با آغاز شمارش معکوس برای پایان مهلت توافقنامه موقت هسته‌ای، ۲۰شخصیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فرانسه موسوم به کلوپ ۲۰از دولت فرانسه خواسته‌اند در مذاکرات به انعطاف عمل دست‌بزند. ‌

جان کری

همزمان جن ساكي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا كنگره را از سنگ اندازي دربرابر توافق هسته‌اي برحذر داشته است. اين تنها توصيه‌هاي هسته‌اي به تندروهايي كه در طرف ديگر ميزمذاكرات هسته‌اي نشسته‌اند نيست. سايت خبري تحليلي المانيتور ديروز در گزارشي به نقل از منابع خبري‌اش در كنگره آمريكا و همچنين در اتحاديه اروپا نوشت، ديپلمات‌هايي از 3كشور اروپايي اين روزها مشغول آخرين رايزني‌ها با نمايندگان كنگره درباره توافق هسته‌اي با ايران با توجه به نزديك شدن ضرب‌الاجل 24نوامبر (3آذر) هستند.

براساس اين گزارش، ديپلمات‌هايي از 3سفارتخانه اروپايي يعني فرانسه، انگليس و آلمان در روزهاي گذشته مذاكراتي صريح با نمايندگان كنگره در واشنگتن داشته‌اند. موضوع اين مذاكرات، هشدار به نمايندگان جمهوريخواه درباره ضررهاي تصويب تحريم‌هاي جديد قبل از 3آذر و عدم‌كارشكني در مذاكرات با ايران بوده‌است.

المانيتور به نقل از يكي از منابع مطلع خود از اين جلسات نوشته‌است، ديپلمات‌هاي اروپايي به كنگره هشدار داده‌اند كه اگر مذاكرات هسته‌اي با ايران به‌خاطر كارشكني كنگره به شكست بينجامد، اروپا مستقل از آمريكا و به‌صورت يكجانبه درباره تعامل با ايران تصميم خواهد گرفت. اين موضع اتحاديه اروپا و هشدار به كنگره به اين دليل اتخاذ شده‌است كه كشورهاي اروپايي بيشتر از آمريكا از ادامه تحريم ايران زيان اقتصادي مي‌بينند و مي‌خواهند هرچه زودتر جلوي ادامه اين خسارت گرفته شود.

حتي فرانسه كه 6‌ماه قبل و در آستانه توافق موقت هسته‌اي كه در ژنو امضا شد، موضعي سخت عليه ايران اتخاذ كرد، اكنون نظري متفاوت با تندروهاي واشنگتن دارد. سفير فرانسه در آمريكا در مصاحبه‌اي با نشريه بلومبرگ گفته‌است، سخت شدن تحريم‌ها كار را براي همه دشوار مي‌كند. پيش از اين هم 7 ديپلمات ارشد اروپا از جمله خاوير سولانا مسئول اسبق سياست خارجي اتحاديه اروپا، كارل‌بيلدت وزير خارجه سوئد و امابونينو وزير خارجه سابق ايتاليا در بيانيه‌اي اعلام كرده بودند در صورت عدم توافق، بين 1+5 شكاف خواهد افتاد.

  • نامه‌اي به دولت فرانسه

كلوپ 20بيانيه خودشان را در روزنامه لوموند فرانسه منتشر كرده‌اند. آنها از دولت فرانسه خواسته‌اند تا در مذاكرات هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهاني ابتكار عمل را در دست گرفته و پيش از مهلت تعيين شده براي توافق نهايي در 24نوامبر (3آذر ماه) به انفعال در ديپلماسي خود به‌منظور دستيابي به يك توافق با ايران، پايان دهد. اين 20شخصيت سياسي، اجتماعي و فرهنگي فرانسه، كه در ميان آنان نام چهره‌هايي چون وزير پيشين امور خارجه، سفير پيشين فرانسه در ايران، رئيس پيشين دانشكده دفاعي فرانسه و ديگر چهره‌هاي فرهنگي به چشم مي‌خورد، بيانيه خود را با اين جملات آغاز كرده اند: دوستي ديرينه‌اي ميان ايران و فرانسه وجود دارد اما در سال‌هاي گذشته اين دو كشور در مواردي از يكديگر فاصله گرفتند. اين گروه با انتقاد از موضع فعلي فرانسه در مذاكرات هسته‌اي، نوشتند: در فضاي فعلي، حل و فصل مسئله هسته‌اي بيش از هر زمان ديگر امري غيرقابل اجتناب براي برقراري مجدد رابطه سياسي و اقتصادي با ايران به‌نظر مي‌رسد.

  • توصيه‌اي به كنگره

از سوي ديگر وزارت خارجه آمريكا كنگره را از سنگ اندازي در برابر توافق هسته‌اي با ايران برحذر داشت و اعلام كرد: آخرين مراحل براي به نتيجه رسيدن مذاكرات تا 24نوامبر جريان دارد. جن ساكي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در مصاحبه با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان گفته كه از تمامي اعضاي (كنگره) مي‌خواهيم منتظر جزئيات نهايي بمانند. مطالب را تنها براساس تيتر و عنوان آنها قضاوت نكنيد بلكه مضمون را درنظر بگيريد و سپس درباره آنها نظر دهيد. حسن روحاني رئيس‌جمهور چهارشنبه گذشته در جلسه هيأت دولت گفته بود كه اختلافات داخلي برخي اعضاي 1+5به ايران ربطي ندارد.

کد خبر 277962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha