سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

رضا سادات: لیبی خواستار عادی‌سازی روابط با اتحادیه اروپایی در قالب توافق برای آزادسازی شش عضو تیم پزشکی بلغارستان است که متهم به آلوده کردن کودکان لیبیایی به ویروس ایدز شد.

این خواسته در آخرین دور مذاکرات مقامات لیبیایی با بنیتا فررو والدنر، کمیسیونر روابط خارجی اتحادیه اروپا که دوشنبه این هفته برای پایان دادن به مناقشه هشت ساله بازداشت تیم پزشکی بلغاری به طرابلس، پایتخت لیبی سفر کرده بود از سوی لیبیایی‌ها مطرح شد.

به گفته یکی از اعضای هیئت دیپلماتیک اروپایی، وزارت امور خارجه لیبی عادی‌سازی کامل روابط با اتحادیه اروپا را طلب کرده است.

سسیلیا سارکوزی، همسر رئیس‌جمهور فرانسه در سفر والدنر به طرابلس او را همراهی کرد. این دومین سفر او به لیبی برای میانجی‌گری با هدف متقاعد کردن رهبران لیبی به آزادسازی زندانیان بلغاری بود.

او اعضای این تیم را که متشکل از پنج پرستار بلغاری و یک پزشک  فلسطینی تبار است که تابعیت بلغارستان را نیز دارد در بازگشت به این کشور همراهی کرد.

در حالیکه پیش از این گفته می‌شد نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه نیز قرار است با سفر به طرابلس به همسرش پیوسته و به مذاکرات برای بازگشت تیم پزشکی بلغاری به کشورشان بپیوندد او حاضر به تایید یا تکذیب این خبر نشد.

سسیلیا سارکوزی در اولین سفر خود به طرابلس در 12جولای پیش از ملاقات با تیم بلغاری به مدت 90دقیقه با معمر قذافی، رهبر لیبی دیدار و گفت‌وگو کرد. او همچنین در واپسین ساعات روز دوشنبه با عایشه، دختر 28ساله قذاقی هم دیدار و گفت‌وگویی داشت.

اعضای تیم پزشکی بلغاری در سال 2004 میلادی به دلیل آلوده کردن تعمدی 348 کودک لیبیایی به ویروس HIV از طریق تزریق خون آلوده در بیمارستان شهر بن‌غازی در سواحل مدیترانه‌ای لیبی مجرم شناخته شدند.

اعضای این تیم اکنون ادعا دارند تحت فشار به داشتن تعمد در ابتلای کودکان لیبیایی به ایدز اقرار کرده‌اند. هفته گذشته و با رایزنی‌های گسترده‌ای که بین اروپایی‌ها و ایالات متحده با مقامات ارشد لیبی صورت گرفت دادگاه عالی لیبی حکم به تبدیل مجازات اعلام اعضای این تیم به حبس ابد ‌داد.

موافقت لیبی با تخفیف مجازات اعضای این تیم پس از توافقی دوجانبه برای پرداخت یک میلیون دلار غرامت به خانواده هر یک از قربانیان این پرونده تحقق یافت. مقامات بلغاری خواستار استرداد اعضای تیم پزشکی محکوم شده به صوفیه در چارچوب توافقنامه استرداد مجرمین هستندکه در سال 1984 میلادی بین مقامات دو کشور امضا شد.

روابط اتحادیه اروپا و لیبی پس از آنکه واشنگتن و طرابلس در سال 2003 بر سر   برنامه هسته‌ای لیبی به توافق رسیدند به شکل فزاینده‌ای در مسیر بهبود قرار گرفته است.

تحریم‌های لیبی در ادامه این روند در سپتامبر همان‌سال لغو شد اما لیبی کماکان از امتیازات اقتصادی‌ای که اتحادیه اروپا برای همسایگان این اتحادیه در نظر گرفته، محروم است.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا پیرامون درخواست اخیر لیبی در نشست خود در بروکسل، مقر مرکزی این اتحادیه به بحث و گفت‌وگو نشستند. اگرچه هنوز نتیجه این مذاکرات به طور رسمی اعلام نشده اما گفته می‌شود شرکت‌کنندگان در این نشست با خواسته طرابلس موافقت کرده‌اند.

در همین حین بیانیه‌ای از سوی دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه منتشر شد که تاکید دارد سفر سسیلیا سارکوزی به طرابلس اقدامی بشردوستانه است . در این بیانیه به گفت‌وگوی تلفنی سارکوزی با خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا پیرامون فراهم آوردن زمینه آزادی و استرداد سریع اعضای تیم پزشکی بلغاری اشاره شده است.

سارکوزی متعهد به نوسازی بیمارستان بن‌غازی و تجهیز این بیمارستان به امکانات مدرن در قبال آزادی اعضای تیم بلغاری شده است. همه طرف‌ها نسبت به نتیجه بخش بودن رایزنی‌ها با مقامات طرابلس برای آزادی سریع اعضای این تیم ابراز امیدواری می‌کنند.

قذافی نیز در آن سوی ماجرا امیدوار است از این حادثه به عنوان برگ برنده‌ای برای لیبی استفاده کند و از این رهگذر ضمن بهبود وجهه این کشور، امتیازاتی از اروپایی‌ها بگیرد.

کد خبر 27369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز