شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: صنعت تلفن همراه جهان، پانزدهمین سالگرد تولد پیام کوتاه یا همان پیامک (SMS) را جشن می‌گیرد

به گزارش واحد تحقیق و توسعه آتیه داده پرداز (ADP)، برای نخستین بار در سال 1992 مرکز سامانه پیام کوتاه (SMSC) وارد صنعت رو به رشد موبایل شد و به دنبال آن امکان استفاده انبوه از پیام کوتاه به تدریج فراهم شد؛ سپس اپراتورها توانستند به کمک این مراکز، ضمن کاهش هزینه‌ها، خدمات پیشرفته بیشتری مبتنی بر پیام کوتاه عرضه کنند.
در زمان شروع، اولین مرکز سامانه پیام کوتاه تنها ظرفیت 10 پیام کوتاه در ثانیه را داشت، اما به سرعت بر ظرفیت این مراکز افزوده شد.
با گذشت سال‌ها و علیرغم رشد خارق‌العاده بازار موبایل، SMS همچنان مهم‌ترین سرویس ارزش افزوده اپراتورها به شمار می‌رود، چنانچه از دید این اپراتورها، پیام کوتاه می‌تواند به بهترین نحو نیازهای مشترکان و کاربران شبکه تلفن همراه را برآورده سازد. حتی در بازارهای پیشرفته مانند اروپای غربی - که رشد انواع سرویس‌های پیام کوتاه در آن به حدود 90درصد رسیده است- مرکز خدمات پیام کوتاه (SMSC) برای اپراتورهایی که در صدد ارائه خدمات متنوع و باکیفیت هستند، حیاتی‌ترین عامل به شمار می‌رود.
به گفته کارشناسان، پیام رسانی از طریق موبایل، امروزه بیشترین سهم مالی را نسبت به دیگر بخش‌های دست‌اندرکار در شبکه تلفن همراه داراست، از همین رو، تحول چشمگیر مراکز پیام کوتاه (SMSC) در طول پانزده سال گذشته، نقش اصلی در موفقیت پیام کوتاه را به عهده داشته است.
گزارش ADP می‌افزاید: در ایران نیز با فاصله‌ای نه چندان زیاد از شکل‌گیری صنعت و بازار تلفن همراه، پیام کوتاه توانست به خوبی جای خود را باز کرده و در مقیاسی وسیع از سوی کاربران مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به قابلیت‌های متنوع سرویس‌های گوناگون ،این صنعت  در آینده نزدیک از پیشرفت و کاربرد فراوانی در این کشور برخوردار خواهد بود.
این گزارش حاکی از آن است که : با توجه به نیاز ضروری بسترسازی و برنامه‌ریزی رشد این صنعت در کشورمان، از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 3 اپراتور در عرصه خدمات‌دهی در زمینه پیام کوتاه معرفی و مشغول فعالیت شده‌اند.
«آتیه داده‌پرداز»، «رهیاب» و «مگفا» سه اپراتور پیام کوتاه کشورمان به شمار می‌روند که هم اکنون به طراحی و ارائه سرویس‌های گوناگون مبتنی بر شبکه تلفن همراه مشغولند.

کد خبر 27591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز