مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

الهام مصدقی راد: هم‌اکنون ۱۰۸ ایستگاه آتش‌نشانی با ۴۴۰۰ نیرو در حال فعالیت در پایتخت هستند که قرار است تا پایان سال‌جاری به‌غیراز افزودن بر تعداد ایستگاه‌ها، آتش‌نشانان داوطلب هم که مدتی است با عنوان «ایمن‌یاران شهر» در کنار نیروهای متخصص فعالیت می‌کنند به ۱۵هزار نفر افزایش ‌یابند.

آتش نشانی

آنگونه كه سعيد شريف زادگان مديرعامل سازمان آتش‌نشاني شهرتهران به همشهري اعلام كرد ارتقا و پيشرفت اقدامات سازمان نيز از ديگر برنامه‌هاي اين مجموعه از مديريت شهري است. وي در اين‌خصوص مي‌گويد: تأييديه ايمني از واحد پيشگيري سازمان براي ساختمان‌هاي جديد اخذ‌شده كه با اين اقدام نصب سيستم‌هاي ايمني در ساختمان‌ها، ضروري خواهد شد. همچنين خريد تجهيزات جديد و به روز در دستوركار است كه با اضافه‌شدن آنها به تجهيزات قبلي، قدرت عملياتي سازمان بيشتر خواهد شد.

به گفته وي ازجمله اين تجهيزات خودروهايي با عرض‌كم براي عمليات درمعابر قديمي تهران به‌ويژه بازار و همچنين مناطق سخت و كوهستاني است كه با اين اتفاق، عمليات امدادي سرعت مي‌گيرد.هرچند با وجود اقدامات و پيشرفت‌هاي به دست آمده و حتي رساندن ميانگين حضور در حوادث به 4دقيقه و25ثانيه كه آمار قابل‌قبولي در مقايسه با ميانگين جهاني 4تا 6دقيقه آن هم در شهر متراكم و پر ترافيك تهران است و همچنين بهره‌گيري از آخرين دستاوردهاي بين‌المللي، شريف زادگان معتقد است همچنان با ايده‌آل‌ها و استانداردهاي جهاني فاصله وجود دارد.

در كنار تمام تلاش‌ها براي انجام بهترعمليات امداد و نجات گاهي اتفاقاتي رخ‌مي‌دهد كه اين كار را با مشكلاتي همراه كرده و بعضا در اجراي آن خلل وارد مي‌كند. مديرعامل سازمان آتش‌نشاني مي‌گويد: «عدم‌گسترش فرهنگ ايمني و ايمن‌سازي مناطق مسكوني و عدم‌همراهي شهروندان به‌دليل كافي نبودن آموزش‌هاي همگاني از دغدغه‌هاي اين سازمان است كه رفع آن نيازمند همت جمعي برخي سازمان‌ها و توجه مسئولان به افق شهر ايمن است.»

از جمله مواردي كه مسئولان آتش‌نشاني از آن به‌عنوان مشكلات پيش رو ياد مي‌كنند تجمع غيرضروري در محل حادثه است؛ مسئله‌اي كه كار امدادرساني را با مشكل مواجه مي‌كند. همچنين عدم‌رعايت اصول ايمني و استفاده‌نكردن از تجهيزات خاموش‌كننده در كارگاه‌ها، فروشگاه‌ها و به‌ويژه انبارها مشكلات گسترده‌اي را ايجاد مي‌كند. به گفته شريف‌زادگان معمولا درانبارها هيچ‌يك از اصول انبارداري رعايت نمي‌شود. به جزاين برخي دستگاه‌ها بدون اطلاع سازمان آتش‌نشاني اقدام به حفاري يا مسدود كردن معابر مي‌كنند كه اين موضوع اعزام نيرو به محل را با مشكل روبه‌رو مي‌كند.

  • حوادث تغيير شكل يافته در پايتخت

نوع حوادث رخ داده در تهران با توجه به افزايش جمعيت و گسترش اين كلانشهر طي سال‌هاي اخير با تغييراتي همراه بوده يا در بعضي موضوعات افزايش يافته است. به‌گفته مديرعامل سازمان آتش‌نشاني يكي از اين حوادث مربوط به افزايش طبقات ساختمان‌ها در چند سال اخير است. شريف زادگان مي‌گويد: اين روزها ساختمان‌هاي بالاي 25طبقه در شهر فراوان است كه عمدتا ايمني مناسبي ندارند و آسانسورنيز به‌عنوان يكي از تجهيزات اصلي آنها استاندارد نيست. افزايش كارگاه‌هايي كه با مواد نفتي و شيميايي سر و كار دارند و احداث هرروزه اماكن بزرگ تجمعي مانند ورزشگاه‌ها و فروشگاه‌ها و... كه افراد بسياري همزمان در آنجا حضور مي‌يابند، نيز احتمال وقوع خطر را دراين سال‌ها افزايش داده است.

  • مزاحمت‌هاي تلفني

روزانه حدود 4500تماس با سازمان آتش‌نشاني گرفته مي‌شود كه حدود 200مورد آنها به عمليات منجر مي‌شود و بقيه تماس‌‌ها يا مزاحمت تلفني است يا ازجمله تماس‌هايي است كه در زمره غيرعملياتي گنجانده مي‌شود؛ البته اين آمار مربوط به روزهاي عادي است.

جلال ملكي سخنگوي سازمان آتش‌نشاني دراين خصوص به همشهري گفت كه تماس‌هاي مزاحم و كذب با سازمان زياد برقرار مي‌شود كه مي‌تواند عواقب ناگواري به همراه داشته باشد اما بخش ديگري ازاين تماس‌ها كه جنبه مزاحمت ندارد يا تكراري است. آنگونه كه ملكي مي‌گويد برخي از تماس‌ها كه تعدادشان در حال افزايش است شكل مشاوره‌اي دارد و شهروندان در مواجهه با مسائل ايمني و به قصد جلوگيري از بروز خطرات، سؤالات و ابهاماتشان را مطرح مي‌كنند كه اين موضوع موجب خوشحالي و نشان‌دهنده نهادينه شدن مسائل ايمني در زندگي شهروندان است.

کد خبر 273374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha