"ایام البیض" که از غروب روز جمعه ‪ ۱۲‬ماه رجب المرجب مصادف با پنجم مرداد ماه ‪ 13۸۶‬ نخستین ساعات آن شروع می‌شود و به مدت سه شبانه روز عاشقان بریده از دنیا را گردهم می آورد تا راز و نیازی عمیقی با خالق کنند.

در "ایام البیض" حضرت باریتعالی میزبان آن گروه از مسلمانان است که از دنیا و امور آن دست می‌شویند و به‌دور از تعلقات مادی با خالق خود در مساجد حداقل به مدت سه روز و سه شب خلوت انس می‌گزینند تا معتکف شوند.

بر اساس آنچه که در کتب معتبر دینی آمده است: روزهای ‪ ۱۴ ،۱۳‬و ‪ ۱۵‬ماه رجب به "ایام البیض" شهرت دارد.

"بیض"به معنی روشنایی است و منظور از "ایام‌البیض" یعنی مواقعی که ماه با درخشندگی بیشتری به نیمی از زمین و زمینیان روشنایی ویژه می‌بخشد.

در این ایام حضرت باریتعالی میزبان آن گروه از مسلمانان است که از دنیا و امورآن دست می‌شویند و به‌دور از تعلقات مادی با خالق خود در مساجد حداقل به مدت سه روز و سه شب خلوت انس می‌گزینند تا معتکف شوند.

معتکفین در این مدت دعوت معبود بی‌نیاز را لبیک می‌گویند تابا اقامه نماز، روزه‌داری، مناجات با خالق،قرائت قرآن کریم و ادعیه‌ی مخصوص ماه‌رجب و ایام البیض، تفکر، تهجد، ذکر و ورد و استغاثه به درگاه حضرتش به او نزدیک شوند و از این نزدیکی لذت برند و توشه‌ای برای آخرت خود ذخیره کنند.

در فرهنگ دینی اعتکاف‌کننده ،" معتکف" گفته می‌شود و معتکف کسی است که از غروب روز‪ ۱۲‬ماه رجب تا غروب روز‪ ۱۵‬این ماه از مسجد بیرون نیاید و به امور دنیوی نپردازد.

اعتکاف در اسلام ارزش والایی دارد و حضرت محمد مصطفی(ص) آخرین فرستاده خدا فرموده‌اند:هر کس که در ماه مبارک رمضان ‪ ۱۰‬روز معتکف شود، ارزشی به میزان انجام دو حج تمتع و دو عمره کسب کرده است.

در قرآن مجید واژه "عکف" ‪ ۹‬مرتبه در آیه‌های ‪ ۱۲۵‬و‪ ۱۸۷‬سوره مبارکه "بقره" تکرار شده که دو مورد آن مربوط به موضوع اعتکاف است.

در کتاب "اعتکاف خلوت انس" علاوه بر ذکر این مطلب آمده است: واژه اعتکاف از ماده "عکف" یعنی "رویکرد به چیزی با توجه و مواظبت بی‌آنکه روی از آن برگردد"، مشتق شده است.

براساس اعلام ستاد برگزاری مراسم معنوی اعتکاف اصفهان امسال حدود ‪ ۸۰‬هزار نفر از شیفتگان خلوت انس با خداوند در‪ ۱۸۰‬مسجد استان گردهم می‌آیند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی این استان در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:امسال شمار معتکفین حدود ‪ ۳۰‬هزار نفر و تعداد مساجد و اماکن برگزاری آیین‌های اعتکاف نیز ‪ ۲۵‬جایگاه بیشتر از پارسال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین "سیدحسین بهشتی نژاد" گفت: ‪ ۶۵‬درصد معتکفین سال پیش خواهر بودند و کمتر از‪ ۵‬درصد آنان کسانی هستند که در آیین‌های اعتکاف قبل از انقلاب نیز شرکت می‌کرده‌اند.

کد خبر 27586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز