جلسه بررسی وضعیت تکمیل خطوط متروی پایتخت برگزار شد و در آن مدیرعامل شرکت متروی تهران و مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت ترافیک شهرداری تهران به تشریح آخرین اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه پرداختند.

در ادامه رئيس كميته حمل‌ونقل شوراي شهر تهران نظرات خود را بيان كرد. مسعود رنجبريان، مدير‌كل برنامه‌ريزي معاونت ترافيك شهرداري تهران هم در تشريح برنامه‌هاي اين معاونت در سال‌93 گفت: براساس آمارهاي اندازه‌گيري شده در سال 92حدود 22ميليون و 800هزار جابه‌جايي درون شهري توسط وسايل نقليه عمومي انجام گرفت كه سهمي 56/1درصدي را نشان مي‌دهد و براساس برنامه بايد اين درصد در پايان سال 93به 60/4درصد ارتقا يابد. به گفته وي براساس برنامه‌ريزي انجام شده بايد در سال 93ميزان سهم استفاده از مترو از 13/8درصد به 16/4درصد ارتقا، ميزان سهم استفاده از اتوبوس از 20درصد به 22/22درصد افزايش و ميزان استفاده از تاكسي و آژانس از 22به 21/8درصد كاهش يابد.

رنجبريان درخصوص خط 3مترو تهران نيز گفت كه پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال93 ضمن اينكه اين خط از شمال به شهرك قائم مي‌رسد، 5‌ايستگاه در بخش جنوبي و مياني و 7ايستگاه در بخش شمالي آن به بهره‌برداري برسد. گفتني است كه طول بخش شمالي خط 3متروي پايتخت 7/8كيلومتر است كه از چهارراه قصر آغاز شده و به ميدان شهرك قائم (عج) مي‌رسد و گفته مي‌شود كه تاكنون 45درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. در اين ميان مديركل برنامه‌ريزي معاونت ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد مسير حد فاصل خيابان شهيد بهشتي تا اتوبان شهيد صياد شيرازي كه در حدود 6كيلومتر است به همراه ايستگاه‌هاي آن تا پايان شهريور‌ماه جاري به بهره‌وري مي‌رسد و مابقي ايستگاه‌ها تا پايان سال افتتاح مي‌شود.

هابيل درويش، مديرعامل شركت متروي تهران نيز در اين جلسه طول كل خط 3متروي تهران را 37كيلومتر اعلام كرد و اظهار داشت: در طول اين مسير 27ايستگاه ايجاد شده است. اينطور كه وي گفت، ركورد ساخت تونل مترو در 2هفته گذشته در اين خط شكسته شد و متروي تهران با ساخت 420متر تونل و ريل‌گذاري ركوردي در حدود 5برابر ساخت دستگاه‌هاي مكانيزه در دنيا به‌دست آورد. وي اظهار اميدواري كرد تا پايان سال تمامي ايستگاه‌هاي اين مسير كه از اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران تا ميدان قائم در شمال شرق تهران را به هم متصل مي‌كند، به بهره‌برداري برسد.

گزارش ماهانه مترو به شورا

محسن سرخو اما پس از شنيدن گزارش ساخت خطوط مترو روند كار را مناسب ارزيابي كرد و گفت: در عملكرد غيرجهادي كارها براساس تخصيص مالي پيش مي‌رود ولي در عملكرد جهادي ديگر منتظر تخصيص اعتبار نمي‌مانند و كار را با تمام قدرت پيش مي‌برند. رئيس كميته حمل‌ونقل شوراي شهر تهران همچنين به مشكلات ترافيكي ميدان هفت‌تير اشاره و بر لزوم ايجاد خروجي مترو از قسمت شمالي ميدان هفت‌تير تأكيد كرد كه مديرعامل متروي تهران از عمليات ايجاد اين خروجي در حال حاضر خبر داد. وي از شركت مترو خواست تا گزارش عملكرد خود را به‌صورت هر‌ماه يك دفعه به كميته حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران ارائه كنند. رئيس كميته حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران در اين جلسه گفت: تابلوي كار شهرداري در واقع ساخت مترو نيست، بلكه حوزه خدمات‌دهي به شهروندان است. سرخو بر لزوم تكميل هرچه سريع‌تر پله‌هاي برقي در ايستگاه‌هاي مترو تأكيد كرد.

توسعه اتوبوسراني در غرب و شرق پايتخت

شايان ذكر است محسن سرخو در جلسه پيشين كميته حمل‌ونقل شورا نيز بر توسعه شبكه اتوبوسراني در شرق و غرب تهران تأكيد كرد. وي در اين جلسه با اشاره به تدوين برنامه 5ساله و مباني مطالعاتي آن در حوزه اتوبوسراني گفت: تا سال 97يكسري خطوط مترو و خطوط اتوبوسراني جايگزين خطوطي كه تاكسي در آن تردد مي‌‌كنند خواهد شد. وي ساده‌ترين محدوديت استفاده از خودروي شخصي‌ را منع پارك حاشيه‌اي دانست. به گفته وي گاهي اوقات پيشنهادي مغاير با مصوبه شورا ارائه مي‌شد كه مثلا اين خيابان تبديل به پاركينگ حاشيه‌اي بيرون ازمحدوده طرح ترافيك شود، اين كار براساس برنامه نيست. سرخو عقيده دارد بايد قيمت پارك حاشيه‌اي آنقدر بالا باشد كه باعث شود مردم ماشين شخصي خود را بيرون نياورند و يا اينكه نظارتي بر پاركبان‌ها صورت پذيرد تا اينگونه با مبلغ خيلي اندك اجازه پارك را در حاشيه خيابان‌ها ندهند.

کد خبر 269768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha