سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: طرح آمریکا در جنگ با تروریسم وارد مراحل حساس و دراماتیکی ‌شده و شعله‌های این جنگ از افغانستان به پاکستان کشیده می‌شود.

در پاکستان ژنرال پرویز مشرف در تقلای این است که عنوان ریاست جمهوری را برای خود حفظ کند و فرمانده کل ارتش باقی بماند.

در روزهای اخیر دولت جورج بوش به طور بی‌سابقه‌ای بر پاکستان متمرکز شده و این کشور و به ویژه مناطق قبیله‌نشین آن را پناهگاه امن اسامه بن‌لادن و القاعده خوانده است. مقامات مختلف دولت آمریکا در روزهای اخیر تاکید کرده‌اند که همه گزینه‌ها را در ارتباط با پاکستان مد نظر دارند که مهم‌ترین آن حمله به این کشور و نابودکردن مقرهای القاعده در مناطق مرزی آن است.

یک روز بعد از اینکه مقامات آمریکایی از احتمال ورود ارتش این کشور به خاک پاکستان برای نابود کردن مقرهای القاعده خبر دادند، رئیس سرویس اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد بن لادن زنده و در مناطق مرزی پاکستان است.

مایک مک‌کانل رئیس سرویس اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با تلویزیون ان بی سی گفت، به نظر من بن‌لادن زنده است و در مناطق قبیله‌نشین پاکستان سکونت دارد.

بعد از اعلام این خبر به نقل از مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا، فرانسیس تاونسند مشاور امنیت داخلی در کاخ سفید در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که آیا آمریکا در داخل پاکستان اقدامی می‌کند یا نه؟ گفت: ما هیچ گزینه‌ای را از نظر دور نمی‌داریم و از همه ابزارهای در اختیارمان استفاده خواهیم کرد.

در روزهای اخیر گزارشی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا منتشر شد که در آن به سازماندهی جدید القاعده در پاکستان اشاره شده و آمده بود، القاعده از پناهگاه امن خود در پاکستان در حال منسجم شدن و آمادگی برای وارد کردن حملاتی جدید به آمریکاست.

رئیس سرویس اطلاعات ملی آمریکا در مصاحبه  خود با اشاره به این گزارش گفت، ممکن است القاعده با استفاده از فرصت به دست آمده بعد از امضای پیمان صلح میان شبه نظامیان و دولت پاکستان در مناطق قبیله‌نشین، دوباره منسجم شده است. در این مدت القاعده بخش عمده‌ای از قدرت از دست رفته خود را بازیافته است. با این حال او تاکید کرد که واشنگتن همچنان از دولت پرویز مشرف حمایت خواهد کرد.

تاونسند در مصاحبه اخیر خود با خبرنگاران در کاخ سفید در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره عملیات احتمالی آمریکا در خاک پاکستان برای مقابله با القاعده گفت: وقتی ما درباره موضوعی به صورت عمومی صحبت نمی‌کنیم به این معنی نیست که چنین موضوعی وجود ندارد. هدف اصلی ما دفاع از مردم آمریکاست و در این راه هر گزینه‌ای را مد نظر خواهیم داشت.

در هفته‌های اخیر رسانه‌های آمریکایی با اشاره به اینکه یک سالی است که از بن لادن خبری یا نوار صوتی و تصویری منتشر نشده، بر گمانه‌زنی‌های خود درباره وضعیت او افزودند.

بعضی از این گمانه‌زنی‌ها از مرگ احتمالی بن‌لادن حکایت داشت، اما گزارش‌های سرویس‌‌های اطلاعاتی آمریکا که اوائل هفته جاری منتشر شده نشان می‌دهد بن‌لادن زنده است.

بعضی منتقدان جنگ عراق و دولت بوش در روزهای اخیر در نوشته‌ها و اظهارنظرات خود با تاکید دوباره بر بی‌دلیل بودن حمله آمریکا به عراق، دولت بوش را به خاطر   انجام ندادن اقدامی در ارتباط با پاکستان به پرسش گرفتند. اکنون بیش از یک سال است که نیروهای ناتو در پاکستان دولت این کشور را تحت فشار می‌گذارند تا اجازه انجام عملیات زمینی و هوایی گسترده برای یافتن عوامل القاعده و طالبان را به دست بیاورند.

ماه گذشته ناتو موفق شد تا توافق دولت اسلام‌آباد را در این مورد به دست بیاورد. این خبر به طور رسمی اعلام یا تایید نشده است اما منابع خبری در اسلام‌آباد به آسیاتایمز گفته‌اند که دست کم 4 مرکز در مناطق قبیله‌نشین وزیرستان شمالی و جنوبی در مرز با افغانستان شناسایی شده که طالبان از این مراکز عملیات‌ خود را در افغانستان هدایت می‌کنند.

در این مراکز هم سلاح انبار شده‌است، هم کار آموزش نیرو و نقل و انتقالات مالی صورت می‌گیرد.

بر اساس توافق صورت گرفته نیروهای آمریکایی عملیات جداگانه و مستقلی از ناتو در خاک پاکستان انجام می‌دهند و تنها باید اندک زمانی پیش از شروع عملیات دولت پاکستان را از هدف مورد حمله مطلع کنند.

مشرف در جلساتی با فرماندهان ارتش، شورای امنیت ملی و تصمیم‌گیران درون دولت آنها را از این تصمیمات مطلع کرده‌است.

آسیاتایمز/ 23 ژوئیه

کد خبر 27367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز