شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

مرضیه موسوی: تا همین چند‌ماه قبل نگران نیامدنش بودیم ولی حالا چند هفته‌ای می‌شود که خداوند رحمتش را بدون هیچ مضایقه‌ای بر سرمان فرو می‌فرستد.

رانندگی در روزهای خیس

شاخ و شانه كشيدن ابرهاي آسمان براي همديگر كه تمام مي‌شود شروع مي‌كنند به شرشر گريه كردن، اين پايين اما انگار شلوغي هميشگي برخي خيابان‌هاي شهرهاي بزرگ به توان هزار مي‌رسد. تكليف عابران پياده كه مشخص است؛ هركس به گوشه‌اي مي‌رود تا از اشك‌هاي آسمان در امان بماند. اما خودروها به هزار و يك دليل آنچنان در معابر ريز و درشت گره مي‌خورند كه رها شدن از اين گره، گاهي ساعت‌ها وقت مسافران شهري را مي‌گيرد.

به هرحال اين ترافيك لعنتي هميشه عذاب‌آور است، باران كه ببارد عذاب‌آورتر هم مي‌شود. در ضمن، رانندگي در روزهاي باراني و خيس هم مهارت‌هاي خاص خود را دارد كه دانستن آن براي هر راننده‌اي ضروري است. اگر مي‌خواهيد با اين مهارت بيشتر آشنا شويد، خواندن اين مطلب را از دست ندهيد.

خودرويمان چطور باشد؟

بايد خودروي ما در روزهاي باراني حتما مجهز به چراغ مه‌شكن، برف پاك كن سالم و ديگر تجهيزات فصول سرد باشد. در كشور ما روشن كردن چراغ‌ها در روز اصلا متداول نيست. اين باعث كاهش ديد در روزهايي كه شاهد بارش در شهر هستيم مي‌شود. از طرفي برف پاك‌كن‌ها هم مي‌توانند تأثير بسزايي در كاهش تصادف در روزهاي باراني داشته باشند. زيرا قطره‌هاي باران همانند ذره‌بين عمل كرده و باعث خطاي ديد خواهند شد. بخاري و سيستم امحاي بخار از شيشه‌ها هم بايد كارايي لازم را داشته باشد زيرا با بخار گرفتن شيشه‌ها، ديد راننده كم مي‌شود. منبع آب شيشه‌شو هم حتما بايد پر باشد كه در موقع ضرورت مورد استفاده قرار بگيرد.

همه شيشه را تميز كنيد

متأسفانه رانندگان ما عادت دارند هنگام بارش باران فقط به تميز بودن قسمت اندكي از شيشه آن هم در سمت خودشان بسنده كنند و به اين دقت ندارند كه براي رانندگي ايمن بايد همه شيشه تميز باشد. كارشناسان ترافيكي مي‌گويند كه اين عامل مؤثري در بروز حوادث رانندگي در روزهاي باراني است. درضمن رنگ اتومبيل‌هايي كه اغلب در كشورمان سوار مي‌شويم نقره‌اي، سفيد يا مشكي است. اين باعث مي‌شود در شرايط برفي، خودروهاي سفيد و در روزها باراني و مه گرفته خودروهاي نقره‌اي و مشكي كمتر ديده شوند. بنابراين براي جلوگيري از حوادث لازم است دقت بيشتري داشته باشيم.

وقتي سر مي‌خوريم چه كنيم؟

خب حالا اگر در معابر لغزنده روزهاي باراني، اتومبيل‌مان سر خورد چه كنيم؟ اگر ترمز ABS نداريد نخستين كار اين است كه ناگهان ترمز نكنيم، زيرا ضربه زدن به ترمز در روي سطح لغزنده چرخ‌ها را قفل مي‌كند و باعث لغزش و سرخوردن بيشتر مي‌شود. ابتدا فرمان را به طرفي بچرخانيد كه قسمت عقب خودرو سر مي‌خورد و هر زمان اتومبيل به حالت مستقيم درآمد، در جهت دلخواه خود حركت كنيد. خيلي آهسته روي ترمز فشار دهيد تا از سرعت خودرو كاسته شود يا آرام روي گاز فشار دهيد تا خودرو به حركت خود ادامه دهد. يادتان باشد چرخاندن فرمان به مقدار زياد، ضربه‌اي به عقب خودرو مي‌زند كه موجب سر خوردن آن مي‌شود.

قوانين رانندگي چه مي‌گويند؟

بد نيست بدانيد كه هنگام بارندگي، حداكثر سرعت‌هاي مجاز تعيين شده براي معابر مختلف كاهش مي‌يابد. براساس ماده ۳۷۱ آيين‌نامه راهور، رانندگاني كه در معابر لغزنده در حال حركت با سرعت ۳۰ كيلومتر هستند، براي ايمني بايد ۶ طول اتومبيل با خودروي جلو فاصله داشته باشند. در ضمن وقتي كه تازه زمين تر شده، اصطكاك كاهش مي‌يابد. در اوايل بارندگي، به‌علت مخلوط شدن آلودگي‌هاي سطحي مانند روغن ماشين و گرد و خاك كه به‌طور معمول روي سطح همه خيابان‌ها و جاده‌هاست، خطر لغزندگي خيلي جدي‌تر مي‌شود.

حواستان به ايمني لاستيك‌ها باشد

مهم‌ترين نكته درخصوص رانندگي در زمان بارش‌ها، مخصوصا در جاده‌هاي برون شهري داشتن زنجيرچرخ است كه الان نمونه‌هاي مختلفي از آن در بازار موجود است. نداشتن زنجيرچرخ در برخي روزها ممكن است به قيمت توقف چند ساعته در جاده‌هاي برفي باشد. درضمن روزهاي باراني و برفي، لاستيك‌هاي اتومبيل مخصوصا لاستيك‌هاي جلو نبايد ساييده و بدون آج باشند. در غيراين صورت هنگام گرفتن ترمز يا چرخش به طرفين، ليز خورده و از مسير خارج مي‌شويد و امكان بروز حادثه افزايش مي‌يابد.

توجه بيشتر به چراغ ترمز عقب

چراغ‌هاي ترمز عقب يا همان چراغ خطر در زمان بارندگي‌ها، اهميت چند برابر مي‌يابند. اگر راننده پرسابقه‌اي باشيد احتمالا مي‌دانيد كه اين نوع چراغ‌ها خيلي زود مي‌سوزند ولي قيمت كمي دارند و خودتان هم به راحتي مي‌توانيد آنها را تعويض كنيد. حتما در روزهاي باراني يا برفي سعي كنيد از سالم بودن چراغ‌هاي ترمز اطمينان حاصل كنيد. درضمن در روزهايي كه هوا خراب است، از حركت در لاين سبقت خودداري كنيد. در لاين وسط برانيد كه امكان بروز حادثه كاهش يابد. همچنين پشت سر اتومبيل‌هايي حركت كنيد كه چراغ ترمز سالمي دارند و شما را دچار اشتباه نمي‌كنند.

در تقاطع‌ها بيشتر دقت كنيد

در روزهاي باراني و برفي، حركت در تقاطع‌ها هم بايد با دقت بيشتر صورت بگيرد. چرا؟ مايعات خودرو همانند روغن در آسفالت محل عبور عابران پياده در تقاطع‌ها به وفور يافت مي‌شوند و اين مايعات هنگامي كه با آب باران مخلوط شوند مي‌توانند كاركرد يك قطعه يخ بسيار ليز را داشته باشند. پس به‌طور جدي بايد سرعت خود را در تقاطع‌ها كم كنيد. در ضمن حواستان به محل جمع‌شدن آب‌هاي سطحي هم باشد زيرا در محل جمع شدن آب درصد لغزش خودرو بسيار زياد است. بهتر است درصورت ديدن اين آبگرفتگي‌ها درصورت لزوم كمي با دقت تغيير مسير بدهيد تا از عوارض بعدي آن مصون باشيد.

مديريت سفر را فراموش نكنيد

در روزهاي باراني كافي است كمي مديريت را چاشني تصميم‌گيري‌هاي روزانه‌مان كنيم. به‌عنوان مثال همه ما ساعت‌هاي شلوغي معابر يا به‌اصطلاح پيك ترافيك روزانه را مي‌شناسيم. گرچه بارش نزولات آسماني كمي بر اين ساعات مي‌افزايد اما به هر حال حدودش مشخص است. پس بهتر است با تنظيم زمان حضورمان در معابر، خود را از زنداني شدن در اين حصار ترافيكي نجات دهيم. گاهي حتي نيم‌ساعت ديرتر يا زودتر حركت كردن مي‌تواند كمك بزرگي برايمان باشد و ترددي روان‌تر داشته باشيم. از آنجايي كه هيچ شهروندي را نمي‌توان يافت كه از حضور در ترافيك لذت ببرد، توصيه مي‌كنيم مديريت سفر را جدي بگيريد.

اطلاع از وضعيت ترافيكي معابر

امروزه سيستم‌هاي هوشمند چترشان را بر سر زندگي روزانه ما پهن كرده‌اند. مثلا همين دوربين‌هاي نظارت تصويري بر معابر شهر كه اطلاعات وضعيت ترافيك خيابان‌ها و بزرگراه‌ها را در اختيار مركز كنترل ترافيك مي‌گذارد و شبكه‌هاي راديويي از جمله راديو صداي شهر آن را اعلام مي‌كند يا همين سامانه اعلام وضعيت ترافيك مركز كنترل ترافيك كه نقشه ترافيكي معابر تهران را به شكل آنلاين در اختيار شما مي‌گذارد و مواردي از اين دست كه مي‌تواند به‌عنوان اهرم كمكي شما را در اتخاذ بهترين تصميم براي اينكه در ترافيك روزهاي باراني محصور نشويد، ياري كند.

موتورسيكلت‌ها پرخطرتر مي‌شوند

موتورسيكلت‌ها در حالت عادي عامل ۵۰ درصد تصادفات در شهرهاي بزرگي مثل تهران شناخته مي‌شوند. وقتي باران يا برف ببارد، بي‌شك اين درصد افزايش خواهد داشت. به همين دليل هم در چنين روزهايي بيشتر شاهد تصادفاتي هستيم كه به‌دليل بي‌احتياطي و قانون گريزي راكبان موتورسيكلت است. پس حداقل در روزهاي باراني با موتورسيكلت روانه معابر نشويد. گزارش دوربين‌هاي نظارت تصويري در روزهاي باراني حاكي از آمار بالاي تصادف اين وسيله نقليه است. موتورسواران همانند برگ خزان به‌دليل لغزندگي معابر بر زمين مي‌افتند و حادثه‌ساز مي‌شوند. اين حوادث بي‌شك باعث افزايش ترافيك هم مي‌شوند.

نكته 1
چرا تصادف بيشتر در باران؟

كارشناسان مي‌گويند كه در بروز حوادث رانندگي كه منجر به جرح و فوت مي‌شوند، ۳ عامل انسان، راه و وسيله نقليه مؤثر هستند كه هر يك از اين عوامل محيطي با بارش باران مي‌توانند عامل تشديدكننده در بروز حوادث رانندگي باشند. در زمينه عامل انساني مي‌توان گفت با وجود بارش‌هاي فصلي افراد از وسعت ديد كمتري برخوردارند و اين باعث مي‌شود سرعت عكس‌العملشان به حداقل برسد. همين امر موجب بروز حادثه خواهد شد. درباره وسيله نقليه هم شرايط بارندگي باعث كاهش اصطكاك بين لاستيك خودروها و سطح معابر مي‌شود كه در نهايت عملكرد ترمزها از حد مطلوب و استاندارد خارج شده و سوانح رانندگي را رقم مي‌زند. اما عامل سوم راه است كه آن هم تحت‌تأثير وضعيت بارش لغزنده شده و زمينه ايجاد حوادث رانندگي را بيشتر فراهم مي‌كند.

نكته 2
مترو؛ نجاتگر روزهاي باراني

اگر پا روي انصاف نگذاريم بايد بگوييم در شهر شلوغي مثل تهران تردد با مترو در روزهاي باراني از تردد با خودروي شخصي بسيار راحت‌تر است. مي‌دانيم كه حتما شلوغي‌اش را يادآور خواهيد شد و ازدحام جمعيت در واگن‌هايي كه مسافرانش بيش از ظرفيت‌شان است. ما هم اين را مي‌دانيم اما با همين ازدحام هم مي‌توان باز با قطعيت گفت مترو راحت‌تر از خودروي شخصي شما را به مقصد مي‌رساند. زيرا هم‌زمان سفرتان را مي‌توانيد پيش‌بيني كنيد و غول ترافيك طناب زمانتان را نمي‌جود و هم از اينكه ساعت‌ها بدون حركت در معابر روي زمين محصور در ترافيك مانده‌ايد، اعصابتان خرد نمي‌شود. در اين ميان صرفه اقتصادي‌اش را هم فراموش نكنيد؛ نه نگران مصرف بنزين خودرويتان خواهيد بود و نه نگران هزينه استهلاك اتومبيلتان كه ناگزيريد براي جابه‌جايي‌هاي سانتي‌متري در معابر شهر دائم كلاج و ترمز بگيريد. فقط كافي است يك‌بار امتحان كنيد. حتما مشتري خواهيد شد. مي‌توانيد در روزهاي باراني دائم به ساعت‌تان چشم بدوزيد و از اينكه ديرتان شده و خودرويتان متوقف در ترافيك مانده غصه بخوريد يا اينكه با صرف زماني اندك با استفاده از مترو سريع، ارزان و به موقع به مقصد برسيد.

نكته 3
عامل تشديد ترافيك نشويم

اين صحنه كه مسافران در برخي روزها تا وسط يك خيابان را به‌خود اختصاص داده‌اند تا بتوانند زودتر از ديگران سوار تاكسي يا اتوبوس شوند، صحنه‌اي ناآشنا براي تهراني‌ها و ساكنان شهرهاي شلوغ نيست. خصوصا اگر برف يا باران هم در كار باشد، آن وقت است كه رقابت براي سوار شدن بر وسايل نقليه عمومي شديدتر مي‌شود. آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده‌ايد كه وقتي دائم براي پيشي گرفتن از ديگران يك قدم به وسط خيابان نزديك‌تر مي‌شويم، عملا باعث تشديد ترافيك خواهيم شد؟ همين پيشروي ما به قسمت مياني معابر باعث ايجاد ترافيك شده و با توجه به سير تصاعدي ترافيك شهري، باعث قفل شدن برخي خيابان‌ها مي‌شود. روي ديگر اين سكه رانندگاني هستند كه فقط با سوار كردن يك نفر در اتومبيل شخصي خود مي‌توانند بار ترافيك را به شدت كاهش دهند.

کد خبر 278679

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha