همشهری آنلاین: کمیته عفو مشروط برای هشتمین‌بار به‌این نتیجه رسیدند که مارک دیوید چپمن، قاتل خواننده مشهور گروه بیتلز،‌درصورت آزادی زندگی قانون‌مداری نخواهد داشت.

جان لنون

براساس گزارش گاردين، چپمن 34 سال پيش جان لنون را به قتل رساند تا خود به شهرت برسد. وي كه اكنون 59 سال سن دارد براي هشتمين بار درخواست عفو مشروط داده است و درخواستش توسط كميته عفو رد شده‌است.

چپمن در هشتم دسامبر سال 1980 در خارج از خانه جان لنون واقع در منهتن پنج گلوله به سوي او و همراهانش شليك كرد كه چهار گلوله در برابر چشمان همسر لنون، يوكو اونو، به او و چند نفر ديگر برخورد كرد. چپمن در سال 1981 به اتهام قتل درجه دو به 20 سال حبس محكوم شد.

كيمته عفو مشروط در نامه‌اي به چپمن 59 ساله اعلام كرد وي بدون تخطي از قانون نمي‌تواند زندگي آزادانه‌اي داشته باشد. به گفته اين كميته،‌قرباني چپمن، لنون، در همان روز قتلش با قاتل رفتاري بسيار دوستانه داشته‌است، اما كمي بعد،‌ جنايت چپمن خانواده‌ و دوستداران جان لنون را از پا درآورده‌ است.

چپمن در اعترافاتش كه در محاكمه‌اي در سال 2012 انجام داد، گفته بود كه لنون ساعاتي پيش از قتلش با او رفتاري دوستانه داشته و پذيرفته تا جلد يكي از آلبوم‌هايش را براي قاتل امضا كند. چپمن گفت: او با من خيلي مهربان بود.

چپمن ادامه داد: من تلاش كردم خودم را قانع كنم كه آنجا را ترك كنم. به خانه رفتم و آلبوم را به همسرم نشان دادم. اما به‌اندازه‌اي خود را ناگزير به انجام اين قتل مي‌ديدم كه نيرويي من را از خانه بيرون كشاند.

چپمن در سال 2010 نيز گفته بود پيش از لنون به كشتن جاني كارسون و اليزابت تيلور فكر كرده بود، اما در نهايت جان لنون را انتخاب كرده بود زيرا اين خواننده سابق گروه بيتلز، برايش قابل‌دسترس‌تر بوده و خانه‌اش آپارتماني بدون حصار بوده‌است.

چپمن دليل قتل لنون، يكي از مشهورترين خوانندگان آن دوران را شنيدن صدايي در سرش ادعا كرد كه او را به قتل فرا مي‌خوانده است. بعد‌ها او به شهرت رسيدن سريع را بهانه قتل لنون اعلام كرد. وي دو سال ديگر مي‌تواند براي عفو مشروط دوباره درخواست دهد.

کد خبر 269844

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha