جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
۱ نفر

همشهری‌آنلاین: مریم سلیمی ۳۰ دی ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمد. او پژوهشگر حوزه‌های ارتباطات و ارتباطات تصویری و مدرس دانشگاه‌های سوره و علمی -کاربردی است که به تدریس در دو حوزه گرافیک و علوم ارتباطات (روزنامه‌نگاری و روابط عمومی) مشغول است.

مریم سلیمی

وی در مقطع دکترای علوم ارتباطات اجتماعی (واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی)، کارشناسی‌ ارشد گرافیک/ ارتباطات تصویری (دانشگاه سوره) و کارشناسی‌ ارشد روزنامه‌نگاری (دانشگاه آزاد اسلامی) تحصیل کرده و موضوع رساله‌های دانشگاهی او در مقطع کارشناسی ارشد مرتبط با حوزه گرافیک خبری و اطلاع رسان است.

وی به همراه دکتر یونس شکرخواه از مولفان نخستین کتاب فارسی زبان در حوزه گرافیک خبری و اطلاع‌رسان در ایران با عنوان گرافیک خبری و اطلاع‌رسان است. سلیمی همچنین از مترجمان تخصصی کتاب گرافیک اطلاع رسان ۲ (اینتراکتیو) نوشته دکتر آلبرتر کایرو (از صاحبنظران بنام حوزه اینفوگرافیک در جهان) است.

سلیمی در حال حاضر عضو کارگروه تخصصی گرافیک کتابها و مواد درسی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش است. او عضو شورای سیاستگذاری و تألیف کتاب تفکر و سواد رسانه ای در پایه دهم آموزش و پرورش است. وی همچنین مشاور رسانه‌ای سازمان‌های متعدد و نیز داور مقالات برخی مجلات علمی و نیز داور بعضی جشنواره‌های دانشجویی است.

وی فعالیت خود در حوزه گرافیک خبری و اطلاع‌رسان را از نیمه دوم سال ۱۳۹۰ آغاز کرده و به عنوان مسئول تیم گرافیک خبری و اطلاع‌رسان خبرگزاری نسیم، به تولید اثر در این حوزه اقدام کرده است. تاکنون بیش از ۱۰۰۰ اثر در همین حوزه، از وی و همسرش (بهروز مظلومی‌فر) در خبرگزاری نسیم منتشر شده که آنها علاوه بر تولید آثار ایستا، قدم در حوزه های برهم کنشی یا اینتراکتیو و متحرک نیز نهاده اند.

تلاش‌های وی با همراهی جمعی از طراحان فعال در حوزه گرافیک خبری و اطلاع رسان، موجبات برگزاری نخستین نمایشگاه گرافیک اطلاع‌رسان در ایران را در حاشیه بیستمین جشنواره مطبوعات (۱۷ اسفند۱۳۹۲، تالار وحدت) فراهم کرد. وی همچنین به یاری دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها (وابسته به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، نخستین دوره آموزشی رسمی گرافیک اطلاع رسان و خبری را در شهریور ۱۳۹۳ در این مرکز برگزار کرد.

وی در کارگاههای تخصصی برگزار شده در نمایشگاه مطبوعات طی سالهای ۹۳ و ۹۴ به معرفی گرافیک اطلاع رسان و گرافیک اطلاع رسان ۲ (اینتراکتیو) پرداخته است.

سلیمی دارای بیش از ۲۰ سال سابقه کار در مطبوعات و (به طور موازی) بیش از ۱۷ سال سابقه کار در روابط عمومی است.

اوکه کار در حوزه مطبوعات را از روزنامه خبر آغاز کرده، دارای سابقه همکاری با هفته نامه باور، روزنامه توسعه، روزنامه ابرار اقتصادی، روزنامه دنیای اقتصادی، ماهنامه روابط عمومی و فصلنامه هنر هشتم در سمت‌های مختلف خبرنگار، گزارشگر، دستیار سردبیر، کاریکاتوریست، طراح و مدیر هنری است. وی همچنین دارای سابقه همکاری با خبرگزاری‌های فارس (۱۳۹۲-۱۳۸۱) و تسنیم (از بهمن ۱۳۹۲ تاکنون) است.

نتایج پژوهش‌های سلیمی در حوزه‌های گرافیک خبری و اطلاع‌رسان، رسانه‌های اجتماعی رسانه‌های اجتماعی، ارتباطات و...، در قالب مقالات علمی - پژوهشی و علمی- ترویجی در مجله جهانی رسانه، فصلنامه رسانه، فصلنامه راهبرد، فصلنامه فرهنگ ارتباطات، و نیز در کتاب‌ کنفرانسهای مختلف بین‌المللی و نیز مجلات علمی جهان از جمله در آلمان، ژاپن، مالزی و... به چاپ رسیده است.

وی همچنین بیش از ۳۰ دوره‌ آموزشی، کارگاه و سخنرانی در حوزه گرافیک‌خبری و اطلاع‌رسان (اینفوگرافیک) و گرافیک اطلاع رسان ۲ (اینتراکتیو)، سواد رسانه‌ای و بصری، بازی خبری و جدی، گزارش نویسی، ارتباط تصویری، اپلیکیشن‌های تلفن همراه، اشتراک گذاری محتوا در آینده و... تحت عناوینی همچون کاربرد گرافیک خبری و اطلاع رسان در روابط عمومی، نقش بازیهای جدی در مدیریت افکارعمومی، استفاده از توانمندی‌های عینک گوگل در روابط‌عمومی و بازاریابی و... در دفتر مطالعات رسانه ها، نمایشگاه مطبوعات، کنفرانس روابط عمومی الکترونیک، سازمان علوم پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، بانک مرکزی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، خانه مطبوعات، استانداری اردبیل، آموزش و پرورش استان خوزستان، مرکز تحقیقات صدا و سیما، انجمن روابط عمومی ایران، بیمارستان بقیه‌الله العظم، تابناک، مرکز تحقیقات استراتژیک، روزنامه نوآوران و... داشته است.

از دیگر کارگاههای آموزشی او در حوزه گرافیک خبری و اطلاع رسان می توان به دوره ای در قالب تور رسانه گردی ویژه برترینهای رسانه‌های منطقه‌ای و نیز دوره دیگری ویژه بانوان خبرنگار افغانستان در دفتر مطالعات رسانه‌ها اشاره کرد.

سلیمی تاکنون بیش از ۳۰ مقاله و یادداشت در حوزه اینفوگرافیک منتشر کرده است که بیش از ۲۴ مقاله آن در ماهنامه مدیریت ارتباطات با عنوان کلی بصری سازی محتوا به چاپ رسیده است که در هر یک از آنها به بررسی گرافیک اطلاع رسان/ اینفوگرافیک با هر یک از موضوعات رزومه، کارت ویزیت، کارت پستال، بروشور، تقویم و کاغذ کادو و بسته‌بندی، تأتو و ابزارهای پوشیدنی، گرافیک اطلاع‌رسان محیطی، نصبی و فیزیکال، پیکتوگرام، نمودار، شجره‌نامه، تایم لاین، جدول تناوبی، واقعیت افزوده، انتخابات، آموزش، گردشگری، نابینایان و... پرداخته است.

سلیمی همچنین دارای دو دفتر شعر با عنوان تردد بی‌تو و پلاک آبی (انتشارات آشیان) است. (یکی از شعرهای او در کتاب پلاک آبی: چه فرقی می‌کند آسمان/آبی باشد یا سیاه؟ /پاک باشد یا ...؟ / وقتی نباشی/اکسیژنی برای حیات نیست!)

عمده موفقیت‌ها و جوایز دریافتی سلیمی مربوط به حوزه‌ روزنامه‌نگاری با کسب عنوان روزنامه نگار منتقد در چهاردهمین جشنواره مطبوعات و نیز کسب مقام اول در حوزه‌های گزارش و مصاحبه در پانزدهمین، هیجدهمین و نوزدهمین جشنواره مطبوعات و همچنین کسب عناوین مختلف در حوزه گرافیک و اینفوگرافیک در نخستین جشنواره اینفوگرافیک فارسی، خاکریز شیشه‌ای، فجرآفرینان و... است.

وی همچنین مقام‌هایی نیز در حوزه شعر و داستان نویسی در سالهای مختلف تحصیلی و جشنواره های مختلف کسب کرده است. کسب جوایز در سطوح استانی و منطقه ای در دوران تحصیلی و دانشجویی در حوزه کاریکاتور از دیگر موفقیتهای سلیمی بوده است. علاقه او به حوزه کاریکاتور سبب حضور فعال وی در حوزه کاریکاتور و داشتن یک کادر اختصاصی روزانه در بسیاری از روزنامه‌های اقتصادی از جمله توسعه، ابرار اقتصادی و دنیای اقتصاد از اواسط دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ شد.

علاقه سلیمی به دو حوزه مطبوعاتی نوشتاری و تصویری، او را از پایان دهه ۸۰ به این سو هم به لحاظ تحصیلی و هم حرفه‌ای، وارد حوزه تخصصی گرافیک خبری و اطلاع رسان کرد که وی در حال حاضر از یکی از طراحان، مدرسان و مولفان این حوزه است.

کد خبر 272365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha