چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری‌زاده : استودیوهای بزرگ برای پروژه‌های پرهزینه معمولاً محافظه‌کارانه عمل‌ می‌کنند. به همین خاطر است که فیلمنامه‌هایی جذاب با وجود ابراز تمایل ستارگان هالیوود و با وجودی که کارگردانان شاخصی هم برای ساختشان اعلام آمادگی کردند، هنوز مقابل دوربین نرفته‌اند.

ناتالی پورتمن و توبی مگوایر
شاید مایکل چابون تا به حال از ساخته شدن فیلمی براساس کتاب معتبرش که برنده جایزه پولیتزر شد پشیمان شده باشد. او تا به حال حدود 10 نسخه فیلمنامه از داستانش پیرامون دو برادر به نام‌های سام کلی و جوزف کاوالیه که در جریان جنگ دوم جهانی در آمریکا با یکدیگر ملاقات می‌کنند و قصد خلق سری کتاب‌های کمیک تحت عنوان فراری را دارند، نوشته بود.

این فیلمنامه در ابتدا مورد توجه اسکات رادین در استودیو پارامونت قرار گرفت و قرار بود تا استیون دالدری آن را کارگردانی کند اما پس از تغییر مدیریت استودیو در سال 2007 دو هنرپیشه اصلی فیلم نیز با این استودیو قطع رابطه کردند و همه چیز خیلی زود فراموش شد.
شرایط کنونی فیلم: چابون اخیراً در گفت وگویی با روزنامه واشنگتن پست عنوان کرد که رادین به او اطمینان داده که دلیلی برای ناامیدی وجود ندارد و این فیلم سرانجام ساخته خواهد شد.

هنرپیشه احتمالی: تام هنکس 
شاید حتی قبل از اینکه اولین قسمت سریالی به همین نام و با بازی کاترین موریس از شبکه سی‌بی‌اس پخش شود تام هنکس آماده بود تا در کنار دو فیلم دیگرش در سال 2004 به نام‌های «قاتلین پیرزن» و «ترمینال» ‌در این فیلم جنایی بازی کند.

کارک رومانک، کارگردان فیلم «عکس یک ساعته» قرار بود این فیلم را بسازد و فیلم داستان اندی رازنویگ، بازرس ویژه جنایی بود که می‌خواست قبل از بازنشستگی معمای 27 ساله مرگ بهترین دوستش را حل کند. فیلمنامه نیز توسط جان سیلز و اریک راث آماده شده بود اما تام هنکس ترجیح داد در فیلم قطار سریع‌السیر قطب شمال بازی کند و همه چیز پایان یافت.

شرایط کنونی فیلم: رومانک فیلم مرد گرگی را به عنوان فیلم بعدی‌اش انتخاب کرده است ولی هنکس اشاره کرده که همچنان مایل به بازی در این فیلم است و در انتظار پیشنهادی از یک کارگردان جدید است.

دینو
هنرپیشه‌های احتمالی

در اواسط دهه 1990 استودیو وارنر، فیلمنامه‌ای را از نیکلاس پیلگی (فیلمنامه‌نویس کازینو) خریداری کرد که به شرح زندگی دین مارتین در دهه 1950 می‌پرداخت و در ابتدا قرار بود تا پیلگی دوباره با اسکورسیسی همکاری کند.

برای این فیلم تام هنکس در نقش دین مارتین، جان تراولتا در نقش فرانک سیناترا، هیوگرانت در نقش پیتر لاوفورد و آدام سندلر در نقش جان بیشاپ انتخاب شدند تا این فیلم اولین کار مارتین اسکورسیسی در مورد زندگی یک شخصیت مشهور پس از فیلم گاو خشمگین باشد، اما با ایجاد امکان کارگردانی فیلم «دار و دسته نیویورکی‌ها» برای اسکورسیسی از سوی استودیو میراماکس همه چیز به هم ریخت و استودیو وارنر نیز از ساخت این فیلم پشیمان شد.

شرایط کنونی فیلم: اسکورسیسی در سال 2003 فیلم دیگری به نام هوانورد را برای استودیو وارنر ساخت که درباره زندگی هاوارد هیوز بود اما دینو همچنان در قفسه‌های استودیو خاک می‌خورد.

دیتر
مایک مایز، جک‌بلک، ویل فرل

اگر مری‌کاترین گالاگر از شخصیت‌های مشهور برنامه زنده شنبه شب توانست به دنیای سینما راه یابد دلیلی وجود ندارد که این اتفاق برای دیگر شخصیت محبوب این برنامه به نام دیتر با بازی مایک مایرز رخ ندهد.

در سال 2000 استودیو یونیورسال نیز همین نظر را داشت و فیلمنامه‌ای را تأیید کرد که در آن این شخصیت آلمانی برای نجات میمونش به آمریکا سفر می‌کند. این فیلم پس از سری استین پاورز می‌توانست سکوی پرتاب دیگری برای این کمدین باشد، اما کمی قبل از شروع مراحل پیش‌تولید مایرز ناگهان با فیلمنامه‌ای که خودش یکی از نویسندگان آن بود مخالفت کرد و همین موجب ایجاد درگیری حقوقی بین او  و استودیو یونیورسال شد.

شرایط کنونی فیلم: جالب اینکه دو طرف در دادگاه سرانجام به توافق رسیدند و مایرز فیلم «گربه‌ای در کلاه» را برای این استودیو بازی کرد اما خبری از فیلم دیتر نشد!

هالو
حتی با توجه به استانداردهای هالیوودی عجیب بود که فیلمنامه‌ای که براساس این بازی پرفروش سال 2005 توسط الکس گارلند نوشته شده بود، به تمام استودیوهای هالیوودی ارائه شود و همه آن را رد کنند.

البته دلیل این قضیه درخواست‌های عجیب مایکروسافت بود که این بازی را تولید کرده بود. این شرکت خواهان 10 میلیون دلار حق امتیاز داستان و کنترل تمامی مراحل تولید شده بود.

 با این همه استودیوهای فاکس و یونیورسال توافق کردند تا با یک تیم مشترک از جمله پیتر جکسون به عنوان تهیه کننده و گیلرمو دل‌تورو به عنوان کارگردان کار را شروع کنند اما در سال 2006 دل‌تورو به سراغ ساخت هل بوی 2 رفت و جکسون تصمیم گرفت از نیل بلومکامپ در این فیلم استفاده کند، اما با بالا رفتن هزینه‌های فیلم که حدود 200 میلیون دلار برآورد می‌شد این دو استودیو از ساخت آن صرف نظر کردند.

شرایط کنونی فیلم: جکسون امیدوار است با عرضه بازی هالو 3 هم امکان ساخت این فیلم پرخرج به وجود آید.

عمل احساس برانگیز یک نابغه
با توجه به عنوان عجیب «داستانی خاطرات واقعی دیو اگرز را روایت می‌کند»، عجیب نبود که استودیوها خیلی زود برای ساخت فیلمی براساس آن اعلام آمادگی کنند. فیلم ماجرای زندگی اگرز  مراقبت از برادر 8 ساله‌اش پس از مرگ والدینشان بر اثر بیماری سرطان بود و اگرز با میانجیگری در اختلافات دو استودیو میراماکس و نیولاین برای ساخت این فیلم توافق کرد که در ازای دریافت 6میلیون دلار و البته دارا بودن حق کنترل فیلمنامه این فیلم در استودیو نیولاین ساخته شود.

نیولاین فیلم را به پل توماس اندرسون پیشنهاد داد که به تازگی فیلم ماگنولیا را برای این استودیو ساخته بود اما با ارائه دو فیلمنامه عالی از نیک هورنبی (درباره یک پسر) و دیوی دیوانتیس (دقت بالا) نیولاین اولویت را به این دو فیلمنامه داد و امتیاز ساخت این فیلم را به استودیو یونیورسال واگذار کرد. این استودیو هم کیمبرلی پیرس را برای ساخت فیلم انتخاب کرد، اما با حضور پیرس در فیلم «بدون توقف»‌که درباره جنگ عراق بود همه چیز فراموش شد.

شرایط کنونی فیلم: مقامات استودیو یونیورسال ادعا می‌کنند که امکان ساخت این فیلم در سال 2008 وجود دارد.

مگا پلیس و هنرپیشه‌های احتمالی
فرانسیس فورد کاپولا با توجه به سابقه درخشانش بعضاً فیلمنامه‌هایی را انتخاب کرده که نتوانسته آنها را به سرانجام برساند. از آن جمله «در جاده» بر اساس کتاب جک کروک و روایت شخصی‌اش از داستان کلاسیک پینوکیو پس از مرگ غم‌انگیز پسرش در سال 1985 بود اما فیلم مگاپلیس هم که قرار بود در سال 2001 ساخته شود و لوکشین اصلی آن برج‌های تجارت جهانی انتخاب شده بود، پس از حمله 11 سپتامبر منتفی شد.

شرایط کنونی فیلم: کاپولا اخیراً در گفت وگویی ساخت این فیلم را منتفی ندانست و اظهار امیدواری کرد که بتواند این فیلم پرخرج علمی - تخیلی را هر چه زودتر مقابل دوربین ببرد.

تریپولی
ریدلی اسکات و راسل‌کرو پس از موفقیت غیرمنتظره‌ فیلم «گلادیاتور» قصد ساخت فیلم دیگری را داشتند و داستان تریپولی را انتخاب کردند که توسط ویلیام موناگان نوشته شده بود و کرو در آن نقش ویلیام ایتون دیپلمات آمریکایی را در اوایل قرن نوزدهم در آفریقا ایفا می‌کرد، اما با حضور راسل‌کرو در فیلم دیگری به کارگردانی مارتیمن کمپل، استودیو فاکس از ساخت این فیلم منصرف شد و حتی اعلام آمادگی بن‌کینگزلی به جای کرو در این نقش نیز بی‌فایده بود.

شرایط کنونی فیلم: موناگان در گفت وگو با ورایتی اعلام کرده که احتمالاً خود او این فیلم را با بازی کیانو ریوز در سال‌های آتی خواهد ساخت.

مردی که دن‌کیشوت را کشت
هر کسی که می‌خواهد بداند به هنگام ساخت فیلم مردی که دن‌کیشوت را کشت چه بر سر تری گیلیام سازنده آن آمد می‌تواند مستندی در مورد ساخته نشدن این فیلم به نام «گمشده در لامانچا»‌را تماشا کند.

در این فیلم جین رادفورد در نقش قهرمان کتاب سروانتس ظاهر شده بود، اما مجروح شدن او به همراه بمباران اشتباه لوکیشن توسط هواپیماهای اسپانیایی و توفان وحشتناک باعث شد که گیلیام با ضرر مالی فراوان از خیر ساخت این فیلم بگذرد.

شرایط کنونی فیلم: گیلیام که پروژه‌های ناتمام بسیاری را در پرونده‌اش دارد در سال 2006 اعلام کرده بود که با نسخه جدید فیلمنامه که توسط تونی گریسونی نوشته شده احتمالاً این فیلم را خواهد ساخت. پیش از او نیز اورسن ولز در ساخت نسخه‌ای از این شاهکار ادبی ناموفق مانده بود.

ملاقات با راما
زمانی که فریمن در سال 1997 شرکت فیلمسازی را تاسیس کرد، اولین پروژه او در این شرکت اقتباسی از رمان علمی- تخیلی «ملاقات با راما» از آرتور سی‌کلارک بود. او برای کارگردانی این فیلم قصد داشت از دیوید فینچر استفاده کند اما فینچر به سراغ ساخت فیلم‌ «اتاق وحشت» و «باشگاه مبارزه» رفت و فریمن هم نتوانست کسی را برای ساخت فیلم 100 میلیون دلاری‌اش پیدا کند.

شرایط کنونی فیلم: فریمن، هنوز حقوق ساخت این فیلم را برای خودش حفظ کرده است و به همکاری فینچر نیز امیدوار است.

جو لوییس ما را نجات بده
گرچه ساخته نشدن فیلم‌هایی براساس دو فیلمنامه باد شولبرگ تعجب‌آور است، اما حقیقت دارد او که برای فیلمنامه «در بارانداز» در سال 1954 جایزه اسکار دریافت کرد، فیلمنامه خوبی تحت عنوان «جو لوییس ما را نجات بده» داشت که به رقابت جو لوییس بوکسور سیاه‌پوست و مکس اشملینگ بوکسور آلمانی کمی قبل از آغاز جنگ دوم جهانی می‌پرداخت.

اسپایک‌لی در سال 2001 ضمن تمجید از این فیلمنامه آمادگی خود را برای ساخت فیلمی براساس آن اعلام کرد ولی او تا سال 2005 که فیلم «مامور نفوذی» را ساخت به سراغ این پروژه نیامد. او در این سال قصد داشت از ترنس هاوارد برای نقش اصلی استفاده کند اما با کاندیدا شدن هاوارد برای فیلم hustle and flow در آن سال برنامه‌های این بازیگر کاملاً عوض شد و اسپایک‌لی هنرپیشه اصلی‌اش را از دست داد.

شرایط کنونی فیلم: اسپایک‌لی پس از این قضیه به سراغ قسمت دوم فیلم «مامور نفوذی» رفته و لااقل برای این سال‌ها ساخت این فیلم توسط او بعید به نظر می‌رسد.

لاک‌پشت و خرگوش
پس از فروش خیره کننده فیلم «فرار جوجه‌ای» در سال 1999 استودیو انیمیشن آردمن تصمیم به ساخت فیلم دیگری تحت عنوان «لاک‌پشت و خرگوش» درباره قصه افسانه‌ای مسابقه این دو حیوان گرفت. پس از انتخاب تیم صداپیشگان قرار بود این فیلم در ژوئن 2001 کلید بخورد اما همه چیز به آینده موکول شد.

شرایط کنونی فیلم: اخیراً استودیو آردمن قراردادی را با شرکت سونی به امضا رسانده است و احتمال می‌رود اولین کار این شرکت انیمیشن برای استودیو سونی همین فیلم باشد.

زندگینامه فیل اسپکتور
مدت‌ها قبل از اینکه فیل اسپکتور به جرم قتل در دادگاه محاکمه شود تام‌کروز تحقیقاتش را برای ساخت فیلمی براساس زندگی او آغاز کرد و در ابتدا قصد داشت از کمرون کرو به عنوان کارگردان استفاده کند اما مشکلاتی که در مورد فیلمنامه وجود داشت باعث عدم توافق نهایی آنها شد و کرو به سراغ ساخت فیلم الیزابت تاون رفت.شرایط کنونی فیلم: هنوز هیچ خبر جدیدی در مورد سرانجام این پروژه منتشر نشده است ولی گفته می‌شود شاید کرو فیلمی تلویزیونی براساس زندگی جنجالی این شخصیت بسازد.

منبع: پره‌میر، جولای  2007

کد خبر 27959

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز