شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

محمود مولایی: پروسه حضور زلاتکو کرانچار در تیم فوتبال المپیک ایران به سرانجام نرسید تا «امیدها» همچنان «ناامید» بمانند.

حبيب كاشاني، مدير تيم اميد در مدت 52روزه خود در اين پست تلاش بسياري انجام داد تا اين مربي كروات همراه اين تيم در مقدماتي المپيك 2016ريودوژانيرو باشد، اما در نهايت زور كاشاني و فدراسيون فوتبال به مسئولان وزارت ورزش و جوانان نرسيد. كميسيون نظارت بر مربيان خارجي در وزارت ورزش كه مخالف مربيگري كرانچار در تيم اميد بود، گرچه ابتدا مواضع روشني نداشت، در ادامه دليل مخالفت خود را مورد غيرفوتبالي مرد كروات عنوان كرد. اكنون اين پرسش مطرح است كه كرانچار سال‌ها در سطح اول فوتبال ايران مربيگري كرده و در تيم‌هاي بزرگي مانند پرسپوليس و سپاهان حضور داشته، چگونه تاكنون بدون مشكل در ايران مربيگري كرده است؟

اصغر شرفي، مربي تيم ملي در جام جهاني 1978آرژانتين با انتقاد از سياست وزارت ورزش مي‌گويد:‌ «كاشاني به‌عنوان مسئول تيم اميد، كرانچار را انتخاب كرد و اين در حالي است كه او روي اين مربي به‌دليل همكاري‌اش در باشگاه پرسپوليس شناخت داشت. حالا اينكه آقايان گفته‌اند اين مربي مشكل دارد در نوع خودش عجيب و مبهم است. اگر از نظر آنها چنين مشكلي وجود دارد پس چرا كاشاني كه از كرانچار شناخت دارد اين مربي را به‌عنوان اصلي‌ترين گزينه انتخاب كرده است.» كاشاني در زمان مديريتش در پرسپوليس كرانچار را بركنار كرد، اما دليل آن اختلاف مدير و سرمربي بر سر يكي از دستياران كرانچار بود. پيش‌تر كاشاني به اين موضوع اشاره كرد و به همين دليل از اين مربي درخواست كرد مربيگري تيم اميد را به‌عهده بگيرد. در شرايطي كه حضور كرانچار در تيم اميد از نظر فدراسيون قطعي شده بود، با ورود وزارت ورزش معادلات به هم ريخت.

اصغر حاجيلو، بازيكن اسبق تيم ملي نيز عنوان مي‌كند: «سؤال من از كميسيون نظارت بر مربيان خارجي اين است كه اگر كرانچار صلاحيت هدايت تيم اميد را ندارد پس چطور هدايت تيم‌هاي بزرگي چون پرسپوليس و سپاهان را بر عهده گرفت؟ مگر غيراز اين است كه پرسپوليس تيم دولتي بوده و هست. حتي سپاهان هم به نوعي تيم دولتي به‌حساب مي‌آيد. اينها نشان مي‌دهد مشكل كرانچار اخلاقي نبوده است.» در جلسه‌اي كه اين كميسيون تصميم به حذف كرانچار از گزينه‌هاي تيم اميد گرفت، كاشاني حضور نداشت. ظاهرا از مدير تيم اميد دعوت نشده بود تا از اين مربي دفاع كند. گفته مي‌شود همين موضوع باعث دلخوري كاشاني شده و برخي خبرهاي تأييد نشده از احتمال كناره‌گيري او از مديريت تيم اميد صحبت مي‌كند. يعني اين احتمال هست كه كاشاني يكشنبه در جلسه كميته فني و توسعه فوتبال استعفاي خود را اعلام كند.

5گزينه ايراني

با منتفي شدن مربيگري كرانچار در تيم اميد پرونده حضور مربيان خارجي در اين تيم بسته شد. مسئولان تيم اميد با بازگشت به عقب دوباره به سراغ گزينه‌هاي داخلي رفتند و بدين‌ترتيب، سرمربي تيم اميد در مقدماتي المپيك ايراني خواهد بود. رئيس كميته فني و توسعه فدراسيون نيز از نهايي شدن انتخاب سرمربي داخلي تا شروع رقابت‌هاي مقدماتي المپيك خبر مي‌دهد. هادي آيت‌اللهي مي‌گويد: «با توجه به‌مدت زمان كمي كه پيش رو داريم بحثي براي انتخاب سرمربي خارجي مطرح نيست و تنها گزينه‌اي كه مي‌توانست در اين رابطه مطرح باشد زلاتكو كرانچار بود چرا كه او مدت طولاني در ايران مربيگري كرده بود و با ويژگي‌هاي بازيكنان ايراني آشنايي داشت.» او اضافه مي‌كند: «5گزينه در ارتباط با انتخاب سرمربي تيم ملي اميد مورد نظر است كه يكشنبه در اين رابطه تصميم‌گيري خواهيم كرد. برخي از اين مربياني كه در مرتبه قبل نام آنها به‌عنوان گزينه مطرح بود باز هم در گزينه‌هاي انتخاب سرمربيگري تيم اميد مدنظر قرار دارند.» حسين فركي و يحيي گل‌محمدي كه پيش‌تر در ميان گزينه‌هاي داخلي حضور داشتند، انصراف خود را از حضور در تيم اميد اعلام كردند.

كاشاني خبر مي‌دهد كه با فركي و يحيي گل‌محمدي در اين خصوص وارد مذاكره شده كه آنها مخالفت كرده‌اند. فركي، سرمربي سپاهان نيز عنوان مي‌كند: «بايد بگويم كه من با سپاهان درگير ليگ هستم و نسبت به اين تيم تعهد و مسئوليت دارم، بنابراين اصلا به تيم ملي اميد فكر نمي‌كنم.» جالب اينكه كاشاني خبر مي‌دهد كه مذاكرات مثبتي با عليرضا مرزبان، سرمربي پديده در اين خصوص انجام شده است. مرزبان كه تيمش امروز در تلاش براي صعود به فينال جام حذفي در مشهد ميزبان نفت تهران است، مذاكره جدي در اين‌باره را به بعد از بازي پديده در اين ديدار موكول كرده و فعلا تمايلي ندارد در مورد اين پيشنهاد صحبت كند. با همه اينها، آيا طلسم 40سال نرفتن به المپيك با شرايط فعلي اين تيم مي‌شكند يا حسرت اميدها 44ساله خواهد شد؟

 

کد خبر 280216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha