واکنش‌ها به دروغ‌پردازی برخی رسانه های بیگانه علیه شهرداری تهران ادامه دارد. روزگذشته برخی نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر از رویکرد سیاسی برخی رسانه ها به موضوع تکریم مقام زن و خانواده در شهرداری تهران انتقاد کردند،

زنان

اگرچه همچنان اين رسانه‌ها به دروغ به شهرداري طرح تفكيك جنسيتي را نسبت مي‌دهند و از محروميت زنان از برخي مشاغل خاص ياد مي‌كنند، اين درحالي است كه علاوه بر اظهارات مقامات شهرداري و اطلاعيه روابط‌عمومي، بسياري از نمايندگان مردم نيز از اين دروغ‌پردازي و اتهام زني به شهرداري انتقاد كردند.

واكنش‌ها به اجرايي شدن طرح تكريم مقام زن و خانواده در شهرداري تهران همچنان ادامه دارد. اجراي اين طرح اگرچه با استقبال بانوان شاغل در شهرداري تهران و بسياري ديگر از مسئولان و مقامات مواجه شده، برخي از رسانه‌هاي بيگانه اصرار دارند اين اقدام را كه در حقيقت اجراي مصوبه وزارت كشور و شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي است، تفكيك جنسيتي در شهرداري تهران نامگذاري كنند.

پيگيري اين مسئله از سوي رسانه‌هاي بيگانه نيز موجب شد تا قائم‌مقام وزارتخانه كار، تعاون و رفاه اجتماعي هفته گذشته در نامه‌اي به مديريت شهري خواهان لغو اين بخشنامه شود. اما نكته جالب اينجاست كه اصولا بخشنامه‌اي در اين‌باره در شهرداري تهران صادر نشده و آنچه به آن استناد مي‌شود، صورتجلسه شوراي معاونين است. طبق اين صورتجلسه عنوان شده كه مديران ارشد و مياني شهرداري از نيروهاي كارمند آقا براي سمت‌هايي چون منشي، تايپيست، اپراتور تلفن، مسئول پيگيري و غيره استفاده كنند.

نامه قائم‌مقام وزير كار به مديريت شهري تهران نيز بازخوردهاي بسياري داشت. محمدتقي حسيني، قائم‌مقام وزير كار در امور بين‌الملل اجراي اين طرح در شهرداري تهران را خلاف كنوانسيون بين‌المللي كار ازجمله كنوانسيون عدم‌تبعيض در اشتغال و حرفه دانست. همين اقدام از سوي اين مقام دولتي موجب شد تا رسانه‌هاي بيگانه باز هم اين مسئله را مورد توجه خود قرار دهند و از آن به نام تذكر دولت به شهرداري تهران ياد كنند. اين در حالي است كه نامه‌نگاري قائم‌مقام وزير كار با مديريت شهري از سوي نمايندگان مردم در شوراي اسلامي شهر تهران و مجلس شوراي اسلامي نيز مورد توجه قرار گرفته است.

مهدي چمران، عضو شوراي اسلامي شهر تهران كه رياست شوراي‌عالي استان‌ها را نيز برعهده دارد تأكيد مي‌كند كه وزارت رفاه اطلاعي از ماهيت اقدام شهرداري درخصوص ارتقاي جايگاه زنان ندارد. وي در ادامه مي‌افزايد: ما هيچ الزامي به اجراي كنوانسيون‌هاي بين‌المللي نداريم و ملاك ما قانون اساسي و شرع است. وي همچنين به ساماندهي جايگاه شغلي زنان در شهرداري اشاره كرده و مي‌گويد:

اگر در ماهيت اين طرح دقت شود متوجه خواهيم شد كه هيچ‌يك از بانوان نه از شهرداري خارج شده‌اند و نه جايگاه شغلي آنها متزلزل شده است بلكه شهرداري تهران تنها به‌دنبال ساماندهي جايگاه بانوان و حفظ كرامت آنها در محيط كار است. همچنين اقبال شاكري يكي ديگر از اعضاي شوراي شهر تهران نيز اقدام قائم‌مقام وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي در نگارش نامه به شهرداري تهران و طرح موضوع خلاف كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بودن تصميم شهرداري در ارزش نهادن به جايگاه زنان را اقدامي ناپخته و عجولانه مي‌داند. وي مي‌افزايد: متن اين نامه نشان مي‌دهد كه اين نامه وزارت كار به‌دليل جوسازي رسانه‌هاي خارج از كشور نوشته شده است. بنده از طرح اين موضوع با اين شكل، متعجب شده‌ام و چنين اقدامي را در سطح وزارتخانه قابل‌قبول نمي‌دانم.

محسن پيرهادي، سخنگوي كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران نيز با انتقاد از عملكرد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ارسال نامه و مخالفت با طرح تكريم بانوان در شهرداري تهران، مي‌گويد: گويا آقايان فراموش كرده‌اند كه در جمهوري اسلامي ايران زندگي مي‌كنند اگرنه هرگز چنين نامه‌اي را آن هم به‌صورت عادي منتشر نمي‌كردند.

محسن پيرهادي مي‌افزايد: اينكه مديران شهرداري تا ساعاتي پس از اتمام وقت اداري فعال هستند بركسي پوشيده نيست اما اينكه چه اصراري است كه بانواني كه مسئوليت‌هايي مانند تايپيست يا مدير دفتري را دارند، تا ديروقت خارج از منزل بمانند، سؤالي است كه دوستان مخالف طرح ارتقاي شغلي و تكريم بانوان شهرداري بايد پاسخش را بدهند. آيا اينكه زن را از خانواده دور كنيم و فرصت ديدن فرزندان و خدمت به خانواده را از او بگيريم يعني رعايت حقوق بانوان و انطباق با قوانين بين‌المللي؟

ابوالفضل قناعتي نيز در واكنش به نامه وزارت كار مي‌گويد: من از رفتار مديران داخلي، دولتي و نامه وزارت كار تعجب مي‌كنم. افرادي در جمهوري اسلامي ايران از مواضعي سخن مي‌گويند كه متأسفانه دشمنان ما در طول انقلاب اسلامي دوست داشتند زير سؤال رود. حالا كه حركتي اعتقادي و جهادي در بخشي از كشور و شهرداري آغاز شده است انتظار بر اين است كه دولتي‌ها از اين موضوع حمايت و از اين حركتي كه در بخش مديريت شهري اتفاق افتاده استفاده كنند و آنجا هم اين حركت را انجام دهند.

اين عضو شوراي شهر تأكيد مي‌كند: انتظار اين است كه دوستان داخلي ما در زمين دشمنان اسلام بازي نكنند. بيايند ببينند ايران و اسلام چه مي‌خواهند. به قوانين اسلامي توجه كنند و نسبت به موضوعاتي كه در داخل كشور تصويب شده است، توجه داشته باشند.

اسماعيل دوستي نيز همراه و هم عقيده با ديگر اعضاي شوراي شهر تهران است. وي مي‌گويد: قاليباف اعلام كرده مديران به جاي منشي خانم در دفاتر از منشي آقا استفاده كنند و اين هم به معني تفكيك در شهرداري نيست. اين عضو شوراي شهر تأكيد مي‌كند كه اصلاً موضوع تفكيك جنسيتي در كار نبوده است و متأسفانه هر اقدامي كه صورت مي‌گيرد را سياسي مي‌كنند.

اما روز گذشته رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران نيز ضمن ابراز تأسف از نامه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به شهرداري تهران درخصوص تكريم جايگاه بانوان در شهرداري گفت: اين نامه يكي از عجيب‌ترين و نادرترين اقدامات يك مقام مسئول بعد از انقلاب اسلامي ايران است. به گفته پرويز سروري متأسفانه معاون وزير حتي وقت نكرده است كه متن كنوانسيون ذكر شده را به‌طور كامل مطالعه كند چرا كه در متن كنوانسيون اشاره‌اي به تفكيك جنسيتي نشده است. وي با اشاره به موضوع مطرح شده در شهرداري تهران درخصوص تكريم جايگاه زن و خانواده بيان داشت: در اين دستورالعمل نه‌تنها تبعيض وجود ندارد بلكه موضوع ارتقاي نقش زنان در شهرداري مطرح شده است.

اجراي قوانين جمهوري اسلامي در كشور

مهدي كوچك‌زاده از نمايندگان معروف مجلس نيز هم عقيده با پرويز سروري، عضو شوراي شهر تهران نظر خود را درباره قائم‌مقام وزير كار اعلام كرده است. به گفته وي كسي كه در حد قائم‌مقام يك وزارتخانه مفاد كنوانسيون‌هاي بين‌المللي را در مقابل ارزش‌هاي اسلامي مطرح كند، داراي حداقل صلاحيت براي پايين‌ترين مسئوليت در كشور نيست. كوچك‌زاده با اشاره به اينكه در اين كنوانسيون‌ها همجنس‌بازان را نيز به رسميت شناخته‌اند، گفت: كساني كه بدون توجه در مسئوليت‌هايي گماشته مي‌شوند نتيجه آن همين است و براساس جوابيه شهرداري تهران مي‌توان نام بي‌غيرتي ديني بر آن گذاشت.

ديگر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم درباره اجراي طرح تكريم زنان و خانواده در شهرداري تهران و بازتاب رسانه‌اي اين موضوع واكنش نشان دادند. نماينده مردم نور در مجلس، انتقاد وزارت رفاه از شهرداري تهران در موضوع تكريم بانوان را شك‌برانگيز خواند و گفت: ما براي تحقق اهدافمان تابع چون و چراي كنوانسيون‌هاي بين‌المللي نيستيم. عبدالوحيد فياضي، با اشاره به اظهارات مسئولان وزارت رفاه نسبت به عملكرد شهرداري تهران در تكريم بانوان اين نهاد، گفت: جمهوري اسلامي تابع قواعد و قوانين خود است و در بند چون و چراي اين و آن و كنوانسيون‌ها نيستيم، ما استراتژي خودمان را داريم و براساس آن عمل مي‌كنيم.

نماينده مردم انديمشك در مجلس حتي تفكيك جنسيتي را نيز مغاير با قانون ندانست و گفت: احتمالا وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، قانون كار را به درستي مطالعه نكرده است. سيدعيسي دارايي كه عضو كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس است، خطاب به وزير كار تأكيد كرد: چه ايرادي دارد كه در محل كار بانوان از آقايان جدا باشند؟ من فكر مي‌كنم وزارت كار درصدد بوده تا با اين مسئله سياسي برخورد كند.

همچنين فاطمه رهبر به‌عنوان يك نماينده زن در مجلس شوراي اسلامي درباره بازتاب‌هاي نامه قائم‌مقام وزير كار اظهار داشت: وزير كار با نگاه به كنوانسيون‌هاي بين‌المللي در انتخاب افراد زيرمجموعه خود تجديد نظر كرده و از افراد شايسته، معتقد به نظام و انقلاب و پايبند به آرمان‌هاي امام و رهبري بهره‌گيري كند. رئيس فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي گفت: پيشنهاد ما به وزارت كار اين است كه در حيطه وظايف و اختيارات محوله خود عمل كند.

امام جمعه کن و حومه نيز در خطبه‌های نماز جمعه هفته قبل، قدردانی و حمایت خود را از اقدام شهردار تهران در اجرای طرح تکریم بانوان شاغل در شهرداری اعلام کرد. حجت الاسلام والمسلمین یحیی صالح نیا در خطبه دوم نماز جمعه کن با تقدیر از اقدام شهردار تهران در اجرای فوری و بدون تسامح و تساهل طرح تکریم بانوان شاغل در شهرداری و اعلام حمایت از این طرح خاطرنشان کرد: از تمامی افرادی که در زمینه فرهنگ اظهار نظر می‌کنند خواهش می‌کنم به خیلی چیزها توجه داشته باشند. چرا مخالفید که یک مدیر مرد، منشی مرد داشته باشد؟ چرا مخالفید که مدیران زن، منشی زن داشته باشند؟ وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تاكيد كرد: اما راجع به تعهدات بین‌المللی هم باید بگویم، مگر حفظ حقوق زنان در جنگ و نکشتن آنان و کودکان بی‌گناه، بمباران نکردن بیمارستان‌ها، نکشتن اسیران و ... تعهدات بین‌المللی نیستند؟ اینها را چه کسانی زیر پا می‌گذارد به‌جز همان‌ها که این تعهدات را نوشته‌اند؟

کد خبر 267519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha