سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک هنرمند در نمایشگاه چیدمان خود موضوع غالب شدن قدرت اشیا بر انسان در عصر حاضر را به‌نمایش گذاشته است.

art

معصومه کریمی‌آذر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی نمایشگاه انفرادی‌اش، اظهار کرد: در چیدمان «قدرت» برخلاف رابطه‌ی معمول بین انسان و شیء که شیء در خدمت انسان قرار گرفته و به‌نوعی نیازهای نوع بشر را تأمین می‌کند٬ در این اثر انسان مغلوب قدرت شیء است.

او ادامه داد: اثر با توده‌ای از پارچه آغاز می‌شود که به مرور خطوط کلی و محیطی فیگور روی پارچه نمایان می‌شود. فیگورها با توجه به رنگ‌شان گلدوزی خاص خود را دارند که المانی از اقوام مختلف بشر (سیاه‌پوست، سرخ‌پوست و ...) هستند. همه مانند هم یکسان و ساده‌سازی شده‌اند و بدون در نظر گرفتن طبقه‌ی اجتماعی افراد٬ جنسیت و ... در ردیفی در کنار هم قرار گرفته‌اند، بدون هیچ‌گونه المان خاص و نشانه‌های اضافی که به این طریق، ذهن مخاطب را معطوف به نوع بشر کند.

این هنرمند همچنین بیان کرد: نقطه‌ی عطف اثر، چرخ خیاطی است که انسان‌ها بعد از عبور از پایه‌ی چرخ با زنجیری به‌هم متصل می‌شوند. مخاطب می‌تواند از چرخ، برداشت‌های متفاوتی مانند خدا٬ قدرت حاکم بر جامعه٬ شعور برتر و ... داشته باشد که تا حدودی سرنوشت انسان‌ها به‌وسیله‌ی آن تغییر کرده است.

کریمی‌آذر افزود: با وجود چرخ خیاطی قدیمی‌تر٬ انتخاب چرخ از مدلی جدیدتر صورت گرفته که این خود نشان از قدرت حاکم بر عصر حاضر و مدرن است. از طرفی عناصری که این اثر را شکل داده‌اند (پارچه٬ چرخ خیاطی٬ گلدوزی و ...) اشاره به زنانگی موجود در اثر دارند.

معصومه کریمی‌آذر مدرک کارشناسی در رشته‌ی مجسمه‌سازی از دانشگاه هنر تهران دارد و دانشجوی کارشناسی‌ارشد پژوهش هنر است. شرکت در دو دوره‌ سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران (91- 92)، شرکت در سومین بینال مجسمه‌های شهری و شرکت در چند نمایشگاه گروهی، از فعالیت‌های این هنرمند به‌شمار می‌رود.

نمایشگاه چیدمان «قدرت» از 16 تا 27 آبان‌ماه از ساعت 11 تا 21 در گالری شهر کتاب فرشته به نشانی تجریش، خیابان دربندی (مقصود بیک)، نرسیده به چهارراه حسابی، شماره 32 میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 276803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha