محمد باریکانی: باغ ۳۰۰ساله نمیر تفت به‌عنوان هشتمین مجموعه تاریخی از مجموع ۲۹بنای واجد ارزش تاریخی در کشور، صبح دیروز در شهرستان تفت در استان یزد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مجموعه تاریخی باغ صدرا

 

مجموعه تاريخي باغ صدري يا باغ‌نمير تفت 300سال پيش در عهد زنديه و در دوره صدرالعلما احداث شد و محل زندگي ارباب نمير تفتي از شكسته بندان عصر زنديه در استان يزد بود.

مجموعه باغ صدري در استان يزد كه قرارداد بهره‌برداري از آن‌ در صندوق احيا و بهره‌برداري از بناها و اماكن تاريخي كشور موجود است پس از آن مورد بهره‌برداري قرار مي گيرد كه نزديك به 3‌ماه پيش، خانه تاريخي عامري‌ها در كاشان با حضور رئيس سازمان ميراث فرهنگي و مديران كشور مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

احياي باغ‌هاي ايراني

احيا‌كننده اين مجموعه تاريخي مي‌گويد كه باغ صدري (نمير) تفت با هدف احياي باغ‌هاي ايراني شكل گرفت. پيش‌تر نيز باغ تاريخي مشيرالممالك در شهر يزد با هدف احياي باغ‌هاي ايراني احيا و مورد بهره‌برداري قرار گرفت و كاربري كنوني آن هتل باغ است. شهر يزد اكنون با برخورداري از 700هكتار بافت تاريخي در كشور جايگاه نخست را در برخورداري از بناهاي تاريخي كشور به‌خود اختصاص داده و براساس آنچه مدير هتل مشيرالممالك يزد و از اعضاي جامعه هتلداران اين استان در مراسم بهره‌برداري از باغ تاريخي صدري در تفت مي‌گويد: يزد بيشترين تعداد اقامتگاه‌ها و هتل‌هاي تاريخي را دارد. استان يزد به‌رغم آنكه در مناطق كويري ايران قرار دارد بيشترين حجم از بافت خشت و گلي در ايران را به‌خود اختصاص داده و از جاذبه‌هاي كويري و مناطق ييلاقي برخوردار است.

اصغر نبيل مديرعامل شركت بهره‌بردار از باغ تاريخي نمير تفت، با تأكيد بر اينكه بناهاي خشتي استان يزد در سال‌هاي آينده باچاه‌هاي نفت در خوزستان برابري مي‌كند اعلام كرد: برخي سياست‌هاي غلط دولتي و پله‌هاي بلند صندوق احيا براي سرمايه‌گذاران و بهره‌برداران ازاماكن تاريخي و فرهنگي مانع استفاده از بناهاي تاريخي كشور شده است. نبيل با تأكيد بر اينكه احياي مجموعه تاريخي باغ صدري (نمير) در تفت از توابع استان يزد 3ميليارد تومان هزينه داشته است خواستار تسهيل در روند سرمايه‌گذاري باهدف احياي بناهاي تاريخي كشور و همچنين نظارت صحيح دولت و سازمان ميراث فرهنگي به‌منظور جلوگيري از انحراف در واگذاري بناهاي تاريخي در كشور شد.

تشكيل پرونده‌هاي فساد مالي

معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور نيز كه به همراه معاون ميراث فرهنگي و جمعي از مديران آن سازمان در مراسم احياي باغ تاريخي صدري (نمير) تفت حضور داشت از تشكيل پرونده فسادهاي مالي در قوه قضاييه خبر داد تا آنطور كه او گفته است روند برخورد با خيانتكاران به كشور آغاز شود.

مسعود سلطاني فر بخشي از گفته‌هاي خود را به سياست‌هاي دولت جديد در حوزه‌هاي مختلف سياسي،اقتصادي و حتي مذاكرات هسته‌اي اختصاص داد.

به گفته وي، همزمان با شروع شرايط جديد در كشور شاهد موج علاقه گردشگران فرهنگي، تاريخي و مذهبي براي سفر به ايران بوديم. او بدون اشاره به طرح برخي نمايندگان مجلس در موضوع امر به معروف گردشگران خارجي در ايران اعلام كرد: تاكنون حتي يك گزارش منفي از يك گردشگر خارجي به سازمان ميراث فرهنگي كشور ارسال نشده و گردشگران خارجي هيچ تعرضي به ملاحظات اخلاقي و اعتقادي ما در ايران نداشته‌اند.

سلطاني‌فر، به ورود 2ميليون عراقي به كشور در سال گذشته با هدف زيارت و ورود 500هزار گردشگر شيعه از كشورهاي حاشيه خليج فارس از بحرين و كويت به ايران اشاره كرد و گفت: ساير گردشگراني كه به ايران سفر كرده‌اند نيز با هدف بازديد از جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي به ايران آمده‌اند نه هيچ‌چيز ديگر!

او با ابراز اميدواري نسبت به آنكه مذاكرات با گروه 5+1 به نتيجه برسد، افزود:اگر اين مذاكرات به نتيجه نرسد نبايد دست روي دست بگذاريم. رئيس سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد: بايد بناهاي نفيس واجد ارزش‌هاي ملي وجهاني را كه نگهداري آنها در تعهد دولت است جدا كنيم و تكليف بناهاي ديگر را براي واگذاري و بهره‌برداري از آنها مشخص كنيم.

5ميليارد دلار ارزآوري صنعت گردشگري

به گفته مسعود سلطاني فر شرايط به‌گونه‌اي شده است كه ظرفيت تورهاي تاريخي و فرهنگي سفر به ايران از اروپا براي سال 2014پر شده است و هتل‌ها جاي خالي براي اقامت گردشگران خارجي ندارند. وي با تأكيد بر اينكه در سال 92نزديك به 4/5ميليون گردشگر خارجي به ايران سفر كرده‌اند، ‌سفر اين تعداد گردشگر خارجي به ايران را منجر به ورود 5ميليارد دلار به كشور در سال گذشته خواند. به گفته او تاكنون 300ميليون تومان در بخش گردشگري هزينه شده اما 13 هزار ميليارد تومان درآمد نصيب كشور شده كه اين درآمد صرف ايجاد اشتغال شده است.

 

کد خبر 269009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha