مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

الهام مصدقی راد: مجموعه مدیریتی شهرداری تهران با راه‌اندازی اداره کل امور بانوان شهرداری درنخستین زمان فعالیت خود نشان داد قصد دارد نگاهی ویژه به زنان را دنبال کند.

زنان

فعاليت اين عضو تازه وارد طي سال‌ها بعد در حوزه زنان سرپرست خانوار، توجه به زنان شاغل در مجموعه شهرداري و نيازهاي آنان و همچنين بسيار فراتر از آن توجه به زنان شهر از جمله دستاوردهايش بود كه با استقبال بسياري از بانوان مواجه شد.زنان سرپرست خانوار كه با فعاليت گسترده اين اداره كل و زيرمجموعه‌هايش كه حدود 100درصد كاركنان آن را نيز زنان شامل مي‌شوند، هويتي تازه به‌خود گرفت و امروز اين قشر آسيب ديده با حمايت‌ها، آموزش‌و اشتغال‌زايي كه اموربانوان شهرداري تهران بسترش را فراهم كرد توانسته تا حدودي سنگيني بار وارد بر شانه‌هايش را تحمل كند.

توجه و حمايت ازبانوان شهر تهران نيز منجر به راه‌اندازي مجموعه‌هاي شهربانو و بوستان‌هاي تخصصي بانوان در پايتخت شد كه هرچند اين مورد در ابتدا با اظهارنظرهاي متفاوتي مواجه شد اما بعدها استقبال گسترده زنان تهراني از آن، مهر تأييد و تشويق براي توسعه آن شد و ديگر شهرها نيز به‌دنبال اجراي نمونه‌هايي از آن برآمدند. از سوي ديگرطبق آخرين آمار ارائه شده ازسوي اداره كل منابع انساني شهرداري تهران، از مجموع 59هزار كارمند شاغل در شهرداري تهران 9هزار و 700نفر زن هستند كه 10درصد پست‌هاي مديريتي در اين مجموعه نيز دراختيار بانوان است.

26.9 درصد اين بانوان در نيروهاي ستادي مشغول بوده و از مجموع كاركنان مناطق 22گانه شهرداري نيز 21درصد صندلي‌ها را زنان به‌خود اختصاص داده‌اند و البته با تأكيد مديران ارشد شهرداري قرارنيست از تعداد زنان شاغل دراين مجموعه در راستاي طرح تفكيك جنسيتي كاسته شود و تنها قراراست به گفته شهردارتهران همانگونه كه اين مجموعه تلاش كرده به ‌شأن و حرمت بانوان شهراحترام گذاشته و ارزش والاي آن را حفظ كند تلاش خواهد كرد براي جايگاه بانوان شاغل در اين مجموعه كه حجاب و حيا و عفافشان جزء بهترين و برترين‌هاست حرمت قائل شود.

لزوم توجه به جايگاه خانواده

محمدباقر قاليباف در سخنان خود درنمازجمعه هفته گذشته تهران نيز توجه به مسئله محرم و نامحرم و حفظ جايگاه خانواده را از دلايل اصلي اين تصميم برشمرد والبته بر خواسته بانوان براين مسئله نيز تأكيد كرد. موضوعي كه رهبر معظم انقلاب نيز بارها آن را مورد تأكيد قرار داده و به‌عنوان نمونه در مجموعه 5جلدي نقش و رسالت زن عنوان كرده‌اند: اينكه شما مي‌بينيد در اسلام محرم و نامحرم و جدايي زن و مرد و اينها مطرح است، اينها مسائل ارتجاعي نيست. اينها جزو دقيق‌ترين مسائل انساني و بشري است. يكي از مهم‌ترين آن، اين است كه بنيان خانواده مستحكم مي‌ماند. ايشان بارها نيز بيان‌كرده‌اند كه اسلام با كار كردن زنان نه‌تنها موافق است بلكه تا آن جايي كه با شغل اساسي او كه مهم‌ترين شغل اوست - يعني تربيت فرزند و حفظ خانواده - مزاحم نباشد، شايد لازم هم مي‌داند.

تغيير در جايگاه شغلي

بانوان شوراي شهر نيز كه خود از فعالان عرصه‌هاي گوناگون اجتماعي هستند بر واگذاري برخي مشاغل به مردان، مهر تأييد زده‌اند. در همين ارتباط فاطمه دانشور، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر درباره بخشنامه اخير در شهرداري تهران به ايسنا گفت: اگر طبق بخشنامه مديران ملزم به استفاده از منشي «مرد» باشند، اشكالي ندارد زيرا رابطه منشي با رئيس به‌گونه‌اي است كه گاهي مشكلاتي را براي خانم‌ها ايجاد مي‌كند و آنها نسبت به اين مسئله معترض مي‌شوند. وي ادامه داد: اگر گفته شده كه تايپيست و ديگر سمت‌ها نيز بايد از خانم‌ها گرفته‌ شود، اين كار نادرست است و نبايد صورت بگيرد اما در مورد منشي اشكالي ندارد.

همچنين معصومه آباد، رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شوراي شهر تهران ضمن اعلام موافقت با صورتجلسه اخير در شهرداري تهران به ايلنا گفت: اصلا اخراجي نداشتيم بلكه مسئول دفتر، منشي‌ و تايپيست‌هاي خانمي كه درحوزه مديران كار مي‌كردند، يك رتبه جايگاه‌شان ارتقا پيدا كرده است.وي درباره احتمال ايجاد محدوديت براي خانم‌ها نيز اظهار داشت: اصلا اينطور نيست بلكه اين تصميم به ارتقاي حرفه‌اي خانم‌ها منجر خواهد شد چنانچه خانم‌ها تشكر ويژه خود را طي طوماري به ما اعلام كرده‌اند، از همين‌رو پيشنهاد شد كه در دولت هم‌چنين اتفاقي بيفتد.

اين عضو شوراي شهر در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه كنار گذاشتن خانم از پست‌هايي همچون منشي، تايپيست و مسئول دفتري منجر به اخراج آنها نخواهد شد، افزود: اصلا اخراجي نداشتيم بلكه مسئول دفتر، منشي‌ و تايپيست‌هاي خانمي كه درحوزه مديران كار مي‌كردند، يك رتبه جايگاه‌شان ارتقا پيدا كرده است.

کد خبر 266441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha