را به عهده گرفته و نیم دیگر هزینه‌ها توسط مشترک پرداخت خواهد شد.

وی درباره این که با اعتبارات سال جاری تعدادی خانوار دارای برق خورشیدی می‌شوند، گفت: بخشی از این اعتبارات را برای فاز دوم نصب پانل‌های خورشیدی در ادارات و مدارس هزینه خواهیم کرد.

مجری طرح عوارض برق توانیر افزود: از سال گذشته توسعه برق خورشیدی را در مدارس و ادارات آغاز کرده‌ایم بنابر این امسال حدود 50 تا 60 میلیون تومان از اعتبارات به ادامه این طرح اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: بقیه اعتبارات صرف توسعه انرژی خورشیدی برای منازل می‌شود بر اساس برآوردها با اعتبارات امسال 10 هزار خانوار در سراسر کشور دارای انرژی خورشیدی می‌شوند.

خانی گفت: برای توزیع اعتبارات با توجه به وجود 25 میلیون مشترک خانگی در سراسر کشور، نسبتی برای هر استان در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: البته یک سری شاخص‌های دیگر نیز لحاظ شده اما به طور عمده، تعداد مشترکان هر استان ملاک تصمیم‌گیری برای تعیین سهم بودجه بوده است.

مجری طرح عوارض برق توانیر با اشاره به این که سقف پرداخت اعتبارات برای استفاده از برق خورشیدی توسط دولت حدود 5/9 میلیون تومان تعیین شده، افزود: به این ترتیب سهم مشترک برای ایجاد پنل خورشیدی، چهار میلیون و 750 هزار تومان خواهد شد البته این ارقام برآوردهای توانیر بوده و عدد دقیق از مناقصه بیرون می‌آید.

وی میزان تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی نصب شده در کشور را 5/7 مگاوات اعلام کرد و گفت: با نصب پانل برای 10 هزار خانوار در سال جاری، حجم کل انرژی خورشیدی تولید شده در کشور به 12 مگاوات می‌رسد که نسبت به 70 هزار مگاوات نیروگاه فعال با سوخت‎های فسیلی، عدد بسیار ناچیزی است.

مجری طرح عوارض برق توانیر در حالی از اختصاص 120 میلیارد تومان برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در منازل خبر می‌دهد که قراراست اولین کنفرانس ملی انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه پایدار 24 و 25 دی ماه امسال در دانشگاه زابل با هدف بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاری در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی بادی در منطقه محروم سیستان و بلوچستان برگزار شود.

خانی ادامه داد: برای اینکه سهم انرژی خورشیدی از کل سبد انرژی کشور به یک درصد برسد، باید سهم تولید انرژی خورشیدی در ایران به هفت هزار مگاوات برسد بنابر این تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی کمبود اعتبارات را مهم‌ترین دلیل کندی اجرای برنامه‌ها در این بخش دانست و افزود: در لایحه بودجه سال 93، عوارض تامین‌کننده اعتبارات طرح توسعه استفاده از برق خورشیدی در قبوض مشترکان افزایش نیافت، در لایحه بودجه سال 94 نیز دولت در سه تومان عوارض پیش‌بینی شده برای هر کیلووات ساعت مصرف برق در کشور، تغییری ایجاد نکرده است.

اولین کنفرانس ملی انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه پایدار 24 و 25 دی ماه امسال در دانشگاه زابل برگزار می‌شود.

کد خبر 280221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha