همشهری آتلاین: عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم، سفر سرزده مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به عراق را بی‌ارتباط با خوابی ندانست که واشنگتن برای حضور مجدد نظامی و پرشمار خود در عراق این بار به بهانه مبارزه با داعش دیده است.

سناریوی آمریکا برای بازگشت نظامی گسترده به عراق

به گزارش ايرنا، عطوان در مقاله ای در این روزنامه افزود: کسانی که در غرب زندگی می کنند و روش های دولت های غربی برای مقدمه سازی مسایل مختلف یا ترویج برخی سیاست ها و موضع گیری های سیاسی و نظامی خاص را دنبال می کند ، خوب می دانند که 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا وقتی در حاشیه نشست اقتصادی 'گروه 20 ' در استرالیا می گوید، اگر نیروهای 'داعش' به سلاح هسته ای دست یابند، ما برای اعزام نیروی زمینی خود به منطقه از خود هیچ تردیدی نشان نمی دهیم، اما در حال حاضر می خواهیم نیروهای عراقی خود زمام امور را در دست داشته باشند، چه منظوری داشت.

وی اضافه کرد: این سخنان اوباما به این معنی است که آمریکا از پیش برای اعزام نیرو به سوریه و عراق تصمیمش را گرفته و منتظر بهانه ای برای عملی کردن این تصمیم است و البته ما اکنون در آستانه اجرای آن هستیم .

عطوان نوشت: رییس جمهوری آمریکا نیروهای کشورش را در عراق به سه هزار و 100 نفر افزایش داده است و هفته گذشته نیز تاکید کرد که بر شمار نیروهایش می افزاید. البته او حضور نیروهای آمریکایی را اینگونه توجیه کرد که برای آموزش نیروهای عراقی به این کشور اعزام شده اند تا نیروهای عراقی با آموزش آمریکایی ها بتوانند در مقابل داعش بایستند .

این نویسنده فلسطینی تبار ساکن لندن افزود: تصور نمی کنم آموزش نیروهای عراقی نیاز به این شمار از مربیان و مشاوران آمریکایی داشته باشد، اگر عراق چند میلیون سرباز و افسر در ارتش خود داشت٬ حضور این شمار از نیروهای آمریکایی در عراق توجیه پذیر بود، اما در این شرایط ما اعتقاد داریم، واشنگتن طرحی برای دخالت نظامی قدرتمند آمریکا در سوریه و عراق دارد، اما این بار از دریچه مبارزه با داعش وارد شده و این بدین معناست که نیروهای آمریکایی در قالب نیروهای دوست و نه مهاجم به عراق باز می گردند .

عطوان در ادامه این سوال را مطرح کرد که واشنگتن در قبال حضور نظامی در عراق چه چیزی را می خواهد به دست آورد و چه اهداف و منافعی در این کار دارد.

وی ابراز عقیده کرد: حضور نظامی آمریکا در عراق برای این کشور اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل است که آن ها در پی یافتن بهانه هایی برای بازگشت به این کشور هستند و در این باره شواهد و دلایل زیادی وجود دارد که از جمله :

نخست این که بیشتر تحلیلگران نظامی آمریکایی اتفاق نظر دارند که حمله هوایی به مواضع داعش در عراق و سوریه، چندان موفق نبوده و نتوانسته این گروه تروریستی را ضعیف و قدرت آن را محدود کند.

دوم، منابع غربی اخبار تایید شده زیادی در باره حضور مستشاران نظامی آمریکایی در عراق دارند.

سوم، دیدار ناگهانی ژنرال دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا و دادن پیشنهاد مشارکت نیروهای آمریکایی در حملات زمینی ضد داعش در 'نینوا' و مرزهای عراق و سوریه نیز تایید کننده علاقه آمریکا برای حضور نظامی در عراق است، البته 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق این پیشنهاد وی را رد کرد .

چهارم ، مخالفت بیشتر اعضای عرب ائتلاف ضد داعش مانند عربستان ، اردن ، امارات ، قطر همچنین ترکیه با اعزام نیروی زمینی به عراق و سوریه.

العبادی حضور نیروی زمینی خارجی را در کشورش با این استدلال که بغداد نیازی به نیروی زمینی خارجی ندارد و ارتش عراق با حمایت مردم و عشایر می تواند بدون حضور نیروهای خارجی وظایف خود را به انجام برساند، رد کرده است .

عطوان افزود: سخنان نخست وزیر عراق در مخالفت با حضور نیروی زمینی خارجی در کشورش در این شرایط عملا بی معناست چرا که نیروهای آمریکایی عملا در عراق حضور دارند و روز به روز بر شمار آن ها افزوده می شود و از سوی دیگر تفاوتی میان نیروی هوایی و نیروی زمینی خارجی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر که نمی توان آن را نادیده گرفت، این است که اوباما گفت که اگر داعش به سلاح هسته ای دست یابد، واشنگتن بدون هیچگونه تردیدی نیروی زمینی خود را عازم منطقه می کند، اما سوال اینجا است که این سلاح هسته ای که آقای اوباما از آن سخن گفته کجاست ، در عراق یا سوریه یا ایران. همه می دانند تنها رژیم صهیونیستی است که در منطقه سلاح هسته ای دارد، اما آیا داعش قدرت حمله به تاسیسات هسته ای 'دیمونا' در فلسطین اشغالی یا زرادخانه های هسته ای موجود در آن را دارد، اگر دارد چگونه می خواهد خود را به آن برساند .

عطوان تاکید کرد که آمریکا قطعا خوابی برای منطقه دیده و سعی می کند کل منطقه را آماده پذیرش آن و بازگشت نیروهای نظامی خود کند، اما این بار به بهانه حفاظت از منطقه در مقابل خطر داعش و در این روزها اخبار زیادی از پایتخت های کشورهای غربی به گوش می رسد که آمریکا قصد دارد بر اساس طرحی، 80 هزار سرباز یعنی نصف شمار سربازان خود در زمان اشغال عراق را به منطقه اعزام کند و شاید اقدام داعش در اعدام '(عبدالرحمن) پیتر کاسیگ' سرباز سابق آمریکایی مقابل دوربین در منطقه 'دابق' و سخنان سخنگوی داعش در این صحنه که گفت ، این نخستین صلیبی است که اینجا دفن می شود و داعش بی صبرانه منتظر دیگر سربازان آمریکایی برای دفن کردنشان در این محل است، اتفاقی نباشد .

اوباما اخیرا در گفت و گو با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت که کشورش در جنگ ضد داعش وارد مرحله حمله می شود، اما سوال اینجا است که آیا ژنرال دمپسی همتایان عراقی خود را در جریان این طرح تهاجمی و جزئیات آن را قرار داده است، آیا بار دیگر آمریکا عراق را و شاید سوریه را به اشغال در می آورد، آیا آمریکا اشتباهات قبلی خود را تکرار می کند یا این بار از اشتباهات خود درس می گیرد .

سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت: امکان غرق شدن دوباره آمریکا در 'مرداب عراق و سوریه' زیاد است و دخالت نظامی آمریکا در عراق برای واشنگتن همچنین کشورهای منطقه پرهزینه است و باید دانست که روزها و ماه های آینده آبستن حوادث پیش بینی نشده زیادی است .

کد خبر 278178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha